گزارش سخنرانی؛رویکردهای میان رشته ای در مطالعات گویشی

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۱ کد : ۶۴۲۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۲۱

رویکردهای میان رشته ای در مطالعات گویشی ( نگاهی به گویش شناسی سنتی و جدید) عنوان سخنرانی خانم دکتر آتوسا رستم بیک تفرشی (عضو هیت علمی پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی) بود که 21 اردیبهشت در سالن اندیشه پژوهشگاه با حضور 20 نفر از علاقه مندان برگزار شد .

در این سخنرانی که اولین سخنرانی در حوضه‌ی گویش شناسی در سالیان اخیر در پژوهشگاه علوم انسانی بوده،همراه با نمایش پاور پونیت ،به بررسی تفاوتها بین گویش شناسی سنتی و جدید پرداخت و ریشه یابی علل ضعف گویش شناسی سنتی وارائه‌ی راهکارهای نوین همسو با برنامه‌ی جهانی گویش شناسی پرداخته شد .


خلاصه سخنرانی :

مطالعات گویش شناسی سنتی نیز همچون سایر علوم با پیشرفت تکنولوژی و مشخصا امکان ثبت و بررسی داده ها با شیوه های رایانه ای و آماری و نیز توجه به عوامل میان رشته ای به ویژه مشخصه های اجتماعی دستخوش تحول بسیار شده است. این تغییر در تمام سطوح یک بررسی گویش شناختی دیده می شود. اکنون مطالعات گویشی تنها بر تهیه اطلس گویشی و ارائه مرزهای همگویی متمرکز نیستند و  به تبع آن انتخاب گویشور، نوع داده ، شیوه جمع آوری و مهم تر از همه ثبت و تحلیل داده ها به شیوه های گوناگون انجام می شود. گویش شناسی اجتماعی، گویش شناسی رایانه ای، گویش سنجی و رده شناسی گویشی از جمله رویکردهای نسبتاَ جدیدی است که امروزه مورد توجه هستند .

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :