دکتر آیت اللهی در کنفرانس خبری:ما به عدالت پژوهشی در حوزه علوم انسانی نیاز داریم

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۳ کد : ۶۳۱۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۸۷۰
دکتر آیت اللهی در کنفرانس خبری:ما به عدالت پژوهشی در حوزه علوم انسانی نیاز داریم

انشست خبری حمیدرضا آیت اللهی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اصحاب رسانه، پیرامون تشریح برنامه های سال جدید این پژوهشگاه و ارائه گزارشی از برنامه های سال گذشته، به همراه اعلام جزئیات در رابطه با کنفرانس بین المللی "جنبش های اسلامی معاصر در اندیشه و عمل، اخوان المسلمین و جنبش های اسلامی همسو" صبح امروز، 3 اردیبهشت ماه، برگزار شد .
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای این نشست، با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته، اظهار کرد: پارسال در حوزه علوم انسانی به توفقیات خوبی رسیدیم از جمله مسئله ایجاد عدالت پژوهشی و دسترسی پژوهشگران عرصه علوم انسانی به جدیترین های حوزه کاری، که طی روال برنامه های کاری پژوهشگاه صورت پذیرفت؛ ضمن آنکه با پرتالی که ایجاد کردیم در واقع ذخیره ای را برای علوم انسانی اسلامی انجام دادیم به گونه ای که روزی 40 هزار نفر از این سایت بازدید دارند .

وی ادامه داد: علوم انسانی اسلامی ایرانی با راه اندازی پرتال یاد شده، در حوزه فضای مجاری بسط و توزیع شد به نحوی که گاها شاهد بودیم که مقاله ای بازدید بیش از دو هزار را به خود اختصاص داده بود که حاکی از تبادل تازه های علوم انسانی میان صاحب نظران در سطح وب بود، به نحوی که در سالی که گذشت اهتمام ما بر مجازی کردن حوزه های مختلف علوم انسانی بود .
دکتر آیت اللهی با اشاره به آثار و فعالیت های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: ما 21 مجله علمی پژوهشی داریم، یعنی به طور متوسط می توانم بگویم که هر روز یک ایده جدید در پژوهشگاه منتشر می شود و این توفیق قابل توجهی است، به این معنا که 95 درصد تولیدات علوم انسانی کشور در این پژوهشگاه انجام می شود .
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: تلاش ما در سال جدید بر ورود هر چه به سطح بین المللی است که این مهم از طریق برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و انتشار مجلات در خارج از کشور ممکن می شود که در ورد اخیر (مجلات) پیگیر امور مربوط به آن هستیم .
وی ادامه داد: ما تلاش کردیم محفل و پاتوقی را برای اساتید و دانشجویان علوم انسانی ایجاد کنیم که این مهم با ارائه سخنرانی های متعدد، همایش ها و کنفرانس ها صورت گرفت، به نحوی که افراد زیادی از حیطه های مختلف علوم انسانی گرد هم جمع شدند .

 وی در این عنوان کرد: در پژوهشگاه 11 پژوهشکده، 2 مرکز علمی، 55 گروه زیر مجموعه وجود دارد که این ساختار در طول 2 سال اخیر شکل گرفته و خروجی پژوهشکده ها ناظر بر برآوردن نیازهای جامعه است .
وی ابراز کرد: سال گذشته نمایشگاه دائمی کتب علوم انسانی را ایجاد کردیم چراکه خواسته پژوهشگران و دانشجویان بود، بسیاری از این موضوع در رنج بودند که برای یافتن کتاب مورد نظر باید چندین مسیر و کتاب فروشی را بگذرانند و جست وجو کنند، بنابراین نمایشگاه دائمی کتاب ما که شامل آثار 20 انتشارات از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع) ، بوستان کتاب قم و... سبب شد تا بسیاری بتوانند راحت تر به کتب حوره علوم انسانی دسترسی یابند .
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به برپایی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: پژوهشگاه در نمایشگاه امسال 200 عنوان کتاب را عرضه می کند .

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی  در ادامه با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پژوهشگاه در حوزه تحول علمی، تا به حال 2900 مقاله علمی دریافت کرده است که از میان 700 مقاله چاپ شده اند .
آیت اللهی در ادامه به کنفرانس بین المللی "جنبش های اسلامی معاصر در اندیشه و عمل، اخوان المسلمین و جنبش های اسلامی همسو" که به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود، اشاره کرد و افزود: امسال در بررسی این نهضت از اخوان المسلمین آغاز کردیم و قصد داریم آنچه را که در کشورهای اسلامی رخ داد، تحلیل کنیم .
بنابر این گزارش، در ادامه این نشست، شهرام یوسفی فر، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رابطه با این کنفرانس اظهار کرد: هدف پژوهشگاه از برگزاری این کنفرانس، ریشه یابی تغییراتی است که منجر به شکل گیری این وقایع در کشورهای اسلامی شد .
وی یادآور شد: تاکنون 64 مقاله فارسی، به دستمان رسیده است که از میان 33 مورد پذیرفته شده اند ، همچنین 9 عنوان مقاله انگلیسی، 3 عنوان مقاله عربی ارائه شد، ضمن آن که طی برپایی کنفرانس 25 عنوان سخنرانی انجام می شود .

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :