سومین نشست«دین، رسانه، کودک»با سخنرانی دکتر محسنیان راد برگزار می شود

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۵ کد : ۲۹۱۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۱۱۱
سومین نشست«دین، رسانه، کودک»با سخنرانی دکتر محسنیان راد برگزار می شود

سلسله نشست های دین، رسانه و کودک در پژوهشگاه علوم انسانی و با برنامه ریزی و هماهنگی گروه مطالعات رسانه، در تاریخ های نهم و شانزدهم خرداد ماه برگزار شد. در این سلسله نشست ها اساتید و پژوهشگران حوزه های رسانه، آموزش و تربیت دینی به ارائه دیدگاه های تخصصی خود پرداختند.

نشست اول از این جلسات با عنوان "معنا و امکان آموزش و تربیت در رسانه" در تاریخ نهم خرداد ماه 1391 و در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، که با استقبال حدود شصت نفر از علاقمندان همراه بود. در این نشست، جناب آقای دکتر علیرضا رحیمی به عنوان سخنران اول در مورد "معنا و امکان رسانه تربیتی با تکیه بر دیدگاه بصیرت افزایی در مخاطبان"، مباحثی را ارائه داد. سخنران دوم، جناب آقای مهندس مرتضی گوهری پور بود که  در خصوص "امکان یا عدم امکان آموزش و تربیت کودکان از طریق رسانه" سخن گفت. سومین سخنران نشست اول، جناب آقای صادق نصراللهی، دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات بود که یافته های ارائه شده در کتاب "اصول برنامه سازی دینی کودک" را (مبتنی بر یک پژوهش میدانی) ارائه داد. سرکار خانم فرشته نزاکتی نیز، به عنوان چهارمین سخنران، به طرح "دیدگاه های روانشناختی درباره تربیت اخلاقی کودکان" پرداخت.

در پایان نشست اول، که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید، حاضران در جلسه، که از دانشگاه ها و رسانه های مختلف (رادیو و مطبوعات) در جلسه حضور یافته بودند، پرسش های خود را از سخنرانان مطرح نمودند و از جوانب مختلف دیدگاه های ارائه شده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نشست دوم از این سلسله نشست ها با عنوان "اصول برنامه سازی آموزشی و تربیتی در رسانه ها" در تاریخ شانزدهم خردادماه 1391، با حضور قریب به سی نفر از علاقمندان در محل سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد. سخنران اول نشست دوم، دکتر محمود گلمحمدی بود که درباره "اصول برنامه سازی رسانه ای"سخن گفت. دکتر علیرضا رحیمی به عنوان سخنران دوم درباره "چیستی اصول حاکم بر برنامه سازی آموزشی و تربیتی کودکان" دیدگاه هایش را ارائه نمود. جناب آقای بدره نیز به عنوان سومین سخنران نشست دوم، با بررسی "دیدگاه های انتقادی نیل پستمن درباره چالش های تربیتی و تکنولوژیک محتوای رسانه ها"، رویکرد انتقادی این متفکر فقید آمریکایی را در سخنرانی خود مطرح نمود. سرکار خانم نزاکتی نیز به عنوان سخنران چهارم، با نقد و بررسی کتاب “Parenting Well” (تربیت مناسب کودکان) به "بررسی عصب شناسانه تاثیر رسانه ها بر یادگیری و اقناع مخاطبان و بویژه کودکان" پرداخت.

نشست دوم نیز بیش از سه ساعت به طول انجامید و در بخش پایانی آن حاضران به طرح پرسش های خود از سخنرانان پرداختند. گفتنی است که در انتهای هر دو نشست، مباحث تخصصی و چالشی مختلفی در قالب پرسش های حاضران و پاسخ های سخنرانان ارائه گردید. ضمن آن که تمامی مباحث این نشست، از جانب شبکه رادیویی فرهنگ، ضبط شد تا در این شبکه رادیویی پخش شود.

سومین جلسه از این سلسله نشست ها با سخنرانی آقایان دکتر مهدی محسنیان راد و دکتر ناصر باهنر بیست و سوم خردادماه از ساعت سه بعد از ظهر برگزار خواهد شد. عنوان این نشست، "مطالعات میان رشته ای در حوزه رسانه، آموزش و دین" است. عنوان سخنرانی آقای دکتر محسنیان راد، "عصر پس از دهکده جهانی؛ بازار پیام" خواهد بود. جناب آقای دکتر باهنر، در خصوص "رسانه دینی و دین رسانه ای" سخن خواهد گفت. دکتر امیر سپنجی نیز درباره "سواد رسانه ای، راهبردها و اصول آن" سخنرانی خواهد کرد.

سومین نشست "دین، رسانه، کودک" سه شنبه 23 خرداد ساعت 15 الی 18 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. حضور برای عموم علاقه مندان آزاد است.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :