نکوداشت پانصدمین سالگرد درگذشت عبدالعلی بیرجندی در پژوهشگاه

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۹ کد : ۶۲۲۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۸۸۲
نکوداشت پانصدمین سالگرد درگذشت عبدالعلی بیرجندی در پژوهشگاه
نشست علمی نکوداشت پانصدمین سالگرد درگذشت علامه عبدالعلی بیرجندی منجم و ریاضی دان ایرانی توسط انجمن ایرانی تاریخ،کمیسیون ملی یونسکو و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود .
نظام الدین عبدالعلی منجم و ریاضیدان بیرجندی از محققان و اندیشمندان سده‌های نهم و دهم هجری قمری است که سازمان یونسکو سال 2012و 2013 را به نام وی نامگذاری کرده بود .
 در نشست علمی نکوداشت پانصدمین سالگرد درگذشت علامه دکتر محمود رفیعی، دکتر محمد بهنام فر، دکتر زهرا علیزاده بیرجندی، دکتر الهام ملک زاده و نماینده و سفیر دائمی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو دکتر محمدرضا مجیدی سخنرانی خواهند کرد. همچنین ترجمه مقاله شادروان دکتر گنجی نیز به فارسی قرائت خواهد شد .
نظام الدین عبدالعلی بیرجندی ریاضی دان و ستاره شناس مشهور سده های نهم و دهم هجری قمری بود. نام کامل وی نظام الدین عبدالعلی بن محمدبن حسین است و او را با القاب فاضل بیرجندی و محقق بیرجندی نیز نامیده اند. عبدالعلی بیرجندی از محضر استادان بزرگی بهره برد و علم حدیث را نزد غیاث الدین جمشید کاشانی، فنون حکمی را نزد منصوربن معین الدین کاشی و دیگر علوم را نزد کمال الدین قنوی آموخت. ملامسعود شروانی و سیف الدین تفتازانی نیز از استادان او به شمار می روند. وی سال 934 هجری قمری وفات یافت که آرامگاه او در روستای بجد بیرجند است. وی دارای تالیفات بسیاری در زمینه ریاضیات و ستاره شناسی به زبان های فارسی و عربی بوده که برخی از آنان در کتابخانه های انگلستان و هند نگهداری می شود. از جمله آثار او می توان به اسطرلاب، شرح مختصر الهیه، المختصر فی بیان آلات الرصد، کشاورزی نامه، بیست باب در معرفت تقویم، ترجمه تقویم البلدان، رساله در هیئت و شرح الشمسیه اشاره کرد .
پیش از این و در 14 اردیبهشت 1391 همایش یک روزه ای در نکوداشت عبدالعلی بیرجندی برگزار شد که با حضور نماینده یونسکو در ایران و همچنین رونمایی از چند کتاب تازه منتشر شده او، همراه بود. همچنین در این همایش خبر از برگزاری نشست علمی نکوداشت پانصدمین سالگرد درگذشت عبدالعلی بیرجندی در آینده ای نزدیک در مقر  دائمی یونسکو در پاریس داده شد .
از کلیه استادان و پژوهشگران و علاقه مندان تاریخ دعوت شده در این نشست که از ساعت 9 تا 12 پنجشنبه 17 اسفند در تالار حکمت پژوهشگاه علوم انسانی (به نشانی بزرگراه کردستان، خیابان 64غربی،)برگزار می شود،‌حضور یابند .

 

 

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :