برگزاری کارگاه ترجمه متون علوم انسانی از فارسی به انگلیسی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۲۶۸۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۳۴۹
برگزاری کارگاه ترجمه متون علوم انسانی از فارسی به انگلیسی
 
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کارگاه ترجمه متون علوم انسانی از فارسی به انگلیسی را با حضور دکتر محسن کریمی راهجردی (مترجم و استاد دانشگاه­Seattle ) برگزار می­کند؛ این کارگاه در  30 جلسه،  یکشنبه­‌ها و چهارشنبه­‌ها ساعت 16 – 14 برگزار می شود.

 

یادداشتی برای کارگاه:

آثار ترجمه شده بخش بزرگی از ادبیات تمدن بشری را تشکیل میدهد. اگر چه هر گاه نام ترجمه به میان میآید ناخودآگاه ذهنمان به سوی برگرداندن کلامی مکتوب یا شفاهی از زبانی به زبان دیگر کشیده میشود اما از آنجا که در به کارگیری هر زبانی در واقع فردی از نوع بشر دست به کار کدگذاری مفهومی ذهنی میشود و آن را منتقل مینماید تا آنگاه فرد دیگری آن کدبندی را کشف رمز کرده و به جان مفهوم کلام پیببرد، پس به این مفهوم ترجمه هیچگاه اختراع جدیدی برای انسانها نبوده است. مگر نه اینکه ترجمه عبارت است از انتقال پیام از یک سیستم کدبندی شده (یک زبان) به سیستم کد بندی شده (یک زبان) دیگر؟

ترجمه عملی بسیار بنیادین و پیچیده است که در واقع فصل مشترکی است بین تئوری و عمل. به این معنی که آنچه را که در تئوری آمده است طی عملیاتی کاربردی در تولید یک محصول نهایی بکار خواهیم برد. هدف نهایی از مجموعه دورههای ترجمه این است که از طریق آموزش نظریههای مختلف ترجمه و تجربه کاربرد عملی آنها در جلسات متعدد راه کارهایی به شرکت­کنندگان ارائه شود تا نهایتا بتوانند به برگردان متون به صورت طبیعی نزدیک شوند به عبارت دیگر متون مورد نظر را طوری به زبان مقصد برگردانند که اگر نویسنده اثر گوینده طبیعی زبان مقصد بود آن اثر را بدانگونه خلق میکرد.

این دوره آموزشی ترجمه با تکیه بر پیام مورد طرح در متون علوم انسانی به تحلیل نحوه کارکرد مترجم در انتقال پیام از زبانی به زبان دیگر میپردازد یعنی تمرکز این دوره بر مکانیزم شناخت پیام در زبان مبدا و نحوه انتقال آن با توجه به سیاق کلام و پشتوانههای فرهنگی، اجتماعی، انسانی، علمی و ... غیره آن به زبان مقصد خواهد بود.

 

-------------------------------------------------------

مهلت ثبت نام: 20 اردیبهشت تا 15 خرداد 1391

تاریخ برگزاری کارگاه: 17 خرداد تا پایان شهریور 1391

                       

 

هزینه ثبت ­نام: 2.000.000 ریال برای عموم

1.500.000 ریال برای دانشجویان

حساب بانک ملی (سیبا) 107428525007 شعبه پژوهشگاه به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

به شرکت­ کنندگان در نشست­ها گواهی شرکت در دوره اعطا خواهد شد.

 

ثبت نام: آقای جهانگردی    3 - 88046891    داخلی 228                خط مستقیم 88053035

 

آدرس: بزرگراه کردستان، نبش خیابان 64 غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت.


 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :