مهندس سید محمد غرضی در پژوهشگاه

۱۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۳:۱۱ کد : ۶۴۶۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۲۸۱
مهندس سید محمد غرضی در پژوهشگاه

سیدمحمد غرضی در نشستی که در جمع کارشناسان و اساتید حوزه اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، خاطرنشان کرد: من از آنجایی که دیدم از یک طرف به یک باره در کشور یاس و ناامیدی به وجود آمده و از طرف دیگر آمریکا نیز در حال اعمال فشار است، تصمیم گرفتم که به میدان بیایم .

وی ادامه داد: من با شعار ضد تورم آمده‌ام و معتقدم اگر 55 میلیون نفر به دولت ضدتورم رای بدهند، این دولت تشکیل می‌شود، چنانچه دولت ضد تورم کمتر از 55 میلیون رای نداشته باشد دولت مقتدری نخواهد بود .

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: تعریف من از تورم این است که دولت بیشتر از درآمدهایش هزینه کند. من معتقدم دولت‌هایی که بیش از درآمدشان هزینه می‌کنند دولت‌های متورم و دزد هستند .

غرضی ادامه داد: این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند که دیگر دولتی متورم نداشته باشند. آنها می‌توانند با شرکت در انتخابات و انتخاب دولتی ضدتورم، تورم را از میان بردارند .

وی با بیان این‌که در سالیان اخیر مجموعه نظام حکومتی برای برطرف کردن مشکلاتی که به وجود آمده است اقدام به چاپ اسکناس کرده است، افزود: من خدمت اعضای محترم شورای نگهبان اعلام کردم که این بودجه‌ای را که به تصویب رسانید قانونی است، ولی شرعی نیست. من می‌گویم که تورم نتیجه دست کردن دولت در جیب فقراست. من شعار ضدتورم را می‌دانم و معتقدم پژوهشگران باید جلوی دولت‌ها را بگیرند و در این زمینه ایستادگی کنند؛ چرا که با این کار هم رهبری موافق است، هم مردم و هم کارشناسان .

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که دکترین اقتصادی شما چیست، گفت: دکترین اقتصادی من این است که باید با رانت و دزدی و همچنین با کسانی که جیب مردم را خالی می‌کنند برخورد کنند .

غرضی با بیان این‌که دولت‌های گذشته دولت‌های درآمدزا و اشتغال‌زا نبودند، اظهار کرد: من این دولت‌ها را دولت‌های هزینه و دولت‌هایی دزد می‌نامم. من معتقدم مجموعه جریان‌های دولتی و پشتوانه‌های سیاسی که از این مجموعه‌ها می‌شود رانت را نتیجه می‌دهند .

وی با بیان این‌که یکی از دلایلی که اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده است رانت است، گفت: من تلاش می‌کنم که در دولت آینده به مقابله با این امر بپردازم .

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر این‌که من عقبه سیاسی‌ام را با رای مردم تشکیل می‌دهم، افزود: من برای برطرف کردن مشکلات کشور توسعه جمهوریت و اسلامیت را مطرح کردم و معتقدم که با توسعه این دو امر می‌توان کشور را سامان بدهیم. من معتقدم برای تحقق توسعه جمهوریت باید مردم خود استانداران خود را انتخاب کنند. من معتقدم تا قوانین جهانی اجتماعات سیاسی را نپذیریم نمی‌توانیم اقتصاد کشور را سامان ببخشیم .

خوش چهره چه گفت؟

محمد خوش چهره استاد علم اقتصاد و نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در این نشست با تبیین وضعیت اقتصادی کشور افزود: یکی از مباحث مهم شناخت اولویت هاست .

وی گفت: فرق بین دو پزشک حاذق و غیرحاذق این است که هر دوی آنها سرماخوردگی را تشخیص می دهند اما یکی علت را نمی داند و دیگری علت را آلرژی یا عوامل بیرونی می داند .

خوش چهره افزود: فراتر از این موضوع، راه درمان است یعنی اینکه ما باید برای حل مشکلات برنامه ای داشته باشیم؛ برنامه ای عملیاتی نه از آن مدلی که مشکلات را نمی شکافد .

وی گفت: این برنامه ای که به آن اشاره می کنم چیزی غیر از برنامه های پنج ساله، بیست ساله و چشم انداز است .

این استاد دانشگاه افزود: یعنی بطور مثال شیوه شما برای مقابله با تورم چیست و در این مسئله ملاحظات تخصصی بسیار مهم است مانند اینکه بدانیم بیمار جوان است یا پیر و به اصطلاح پزشکی برای هر کدام از اینها یک دوز دارو تجویز می شود .

خوش چهره گفت: به هر حال شما اکنون در یک پژوهشکده علمی هستید و باید درباره موضوعات به صورت آکادمیک صحبت کنید .

وی که دعوت غرضی برای نشستن در پشت تریبون را نپذیرفته بود، افزود: من به این علت نیامدم که احساس کردم صدا و سیما شاید استفاده نامناسب کند و برای تضعیف یک کاندیدا استفاده شود .

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم براساس اعتمادی که به نظام دارند انتخاب می کنند و در این میان مهم این است که به کسانی که لفاظی و ادبیات بهتری دارند توجه نکنند و ظواهر را درنظر نگیرند بلکه مسایل باید کالبدشکافی شود .

خوش چهره گفت: اکنون فرصت مناسبی است که دغدغه ها شناسایی شود؛ در عالم اقتصاد متغیرهای زیادی وجود دارد متغیرهایی مانند تولید، مصرف، صادرات، واردات و اشتغال اما مهمترین موضوع متغیرهای بحرانی هستند .

وی افزود: شما به درستی اشاره کردید که متغیر بحرانی اکنون تورم است اما متاسفانه نظام اقتصادی کاری کرده است که ما اکنون چند متغیر بحرانی داریم و مسایلی مانند بیکاری نیز در وضعیت بحرانی است .

خوش چهره گفت: شما باید در سخنانتان مبارزه با تورم را اولویت خود خطاب کنید که در ذیل آن قرار است مسایلی مانند بیکاری نیز حل شود .



 

 


فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :