شعر انقلابی در ایران نقد و بررسی شد؛ پرهیز از ایدئولوژی زدگی در ادبیات

۲۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۸ کد : ۵۹۹۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۶۵۰
شعر انقلابی در ایران نقد و بررسی شد؛ پرهیز از ایدئولوژی زدگی در ادبیات

 

نشست علمی«پیوند شعر و انقلاب: نقد و بررسی شعر انقلابی در ایران» از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت دهه مبارک فجر، چهارشنبه 18 بهمن برگزار شد.

در این نشست علمی چهار نفر از اساتید و پژوهشگران به ایراد سخن پرداخته و در پایان جلسه نیز با حضور سایر پژوهشگران بحث و جدلی پیرامون شعر انقلاب و دفاع مقدس و تفاوت های آن با شعر امروز صورت گرفت.

 

در ابتدای نشست دکتر فاطمه راکعی، شاعر و استاد دانشگاه تعریفی از شعر انقلاب و شاعرانقلاب ارایه داد و با نگاهی به جایگاه شاعران مهم انقلاب و جنگ، پرهیز از شعارزدگی و دولتی گرایی را از جمله دلایل موفقیت آنها دانست.

دکتر محمود اسعدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب شوق دانستن وسعت بسیاری داشت، به آسیب شناسی نهادینه کردن فرهنگ شعر انقلاب و مقاومت در جامعه ایرانی پرداخت. وی تولیت نهادهای فرهنگی توسط افرادی که عمدتا در حوزه هایی غیر از علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بودند را در این زمینه موثر دانست و به نقش رسانه ها در جریان سازی فرهنگی در شعر پس از انقلاب نیز اشاره کرد. دکتر اسعدی ضعف در حوزه نقد ادبی بعد از انقلاب را هم از جمله دلایل نهادینه نشدن این جریان ادبی در شرایط فعلی جامعه ما ذکر کرد. با این حال از نظر او، ایدئولوژی زدگی در ادبیات و یا ظاهرنگری در عالم فرهنگی را از جمله مهم ترین آسیب ها در این حوزه دانست. وی اظهار داشت:« به گفته مرحوم قیصر امین پور، ایدئولوژی باید مثل ویتامین در میوه پنهان باشد و نه مثل شکر در مربا زیر زبان بلغزد و ملموس شود.»

دکتر پرویز عباسی داکانی، شاعر، منتقد ادبی و استاد دانشگاه هم از دیگر سخنرانان این نشست بود. او در این نشست با اشاره به اینکه می بایست بین شعر انقلاب و شاعر انقلاب فرق بگذاریم، از مرزبندی های ایدئولوژیک در زمینه شعر انقلاب انتقاد کرد. او بیدل زدگی را از نظر فرم و ایدئولوژی زدگی را از نظر محتوا دو آسیب جدی این عرصه دانست. از نظر وی، نیما و نیماگرایان، توجه به سبک هندی، جریانات چپ  و شخصیت هایی چون حضرت امام(ره)، دکتر علی شریعتی و شاعران پیشرویی چون علی معلم دامغانی را از جمله عوامل تاثیرگزار در جریان سازی شعر انقلاب معرفی کرد. دکتر داکانی مهمترین ویژگی شعر انقلاب را هم پیوند میان حماسه و عرفان دانست و شخصیت حضرت امام را به عنوان یک شخصیت عرفانی عنوان کرد که باعث شد احساس قدرتمند شاعران جوان پر و بال بیشتری بگیرد.

دکتر طاهره ایشانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست گزارشی از طرح پژوهشی خود پیرامون عناصر اجتماعی در شعر انقلاب و دفاع مقدس ارایه داد.

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :