گزارشی از دیدار اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با هیأت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد

۲۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۲ کد : ۲۹۰۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۹۱
 گزارشی از دیدار اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی   با هیأت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد

  اعضای  شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همراه معاون  پژوهشی و معاون  اداری و مالی پژوهشگاه با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد، با هیأت رئیسه این دانشگاه دیدار و گزارشی از فعالیتها و اقدامات صورت گرفته در این شورا ارائه کردند.

 

در این دیدار که پنج شنبه 11 خرداد انجام شد، دکتر سیّدحسین حسینی دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی به ارایه گزارشی از فعالیت‌های اخیر این شورا پرداخت. وی در این گزارش  به فعالیت‌های 15 ساله این شورا در سالهای اخیر اشاره کرد و حضور 2000 استاد حوزه علوم انسانی مرتبط با این شورا از دانشگاه‌های سراسر کشور را زمینه ساز ایجاد شبکه‌ای فعال از اساتید علوم انسانی دانست که باعث تمرکز زدایی در مباحث علوم انسانی کشور شده است، وی همچنین با اشاره به نقد و بررسی 300 کتاب دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و 100 نظریه جهانی در این حوزه، در ادامه به اهداف این شورا، شیوه کار و روند نقد و بررسی علمی کتب حوزه علوم انسانی کشور و نیز برنامه های جدید شورا در سال 90 و 91 و نحوه ارتباط شورا با دانشگاهها و نحوه تعامل و همکاری های لازم پرداخت. دکتر حسینی در این دیدار یکی از مهمترین آسیب های امروز حوزه علوم انسانی کشور را عدم ترویج جریان نقد علمی و فقدان بکارگیری متدهای علمی نقد در جامعه علمی دانسته و به مساله ضرورت تولید علوم انسانی نوین با رویکرد اسلامی و بومی اشاره کرد. وی در پایان به دیدار اخیر اعضاء شورا با رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) اشاره داشت و تاکیدات و ارشادات ایشان را به شورای بررسی متون مورد نظر و توجه شورا در برنامه های پیش رو دانست که از آن جمله  می توان به انجام طرح های کلان در حوزه علوم انسانی ، تبیین اهمیت نقش علوم انسانی در سطح جامعه ، شکستن خطوط قرمز در نقد دیدگاههای غربی ،تاکید بر مساله علوم انسانی ،تدوین مواد و منابع درسی دانشگاهی اشاره کرد.

 لازم به ذکر است در این دیدار هر یک از رؤسای 12 گانه گروههای تخصصی شورا نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات و نحوه همکاری خود با اعضای هیأت علمی این دانشگاه پرداختند. همچنین دکتر عاشوری، رییس دانشگاه فردوسی نیز ضمن استقبال از فعالیتهای شورای بررسی متون در خصوص نقد و بررسی کتب دانشگاهی و سایر فعالیتهای شورا،  در خصوص نحوه همکاری دانشگاه با شورا به صورت تفاهمنامه اعلام آمادگی کرد و قرار شد که متن تفاهمنامه توسط معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آماده و برای دانشگاه ارسال گردد تا تعامل و هم فکری بیشتری در زمینه فعالیتهای شورا با این دانشگاه فراهم شود.

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :