سخنرانی؛اهداف معرفتی فلسفه برای کودکان

۲۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۵ کد : ۳۳۶۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۷۸
گروه فبک 28 تیر ماه با برگزاری سخنرانی «اهداف معرفتی فلسفه برای کودکان» میزبان علاقه مندان خواهد بود. در این برنامه که از ساعت 10 تا 12 برگزار می شود،سعید ناجی  و دکتر یحیی قائدی سخنرانی خواهند کرد.

خلاصه ای از سخنرانی سعید ناجی:

«برنامه فلسفه برای کودکان با ارائه الگوی جدید آموزشی تلاش می کند با جنبه های حافظه محوری تعلیم و تربیت کنونی مقابله کند  و روشی ارائه دهد که دانش آموزان کلاس به جای حفظ نتایج کشفیات گذشتگان، خودشان مهارت کشف را پیدا کرده و معانی ، مفاهیم و اندیشه های خود را بنا نهند.از اینرو فرم کلاس ها به شکل حلقه کند و کاو فلسفی تغییر می یابد .حال سوال این است که کندوکاو یا تحقیق که دانش آموزان به همراه معلمشان در کلاس درس تشکیل می دهند چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا حلقه کندوکاو فقط می‌خواهد دسته ای  از مهارت های فکری همچون استدلال و داوری را به دانش آموزان یاد دهد ؟ به عبارت دیگر آیا پس از پایان کلاس پیشرفت معرفتی برای دانش آموزان به وجود خواهد آمد یا اینکه از لحاظ معرفتی هیچ پیشرفتی در آنها حاصل نمی شود؟ نظریات متفاوتی در این زمینه وجود دارد که این سخنرانی  به بررسی آنها اختصاص خواهد یافت . »

 

در این سخنرانی همچنین دکتر قائدی،ابتدا درباره جایگاه معرفت شناسی در برنامه فلسفه برای کودکان بحث خواهد کرد سپس توضیح می دهد که برنامه فلسفه برای کودکان در مبانی معرفت شناختی خود از چه فلسفه و یا فلسفه هایی تاثیر پذیرفته است،  در همین زمینه به برخی فلسفه ها نظیر پراگماتیسم و برخی فیلسوفان اشاره خواهد شد. در ضمن این مباحث برخی پرسش های اساسی در زمینه معرفت شناسی نظیر:آیا امکان شناخت وجود دارد؟منابع و روش های شناخت کدام است؟معیار های داوری در مورد حقیقت و خطا چیست؟ ماهیت آگاهی و معرفت چیست؟نیز بحث خواهد شد.

حضور در این برنامه برای عموم علاقه مندان آزاد است.

 

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :