تأملی بر سیر تطوری حکما و حکمت متعالیه منتشر شد

۰۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۷ کد : ۶۱۷۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۷۸
تأملی بر سیر تطوری حکما و حکمت متعالیه منتشر شد
کتاب تأملی بر سیر تطوری حکما و حکمت متعالیه به قلم دکتر غلامحسین خدری، توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال 1391 منتشر شد.
حکمت متعالیه مشتمل بر چهار فصل اصلی، یک درآمد و بخش لواحق است. در قسمت درآمد، اهمیت صفویه و سهم آن در انتقال علوم فلسفی از مکتب شیراز به اصفهان فراهم شده است و مکتب فلسفی اصفهان و ویژگی های آن، تفکر صدرا در سیر تطور تاریخی، آراء ملاصدرا و جریان شناسی و منبع شناسی حکمای طبقه اول از جمله چهار فصل این کتاب است. مولف در فصل اول کتاب به مکتب شیراز و پیشینه و پسینه آن اشاره کرده و به معرفی شخصیت صدرالمتألهین به عنوان چهره شاخص این مکتب پرداخته است. در فصل دوم، تفکر صدرالمتألهین در سیر تطور تاریخی به اجمال بررسی شده و به نحوه رویکردهای اهل علم به جریان حکمت متعالیه اشاره شده و  مقاطع تاریخی در سیر تطور حکمت متعالیه مورد توجه قرار گرفته است.
فصل سوم کتاب به معرفی تعدادی از آرای محوری حکمت متعالیه اختصاص یافته است ودر فصل چهارم، نحوه رویکرد اندیشمندان با این آرا و یا برخی از آن مورد توجه واقع شده است. شایان ذکر است که در این فصل پس از هر متفکر، منبع شناسی وی آمده است.
نویسنده در این اثر کوشیده، مقدمه ای درباره اهمیت عصر صفویه و سهم آن در انتقال علوم فلسفی از مکتب شیراز به اصفهان فراهم آورد، مولفه های حکمت متعالیه، طبقات چهارگانه حکمت متعالیه و آرای حکمای طبقه اول حکمت متعالیه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
شایان ذکر است که آثار مهم این اندیشمندان حکمت متعالیه گونه شناسی شده و کتاب شناسی جامعی از حکمای دوره زمانی مورد بررسی (1050-1231 ه.) ارائه شده است.



فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :