در نشست تخصصی «تفکر و پژوهش به مدرسه می می رود ! فرصت ها و تهدیدها» چه گذشت ؟!

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۱ کد : ۵۶۴۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۵۴۸

نشست تخصصی گروه فبک با عنوان نشست تخصصی  «تفکر و پژوهش به مدرسه می رود ! فرصت ها و تهدیدها" با حضور اساتید برجسته دانشگاههای کشور و جمعی از فرهنگیان محترم و علاقه مندان به حوزه های فلسفه ، روانشناسی و تعلیم و تربیت و خصوصا فلسفه برای کودکان  در تاریخ سه شنبه 18 مهرماه 91 از ساعت 10 الی 14 در سالن اجتماعات  پژوهشگاه  برگزار شد .

در ابتدا دکتر قائدی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی مقدمه ای را  در خصوص شکل گیری و تحقیقات پیرامون موضع فکرپروری در نظام تعلیم و تربیت ایران مطرح کرد.  سپس دکتر شیخ رضایی اذعان نمود که مقرر است در این برنامه درسی  دانش آموزان به خلاقیت تشویق شوند درحالی که حتی تصاویر و جلد و محتوای کتاب به گونه ای کاملا غیرخلاقانه طراحی شده است .وی گفت عدم تاکید بر  مولفه های برنامه  فلسفه برای کودکان (p4c ) ، تاکید فراوان بر نمره در بسیاری از صفحات کتاب ، جانبداری از بعضی مفاهیم، از جمله اشکالات وارده بر این کتاب است  وی اضافه نمود در این کتاب داستان ها به خوبی انتخاب شده اما متاسفانه تمرین های خوبی برای آنها در نظر گرفته نشده است .

دکتر مهرنوش هدایتی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  با اشاره بر اینکه  حلقه‌کند وکاو به عنوان یک متد آموزشی برگرفته از  رویکرد شناخته شده فلسفه برای کودکان (فبک) است، گفت در این کتاب در بسیاری از موارد از اصول و روش های رویکرد آموزشی فلسفه برای کودکان بهره گرفته شده و حتی دقیقا  به لغات کلیدی  این رویکرد ، به عنوان روشی امتحان شده در کشورهای مختلف اشاره شده است اما در منبع نویسی ها از آنان یادی نشده است .

دکتر هدایتی همچنین افزود که در بخش های مختلف کتاب راهنما تناقضات تئوریک وجود دارد که حاکی از تعجیل در تدوین چنین منبع مهمی است و در عین حال که توجه نظام آموزشی به پرورش تفکر کودکان را به فال نیک می گیرم ، هرگونه تعجیل بدون توجه به زیرساختها، خصوصا قبل از آماده سازی مربیان محترم برای چنین برنامه ای را ،منتج به عواقب ناخوشایند می دانم .

دکتر صفایی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت برنامه فبک یک روش است نه ماهیت .مواجهه با برنامه فبک حاصل شرایط اجتماعی ما است ولی به شرطی که  این برنامه به درستی اجرا شود به پیشرفت جامعه کمک خواهد کرد در مجله تفکر و کودک نیز جهت تبیین چالش های پیش روی این برنامه، تلاش زیادی می شود .

آقای کریمی  پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت بنده سالهاست که بر روی راهنماهای کتاب های لیپمن کار می کنم پس بیشتر بر روی بحث محتوایی کتاب تاکید دارم . استدلال از اصول برنامه تفکر است و تفکر انتقادی و خلاقانه و مسئولانه از اصول برنامه فبک است که نوعی مهارت است . کسی که این مهارت ها راآموزش می دهد خود باید دارای این مهارت ها باشد که در طول این کتاب به این مهم اشاره نشده است.همچنین در این کتاب به اصولی همچون عقلانیت ،گفتگو ، سازگاری و اصول قوی برنامه فبک همچون حلقه کندوکاو اشاره نشده است   

دکتر ناجی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  با اشاره بر اینکه نمی توان بخشی از یک پارادایم را وارد پارادایم دیگر کرد گفت در کلاس های ما بچه ها به اجبار در کلاس حضور دارند در حالی که در فبک دانش آموزان با علاقه در سرکلاس حاضر می شوند.برنامه آموزش تفکر در مدارس یا استفاده از برنامه هایی شبیه برنامه فبک  در آموزش و پرورش ما ،مانند این است که کاربراتور بنز را در پیکان استفاده کرده و ادعا کنیم که کیفیت پیکان را تا حد بنز بالا برده ایم .ولی غافل از اینکه ممکن است کاربراتور بنز با پیکان سازگاری نداشته و ناچارا یکی از این دو از کار بیفتد .

آقای محبی کارشناس شورای هماهنگی علمی سازمان  پژوهش با پذیرش بسیاری از انتقادات وارده بر این کتاب گفت باید در حین نقد، محدودیت های موجود در نظام آموزش و پرورش را در نظر گرفت .این کتاب برای اولین بار در آموزش و پرورش طراحی شده است که باید آنرا به فال نیک گرفت

دکتر رحیمی عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون، با ذکر اینکه روش آموزش یک روش علمی است و باید تفکر و پژوهش در تمام فعالیت های آموزشی جاری باشد، انتقاداتی را  به روش های تالیف کتب درسی مطرح ساخت .

 در پایان نیز جلسه  پرسش  و پاسخ بین  اساتید محترم و مدعوین برگزار شد و معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش به بحث  و طرح نظر پیرامون موضوعات و نقدهای مطرح شده پرداختند .

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :