معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال و تجلیل از استادی که در شاگردان خود بذر معرفت کاشت و می‌کارد

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۴ کد : ۲۵۰۷۸ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۹۵۶
قدردانی از این شخصیت علمی، تقدیر از یک اثر و قدردانی از یک نویسنده بر اساس آن نیست، بلکه تکریم و اجلال شخصیتی است که عمر و زندگی خود را در تحصیل یک علم و نشر و گسترش آن در فرهنگ صرف کرده است. مرحوم مجتهدی در خوانندگان و شاگردان خود بذر معرفت کاشت و می‌کارد و آثارش همچنان اثرگذار است// همچنین اثر دکتر امید طبیب‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی نیز جزو آثار شایسته تقدیر چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر شناخته شد:
معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال و تجلیل از استادی که در شاگردان خود بذر معرفت کاشت و می‌کارد

مراسم اختتامیه «چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» با معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال، برگزار شد.

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مراسم پایانی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» ۱۸ بهمن‌ماه 402 با حضور رئیس‌جمهور، دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حدادعادل، دکتر زلفی‌گل، دکتر پارسانیا، دکتر نجفی و سایر اندیشمندان عرصه قلم و کتاب با تجلیل از زنده‌یاد دکتر کریم مجتهدی، استاد فلسفه و نویسنده کتاب‌های فلسفی پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، دبیر علمی جایزه کتاب سال در سخنانی گفت: هر یک از آثار و کتاب‌های برگزیده به یک حوزه دانشی خاص تعلق دارد و هر کدام حدنصاب لازم را در جهت ارتقاء علمی جامعه به دست آورده‌اند،‌ امسال ۱۳ اثر برگزیده جوایر خود را دریافت خواهند کرد.
پارسانیا به تکریم و قدردانی از مقام مرحوم کریم مجتهدی اشاره کرد و گفت:‌ قدردانی از این شخصیت علمی، تقدیر از یک اثر و قدردانی از یک نویسنده بر اساس آن نیست، بلکه تکریم و اجلال شخصیتی است که عمر و زندگی خود را در تحصیل علم و نشر و گسترش آن در فرهنگ صرف کرده است. مرحوم مجتهدی در خوانندگان و شاگردان خود بذر معرفت کاشت و می‌کارد و آثارش همچنان اثرگذار است؛ او حدود ۳۰ اثر در بیش از ۶۰ سال تدریس علمی داشت (استاد مجتهدی چهار کتاب داستانی نیز دارد ضمن اینکه یک اثر او نیز به‌زودی منتشر خواهد شد).

 او ادامه داد: دکتر مجتهدی در حیات و نشاط علمی معاصر ما نقش مستمر و کم‌نظیری را بر عهده گرفت، عمر شریف خود را متوجه فلسفه و حکمت کرد و سهم به‌سزایی در استمرار بخشیدن به تاریخ خرد و خردورزی جامعه اسلامی ایران داشت، حکمت و فلسفه هم به‌لحاظ منطقی و هم تاریخی هویت‌بخش سایر علوم و دیگر حوزه‌های معرفتی و هویت‌بخش فرهنگ و زیست عمومی جامعه است.پارسانیا تصریح کرد: جامعه ایرانی نظیر بسیاری از جوامع و فرهنگ‌های دیگر در مواجهه تاریخی با فرهنگ و تمدن غرب قرار گرفته و در معرض حضور فراگیر و گسترده علوم غرب واقع شده است. دکتر مجتهدی با تدریس فلسفه غرب، جامعه ایران را در شناخت فرهنگ غرب و بنیان نظری آن کمک کرد و برای تغییر مواجهات سطحی جامعه ایرانی اقدام کرد، از این طریق در امکان شناخت دقیق و عمیق سیاست، حقوق، فناوری، علوم پایه و کاربری آن‌ها یاری‌رسان بود. فلسفه غرب بنیان‌های نظری غرب را نشان می‌دهد و به لحاط منطقی شناخت دقیق یک جامعه، بدون شناخت و آشنایی عمیق آن ممکن نیست.
 او در پایان اظهار کرد: زندگی مجتهدی صرف تاریخ علم ما شد؛ ایشان به حکمت اسلامی تعهد داشت و آموزه‌هایش در قبال رویکرد معترضانه‌ای که به حکمت اسلامی وجود دارد، سنگر محکم و استواری بود. تقدیر از ایشان تقدیر از علم و حکمت است.
 در ادامه به ترتیب، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این مراسم به سخنرانی پرداختند و کلیپی از کریم مجتهدی، استاد فقید فلسفه برای حاضران پخش شد.
در بخش شخصیت علمی نیز این‌چنین از استاد مجتهدی یاد شد:
چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جایزه ویژه بخش شخصیت علمی به‌پاس بیش از ۶۰ سال تدریس و آموزش فلسفه در سرآمدترین مراکز دانشگاهی ایران و تربیت نسل‌های بعدی استادان در کشور، ایجاد گفت‌وگو میان فلسفه غرب و فلسفه اسلامی با بهره‌گیری از منابع اصیل، تحقیقات نوآورانه در حوزه فلسفه غرب و نقش‌‎آفرینی در رشد پژوهش‌های فلسفی در ایران، غنی‌سازی زبان فارسی در حوزه اصطلاحات فلسفی و پژوهش‌های انتقادی در زمینه فرهنگ و فلسفه غرب  به شادروان دکتر کریم مجتهدی تعلق گرفت.
در ادامه لوح یادبود و جایزه استاد فقید مجتهدی را دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از دستان رئیس جمهور کشورمان دریافت کرد.


کتاب وزن شعر عروضی فارسی، اثر دکتر طبیب‌زاده
همچنین اثر دکتر امید طبیب‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی نیز جزو آثار شایسته تقدیر چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر شناخته شد:
موضوع زبان / گروه زبان فارسی
«وزن شعر عروضی فارسی: تحلیل و طبقه‌بندی براساس تقطیع اتانینی و نظریه واج‌شناسی نوایی»، تألیف امید طیب‌زاده، تهران: کتاب بهار؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۴۰۱، ۴۷۴ ص. /پایان

 

کلید واژه ها: معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال و تجلیل از استادی که در شاگردان خود بذر معرفت کاشت و می‌کارد دکتر کریم مجتهدی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تالار وحدت کتاب وزن شعر عروضی فارسی، اثر دکتر طبیب‌زاده امید طیب‌زاده،


نظر شما :