خلاصه سخنرانی؛مروری اجمالی بر مفهوم نظارت

۱۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۳ کد : ۵۶۹۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۷۸۷

مروری اجمالی بر مفهوم نظارت (فلسفه نظارت) عنوان سخنرانی دکتر فاطمه برات لو استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که ششم آبان ارائه شد.چکیده از این سخنرانی را بخوانید ...

علیرغم نیاز شدید به سامانه های نظارتی اثربخش در سیستم مدیریت کلان کشور، برخی دشواری ها نظیر  فرهنگ نظارت ناپذیری، سخت گیری بیش از حد یا چشم پوشی های ناروا، نگرش غیرسیستمی،  عدم درک جامع  و مطلوب نظام مدیریت از مفهوم و جایگاه نظارت از یکسو و  حاکمیت تفکر تهدید از سوی نظارت شوندگان؛ نظام مدیریت را از عوامل محرکه ای که در درون نظارت وجود دارد مانند تأیید و  تبادل اطلاعات ، مسأله یابی سازمانی ، و تصحیح انحرافات  برای پیشبرد اهداف محروم ساخته است. در دیوانسالاری پیچیدهٔ امروز نظارت و بازرسی بعنوان رکن اساسی در ادارهٔ امور عمومی همزمان می‌تواند دارای دو نقش متفاوت و البته متضاد باشد: 1) ابزاری تسهیل کننده‌ برای مدیریت و یا 2) دیوان‌سالاری هایی بازدارنده در برابر مدیریت .

 یکی  از دشواری ها در برابر نظارت اثربخش    به حوزه مفاهیم برمی گردد. بدیهی است وضوح مفهوم نظارت یا   supervision از واژه‏های مشابه نقش موثری در دست یابی به پیش فرضها و الزامات الگوی مفروض برای نظارت اثربخش دارد.   در این باره باید گفت نظارت کنترل ، ارزیابی  و یا  پایش  نیست. از نگاه واینر، نظارت چیزی نیست جز ارسال پیام‌های مؤثر. ابزار نظارت پیامهای مبادله شده است، چنانچه این پیامها اثربخش و تغییر دهنده ی رفتار باشند آنگاه می توان این استنباط را داشت که آن نظارت اثربخش بوده است. همچنین نظارت فرآیندی است رسمی، بر اساس ارتباط سرپرست (در این جا نظارت کننده) با فرد مورد نظارت(در این جا نظارت شونده)؛ این فرآیند درون یک رابطهٔ حرفه¬ای رخ می¬دهد. عملکرد نظارت در این حالت همانند یک دریچه حفاظتی برای بهبود و اثربخشی شغل است؛ نظارت الهام بخش کارکنان است؛ نظارت به¬صورت یک پویش (همراهی) مستمر با سیستم نمایان می¬شود، پویشی که گسترهٔ زمانی گذشته تا آینده را در بر می¬گیرد. نظارت مخاطب مدار است: بر روی نقاط قوت فردی تمرکزدارد؛   محیط همواره به عنوان غنصر بالقوه ای از منابع در نظر گرفته میشود .

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :