گزارشی از برگزاری کنفرانس فلسفه تطبیقی در مسکو با حضور اندیشمندان ایرانی

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۵ کد : ۲۸۷۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۲۸
گزارشی از برگزاری کنفرانس فلسفه تطبیقی در مسکو با حضور اندیشمندان ایرانی

انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه از روز دوم خرداد به مدت چهار روز میزبان جمعی از محققین و پژوهشگران جهانی فلسفه بود که در سومین کنفرانس بین المللی فلسفه تطبیقی مسکو شرکت جسته بودند .

موضوع خاص سومین کنفرانس ، فلسفه و علم در فرهنگ های شرق و غرب بود و نمایندگانی از جوامع فلسفی شرقی و غربی در این برنامه حضور داشتند .

دکتر غلامرضا اعوانی استاد برجسته فلسفه ، دکتر حمیدرضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر سید جواد میری پژوهشگر فلسفه و ادیان از کشورمان میهمانان ایرانی این کنفرانس مهم بودند که با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری بنیاد مطالعات اسلامی در روسیه به این برنامه اعزام شده بودند .

در کنار این اساتید ، محققینی از چین ، هند و ترکیه به عنوان نمایندگان تفکر شرق و پژوهشگرانی از آمریکا ، روسیه ، بلژیک ، فرانسه و هلند به عنوان نمایندگان تفکر فلسفی غرب در این کنفرانس حضور داشتند که هرکدام با بررسی موضوعاتی متفاوت در حیطه تعاملات فلسفی غرب و شرق ، به ارائه آراء و دیدگاه های خود پرداخته و با مشارکت جدی در بحث های مربوط به فلسفه شرق و غرب ، فضایی مملو از مباحثه و هم اندیشی در موضوعات فلسفی و حکمی پدید آورده بودند .

اولین روز کنفرانس به موضوع فلسفه در شرق دور اختصاص داشت که با سخنرانی و ارائه مقالات محققان ژاپنی همراه بود .

سنت هندی در فلسفه ، موضوع دومین روز کنفرانس بود که با مشارکت نمایندگان هند و محققینی در حوزه هند شناسی ، بودیسم و هندوئیسم همراه شد و مقالات و مطالبی مهم و قابلا تامل در این حوزه ارائه گردید .

سومین روز کنفرانس به سنت فلسفه اسلامی اختصاص داشت که با حضور فعال نمایندگان ایران و ترکیه همراه شد .

دکتر غلامرضا اعوانی به عنوان نخستین سخنران روز سوم ، مقاله خود با موضوع " چگونه فلسفه اسلامی می تواند در مطالعات تطبیقی فلسفه نقش آفرینی کند" را ارائه داد که مورد توجه حضار و محققان قرار گرفت .

پروفسور توفیق ابراهیم از روسیه با مقاله معرفت شناسی قرآن و گفتمان علمی ، محمت بایراکدار از ترکیه با موضوع فلسفه و علم در اسلام ، اندری اسمیرنوف از روسیه با موضوع میزان علمی بودن رهیافت فلسفی ابن خلدون ، نور کبیرف از روسیه با عنوان دسته بندی علوم : ارسطو و غزالی ، ایلشاد نصیرف از روسیه با مقاله نقد عقل در فلسفه غزالی از جمله سخنرانان این روز بودند .

آخرین سخنران روز سوم کنفرانس دکتر حمیدرضا آیت اللهی با موضوع "امکان ، معنا و اهمیت مطالعات تطبیقی بین فلسفه های اسلامی و غربی" به ایراد سخن پرداخت . سخنرانی ای که به سبب طرح موضوعاتی شایان تامل و تازه برای مخاطبان ، مورد توجه محققان حاضر در نشست قرار گرفت .

رونمایی سالنامه فلسفی "اشراق " که توسط بنیاد مطالعات اسلامی مسکو و با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه و مشارکت موسسه حکمت و فلسفه ایران منتشر می شود از دیگر برنامه های سومین روز کنفرانس بین المللی فلسفه تطبیقی مسکو بود . پرفسور آندره اسمیرنف ضمن معرفی شماره سوم " اشراق " به اهمیت این پروژه از نظر متخصصان روس و غیر روس اشاره کرد.شماره سوم سالنامه اشراق به ابن عربی اختصاص دارد و در بردارنده مقالاتی از اساتید برجسته فلسفه ایران روسیه و اروپا و آمریکا در خصوص آراء و اندیشه های این متفکر صاحب مکتب اسلامی است .

در پایان سومین روز کنفرانس ، ضیافت شام از طرف جمهور اسلامی ایران با حضور مهندس سجادی سفیر محترم کشورمان در روسیه و به افتخار محققان حاضر در سومین کنفرانس بین المللی فلسفه تطبیقی برگزار گردید .

جمعه پنجم خردادماه ، آخرین روز کنفرانس و نشست پایانی و جمع بندی بود که با سخنرانی دکتر سید جواد میری در موضوع مسائل فراتئوریک در فلسفه علم : رویکردی متعالی و مدیریت جلسه آقای دکتر اعوانی همراه گردید .

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :