گزارش برگزاری نخستین جلسه کارگاه گویش‌شناسی

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۵ کد : ۲۵۰۶۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۹۹۹


نخستین جلسه از کارگاه گویش‌شناسی «طرح مشترک پژوهشکدۀ زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشکدۀ زبان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» 30 دی ماه 1402 در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد. مدرس این دوره دکتر آتوسا رستم‌بیک تفرشی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود.
در این کارگاه با عنوان «مقدمات گویش‌شناسی» به تعاریف ضروری، روش‌ها و رویکردها در پژوهش‌های گویشی پرداخته شد و روی مفاهیم کلیدی گویش‌شناسی چون زبان، گویش، لهجه، گونه زبانی، تاریخچه آغاز پژوهش‌های گویشی و روش پژوهش در گویش‌شناسی سنتی، معرفی و بحث شد.
دکتر رستم‌بیک در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت شناسایی و حفظ و نگهداری گویش‌های ایران از یکسو و  اهمیت گویش‌شناسی به‌عنوان یکی از شاخه‌های زبان‌شناسی از سوی دیگر، مجموعه نشست‌هایی با عنوان «هم‌اندیشی گروه‌های گویش‌پژوهی؛ بررسی رهیافتی بر چگونگی مطالعه گویش‌ها» با حضور سه سازمان پژوهشی برجسته در مطالعات گویشی، یعنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشکدۀ زبان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود. در پایان جلسه نخست مقرر شد که با هدف اعتلای پژوهش‌های گویشی و دست‌یابی به رهیافتی برای مطالعه گویش‌ها در مجموع شش کارگاه گویش‌شناسی با همکاری مشترک هر سه سازمان در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شود.  

 

کلید واژه ها: گزارش برگزاری نخستین جلسه کارگاه گویش‌شناسی آتوسا رستم‌‌بیک تفرشی


نظر شما :