گزارش نشست «کاربست هوش مصنوعی در علوم انسانی»

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۱ کد : ۲۵۲۲۹ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۳۹۸۸
گزارش نشست «کاربست هوش مصنوعی در علوم انسانی»

سومین نشست از سلسله نشست‌های نوآوری و فناوری در علوم انسانی و هنر با عنوان «کاربست هوش مصنوعی در علوم انسانی» بیست‌وچهارم بهمن‌ماه 402 با سخنرانی دکتر مسعود قیومی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) برگزار شد. دبیر این نشست نیز دکتر محمد نجاری بود.
دکتر قیومی در آغاز سخنانش گفت: امروزه کاربرد هوش مصنوعی که یکی از حوزه‌های مرتبط با رایانه و فناوری ارتباطات است و گستره وسیعی را در بر گرفته است و تقریباً در تمامی علوم، پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی، کاربرد دارد. در هوش مصنوعی تلاش می‌شود رفتارهای پرتکرار که معمولاً به‌عنوان الگو شناخته می‌شود، شناسایی شود و با کمک روش‌های محاسباتی احتمالاتی به پیش‌بینی آن الگو اقدام شود. گاهی این الگوها واضح و مشخص است و گاهی ممکن است پنهان و نهفته باشد که نیازمند کشف این الگوها است.
قیومی ادامه داد: کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه علوم انسانی به علوم انسانی دیجیتال معروف است. در علوم انسانی دیجیتال تلاش می‌شود با رویکرد فناورانه به مطالعات مربوط به حوزه علوم انسانی پرداخته شود. یکی ‌از فناوری‌های رایانشی که در چارچوب علوم انسانی دیجیتال به‌کار می‌رود روش‌های الگوریتمی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است تا الگوهایی از داده‌های متعلق به حوزه‌های مختلف علوم انسانی استخراج و در ساخت یک مدل پردازشی برای پیش‌بینی آن الگو بر روی داده‌های جدید دیده‌نشده، استفاده شود.
وی در خاتمه سخنانش تأکید کرد: در این سخنرانی تلاش شد به‌صورت گذرا به کاربرد هوش مصنوعی در چند حوزه علوم انسانی، ازجمله زبان‌شناسی و ادبیات، روان‌شناسی، رسانه و ارتباطات، حقوق، مطالعات اجتماعی و همچنین اقتصاد توضیحاتی ارائه شود و روش‌های یادگیری ماشین در هوش مصنوعی و شیوه تبدیل یک موضوع علوم انسانی به یک مسئله فناورانه مورد بحث قرار گیرد./پایان

کلید واژه ها: گزارش نشست «کاربست هوش مصنوعی در علوم انسانی» مسعود قیومی


نظر شما :