دکتر آیت اللهی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر: تنظیم برنامه 5 ساله مهمترین دستور کار ما در سال آینده است

۰۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۵۸۲۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۴۷۰
دکتر آیت اللهی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر: تنظیم برنامه 5 ساله مهمترین دستور کار ما در سال آینده است

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر و نمونه پژوهشگاه،با حضور اعضای هسئت رئیسه،اعضای هیئت علمی،کارشناسان و کارکنان برگزار شد.در این مراسم دکتر شهرام یوسفی فر گزارشی از فعالیت های معاونت پژوهشی در یک سال گذشته ارائه داد.همچنین دکتر تقی پور نامداریان استاد و پژوهشگر پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی سخنرانی کرد.(متن سخنرانی دکتر پورنامداریان را که در روزنامه تهران امروز منتشر شده می توانید اینجا بخوانید).دکتر مهدی معین زاده در خصوص انتخاب پژوهشگران برگزیده توضیحاتی ارئه کرد .

دکتر مصطفی عاصی استاد زبان شناسی و رئیس پژوهشکده زبان شناسی،دکتر بهاره نصیری استادیار گروه بررسی مسائل زنان،دکتر آزیتا افراشی استاد پژوهشکده زبان شناسی و دکتر مهرنوش هدایتی استادیار گروه فبک پژوهشگران برگزیده امسال در پژوهشگاه بودند که لوح تقدیر و هدایایی از دکتر آیت اللهی دریافت کردند .

دکتر آیت اللهی نیز در سخنانی،ضمن مرور فعالیت های انجام شده در یک سال گذشته،از همکاران خواست تدوین برنامه 5 ساله و برنامه ریزی برای جذب بودجه خارج از پژوهشگاه را به عنوان برنامه اصلی سال آینده در دستور کار خود قرار دهند.متن سخنان دکتر آیت اللهی را بخوانید :

 

دکتر آیت الهی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی را مثبت و ارزنده توصیف کرد و ضمن تقدیر از زحمات دکتر یوسفی فر، معاونت پژوهشی گفت: پژوهشگاه سال گذشته هیچ مجله علمی پژوهشی نداشت اما هم اکنون 20 مجله علمی پژوهشی و یک مجله علمی و ترویجی داریم .

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به قطب شدن پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی کشور اشاره کرد و گفت :

 آرزوی ما تا سال گذشته این بود که پژوهشگاه مرکز تحقیقات علوم انسانی کشور، محوریت و مرجعیت علمی داشته باشد. همکاری تمامی اعضای پژوهشگاه باعث شد تا پژوهشگاه مرجعیت یابد. برای نمونه این موضوع که برای تشکیل دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه علوم قضایی قوه قضائیه از تجربیات پژوهشگاه علوم انسانی کمک می گیرند و یا اینکه دانشگاه های معتبری چون دانشگاه زنجان در حوزه پژوهش از دستاوردهای پژوهشی ما بهره می گیرد همه نشانه مرجعیت پژوهشگاه در حوزه پژوهش علوم انسانی است. این وضعیت پژوهشگاه در نهاد علمی کشور نعمت بسیار بزرگی است که مرهون زحمات شماست. شما بدانید که بنده همه این زحماتی که شما می کشید را می فهمم اما خیلی از مواقع نمی توانم مستقیم تشکر کنم.بعضی وقت ها در پژوهشگاه دلسوزی بعضی از شماها نسبت به من بیشتر بود، این زحمات یعنی اینکه اعتقاد به کارتان دارید .

بعضی از دوستان می گفتند سال اول ما باید التماس می کردیم تا در یک پژوهشکده سخنرانی برگزار کند. این درحالی است که هیئت علمی هر روز باید سخنرانی داشته باشد و بقیه اعضا هم در ارتباط با هم باشند. بالاخره باید بنشینید و نشست های علمی بگذارید. الان دیگر الحمدلله کارها نظم و قوام گرفته است. هر روز صبح که به سایت مراجعه می کنم می بینم که امروز 3-4 تا سخنرانی است .

توفیقاتی که الحمدلله توی این پژوهشگاه بوده زیاد است. الان روزی 30 هزار نفر از اقصی نقاط دنیا و از 180 کشور دنیا دارند از پرتال استفاده می کنند. آمار نشان داده است که گاهی ظرف 2 هفته 450 نفر نشسته اند سخنرانی که شما در پژوهشگاه برگزار کرده اید را مشاهده کرده اند. الحمد الله هم اکنون مراجعه زیادی از خدمات آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه از جمله سایت، پرتال و کتابخانه صورت می گیرد که جای شکر دارد .

این ها مرهون زحمات شماست. روز پژوهش بهانه خوبی است  که ما یکبار دیگر این فعالیت ها را بازبینی کنیم. الحمدلله ساختار جدید پژوهشگاه را تدوین کنیم. ساختار جدید یک سالی هست که دارد در وزارتخانه می رود و می آید که ان شالله به زودی نهایی می شود. یک تغییر و تحول اساسی خواهیم داشت یعنی همه اعضا جاهایشان در پژوهشگاه تغییر می کند و در موقعیت جدید خواهند بود .

کی دیگر از کارهایی که انجام شد و خیلی هم سختی کشیدیم برنامه 5 ساله پژوهشگاه بود که 2-3 تا تجربه ناموفق داشتیم. بالاخره تجربه نهایی نتیجه داد.این برنامه را هم ما با کمک خود شما و بر اساس مشاروه های خودتنان تنظیم کرده ایم .

کارگاه ها هم یکی دیگر از توفیفات ماست.یک کارگاه بعضی وقت ها می بینید که حدود 100 نفر آدم می آیند و پولش ر ا هم می دهند.این یعنی شما این قدر اعتبار دارید که یک کارگاه گذاشته می شود حاضرند پول بیشتر هم بدهند. چرا؟ اعتبار است دیگر .!

و این اعتبار گسترش هم پیدا کرده، ما الان مرتب مهمان خارجی داریم. الان برای خیلی ها جا افتاده که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی استوانه علوم انسانی منطقه و خاورمیانه است و بقیه هم همین طور نگاه می کنند. از مصر و از سوریه و از جاهای دیگر آمده اند و از همه جا با اعجاب نگاه می کردند که این ها این طوری کار می کنند. از آلمان و جاهای دیگر .

اما ما برای سال آینده باید چه کار بکنیم؟ سال اول حضورم در اینجا آرزو کردیم که همه به مقالات علمی و پژوهشی برسند.این برای بعضی ها غیر واقعی و حتی خنده دار می آمد. اما امروز الحمدلله ما افرادی داریم که تمام این توفیقات را روز به روز بیشتر دارند. دقت کنید که مقاله علمی و پژوهشی یعنی یک ایده جدید تولید می شود. بااین 21 مجله ما ، ما می توانیم ادعا بکنیم که هر روز کاری توی پژوهشگاه یک ایده جدید متولد شده، تقریبا و همه سعی و تلاش مان را هم کرده ایم که مجلات علوم انسانی ما از لحاظ کیفیت رو دست نداشته باشد .

حالا هم برای سال آینده آرزو می کنیم که ان شاء الله برنامه 5 سالمه مان را تدیون کنیم. خواهشم این است که از همین الان فکر کنید. البته بعضی پژوهشکده ها و گروه ها شروع کرده اند. هم پژوهشکده ها و هم گروه ها حتما  یک برنامه 5 ساله برای خودشان داشته باشند. برنامه 5 ساله ای که معلوم باشد که در این 5 ساله آینده به کجا می خواهند برسند و چه تاثیری را می خواهند بگذارند .

این یکی از مهمترین مسائل است که خواهشم این است که همه همکاران در دستور کار خودشان قرار بدهند. این کار به این نیست که 2 هفته یکبار جلسه بگذاریم. بعضی وقت ها هر روز باید جلسه بگذارید و 2 ساعت باید بنشینید با هم صحبت بکنید که اطلاعات را از جاهای مختلف بگیرید که ببینید در مملکت چه کسانی کار می کنند؟

دوم همه کارهای مان ناظر به یک نیاز بیرونی باشد، از یک جهت دیگر و آن اینکه شاید امسال هم دقت کردید که ما رفته رفته باید اتصال پیدا کنیم به بودجه نفت کم بکنیم. مثلا می گویم بودجه نفت ، یعنی بودجه دولتی .

سال آینده ما بودجه مان را در حدود 40-30 درصد کمتر از امسال اعلام کرده اند! یعنی شما باید از همین الان فکر کنید که چه کار کنیم که بودجه مان 30 درصد کمتر می شود. ان شاء الله امیدوارم که فعالیت هایمان 2 برابر بشود. یعنی چی؟ یعنی جایی باید بودجه هایی را از جای دیگر در بیاوریم، بودجه ها را از کجا در بیاوریم؟ نیازهای جاهای دیگر را تامین کنیم. می شود چنین کاری کرد و این ان شاء الله بخش مهم کارش افتاده گردن دوستانی که توی معاونت پژوهشی دارند زحمت می کشند و چنین کاری را دارند انجام می دهند و رفته رفته پژوهش های ما به سمتی برود که الان نیازهای کشور است .

پس اگر بخواهیم آرزوهای خودم را برای سال آینده بگوییم یک آرزوی اولیه ما تدوین برنامه 5 ساله ای که سال آینده چه آیت اللهی باشد و چه فلان شخص باشد یا نباشد، بداند  چه کار می خواهد بکند، راحت و 5 سال آینده خروجی این کارهای ما این خواهد بود .

و دیگر اینکه تا سال آینده بودجه کارهایی که ما می خواهیم انجام بدهیم را از خارج پژوهشگاه جذب کنیم .خداوند به همه ما توفیق خدمت در راه کسب رضای خودش را عطا بفرماید .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :