چاپ دوم اخلاق پژوهش منتشر شد

۱۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۵ کد : ۵۹۵۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۳۳۹
چاپ دوم اخلاق پژوهش منتشر شد

ویراست جدید کتاب «اخلاق پژوهش» توسط جمعی از نویسندگان و به کوشش محسن جوادی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال 1391 منتشر شد. چاپ دوم این کتاب علاوه بر مقدمه محسن جوادی شامل 10 بخش دیگر است که به همت جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دانشگاه های سراسر کشور تهیه و تنظیم شده است. اولین فصل کتاب، درآمدی بر اخلاق پژوهش در علوم انسانی و اسلامی به قلم سید حسن اسلامی اردکانی از پژوهشگران دانشگاه ادیان و مذاهب است. وی مسائل اصلی اخلاق پژوهش را در چهار محور خودفریبی پژوهشگران، دستکاری داده ها و نتایج، سوء استفاده از سوژه های انسانی و سرقت یافته های دیگران بررسی کرده است .

درآمدی بر اخلاق پژوهش در فضای مجازی به قلم علیرضا ثقه الاسلامی پژوهشگر واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، عنوان فصل دوم کتاب اخلاق پژوهش است. در این جستار تلاش شده است به معرفی حوزه مطالعاتی اخلاق پژوهش در فضای مجازی، شناسایی برخی مسائل و چالش های اخلاقی این حوزه و سرانجام به ارائه رهنمودها و راهکارهایی در راستای پیشبرد اخلاق پژوهش های مطرح در قلمرو مجازی بپردازد .

اخلاق در پژوهش های پژشکی به قلم شهرام احمدی نسب پژوهشگر دانشگاه سنت لوئیس فصل سوم کتاب است که در آن به مهمترین مسائل حوزه اخلاق در پژوهش های زیست محیطی و سیاست های جاری در کشورهای مختلف می پردازد. فصل چهارم، درباره عمل اخلاقی در پژوهش انسانی به قلم زهره سادات ناجی و پیمان سلامتی است. در این مجموعه، دکتر احمدی نسب به ترجمه بخش هایی از بیانیه ملی عمل اخلاقی در پژوهش انسانی پرداخته است .

 سایر بخش ها به ترتیب با عنوان مسائل اخلاق پژوهش در آیات و روایات توسط جمعی از محققان این حوزه، اخلاق پژوهش و نظریه های اخلاقی به قلم زهرا خزاعی پژوهشگر دانشگاه قم، اخلاق پژوهش علمی به قلم امیر دیوانی پژوهشگر دانشگاه مفید، ابعاد اخلاقی پژوهش علمی به قلم نیکولاس رشر، دنیای جدید اخلاق پژوهش به قلم مایکل دیویس و آخرین بخش این اثر، پیش نویس ضوابط بنیادی اخلاق پژوهش به قلم سیدحسن اسلامی است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :