رونمایی از جدید ترین کتاب دکتر کریم مجتهدی در نمایشگاه کتاب

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۸ کد : ۶۳۶۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۴۶۹
رونمایی از جدید ترین کتاب دکتر کریم مجتهدی در نمایشگاه کتاب

«فلسفه در دوره تجدد حیات فرهنگی غرب از دانته تا کامپانلا»  اثر استاد دکتر کریم مجتهدی فردا در نمایشگاه کتاب رونمایی می شود .

مراسم رونمایی از کتاب با حضور نویسنده و از ساعت 2 تا 4 در غرفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (سالن انتشارات دانشگاهی،B7) برگزار خواهد شد .

از دکتر مجتهدی دهها عنوان کتاب و مقاله تا کنون منتشر شده و این پنجمین کتاب او است که توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روانه بازار نشر می شود.پیش از این انتشارات پژوهشگاه کتاب های فسلفه در آلمان، افکار کانت، افکار هگل، لایپ نیتس و مفسران آراء او از کریم مجتهدی را منتشر کرده بود .

«فلسفه در دوره تجدد حیات فرهنگی غرب» کتاب از فردا و پس از رونمایی در 700 صفحه و به قیمت 30 هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .

تازه ترین اثر دکتر مجتهدی در حقیقت یک مجموعه مقالات است. دکتر مجتهدی در این کتاب تابلوهای نقاشی

«شام آخر» «ستایش مغ ها» و  طرح «منظره دره رودخانه آرنو» اثر لئوناردو داوینچی و

«مکتب آتن و مباحثه»  و «مباحثه درباره سر قربانی مقدس» اثر رافائل سانتسیو را تحلیل کرده است. نقد و نظر درباره آثار دانته، نیکولاس کوزانوس، مارسیلیو فیچینو ، پیکودلا میراندولا ، دزیدریوس اراسموس ، توماس مور ، ژوردانو برونو و ... هم تعدادی دیگر از مقالات این کتاب هستند .


درباره دکتر مجتهدی



کریم مجتهدی استاد نامدار و چهره ماندگار فلسفه ایران،سال ۱۳۰۹ ه. ش در تبریز به دنیا آمد. تا کلاس دوم ابتدایی در زادگاه خود تحصیل کرده سپس در تهران بقیه دروس ابتدایی را در دبستان فردوسی و تحصیلات دبیرستانی را در «فیروز بهرام» و در کالج «البرز» به پایان رسانده است.در ۱۸ سالگی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه «سوربن» پاریس که مهمترین دانشگاه فرانسه است، به تحصیل فلسفه پرداخت. در آن زمان او تنها ایرانی بود که از عهده امتحان عمومی ورودی «پروپتودیک» برآمد و در سال‌های بعد به جای چهار «سرتیفیکا» لازم برای اخذ درجه کارشناسی، هفت «سرتیفیکا» گرفته است. دوره کارشناسی ارشد را نیز در همان دانشگاه به پایان رساند. عنوان رساله او «بررسی تحلیل استعلایی کانت» تحت راهنمایی استاد معروف پاریس «ژان وال» بود .

بعد به مدت کوتاهی به ایران بازگشت و در دانشسرای عالی آن موقع به تدریس پرداخت و دوباره برای اخذ درجه دکترا به پاریس بازگشت. استاد راهنمای دکترای اش پروفسور «گوندیاک» بود. رساله او جنبه فلسفه تطبیقی داشت و با فلسفه‌های شرق مربوط بود. برای همین بعد از مشورت با پروفسور «هانری کربن» فیلسوف و شرق‌شناسی فقید، دو رساله از «افضل‌الدین کاشانی» را به زبان فرانسه ترجمه کرده و در یک شرح تفصیلی در ضمن به مقایسه افکار نوافلاطونیان متاخر با سنت‌های اسلامی پرداخت .

وی در سال ۱۳۴۳ موفق به اخذ درجه دکترای خود شد و همان سال به ایران بازگشت. در تهران به پیشنهاد و راهنمایی مرحوم «یحیی مهدوی» در گروه فلسفه دانشگاه تهران مشغول تدریس شد.دکتر کریم مجتهدی هم اکنون عضو شورای علمی گروه غرب شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است .

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :