گزارش نشست «تحلیل جامعه‌شناختی سلامت اجتماعی زنان»

۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۶ کد : ۲۵۰۵۸ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۰۵
گزارش  نشست «تحلیل جامعه‌شناختی سلامت اجتماعی زنان»


 نشست «تحلیل جامعه‌شناختی سلامت اجتماعی زنان» با سخنرانی مریم کوشا (دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی)، 12 دی‌ماه 402 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. دبیر این نشست نیز دکتر سمیه‌سادات شفیعی بود.
مریم کوشا در ابتدای سخنانش گفت: سلامت اجتماعی زنان به‌عنوان یک پدیده نوظهور در جامعه امروز، قابل اهمیت بسیاری است. به‌طور کل سلامتی و به معنایی مفهوم بهزیستی (welfare)، پدیده‌ای مورد توجه همه افراد، گروه‌های اجتماعی و جوامع بشری بوده و هست و نیز متأثر از مجموعه‌ای پیچیده از عوامل متعددی همچون عوامل زیستی، فرهنگی، روانی، اقتصادی، اجتماعی ، مذهبی و محیطی و سیاسی و مانند آن است. تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامتی، در سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی است و سلامت را مفهومی چند بعدی می‌داند که هیچکدام بر هم برتری ندارند. درواقع سلامت اجتماعی با عملکرد انسان در مناسبات زندگی اجتماعی، تفکر وی از جامعه، اعتماد فرد به جامعه، فعال بودن و نقش مؤثر داشتن در جامعه، احساس مفید بودن بدون آسیب به دیگری، شناخت فرد از خودش و مهارت‌هایش، انعطاف‌پذیری در جامعه، سازگاری با محیط و... تعریف می‌شود.
وی گفت: در این راستا، سلامت اجتماعی زنان به‌عنوان یک مسئله حیاتی که متعاقباً کاهش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد، مطرح است. چرا که زنان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تأمین سلامت عمومی جامعه نقش داشته، سلامت آنها در یک پیوستاری با سلامت خانواده و جامعه در ارتباط است. بدین دلیل اغلب کشورهای توسعه یافته، در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحقق جامعه‌ای سالم، سلامت زنان را در ابعاد مختلف جز اولویت‌های سیاست‌گذاری خود قرار داده اند.
کوشا در این سخنرانی ضمن توجه به شاخص‌های بین‌المللی و ملی وضعیت زنان در این ارتباط، سرمایه‌گذاری مناسب جهت نهادینه‌سازی موارد زیر را به‌عنوان بستر مناسبی برای تقویت سلامت اجتماعی زنان برشمرد:
-    توانمندسازی و ایجاد بسترهای مناسب برای رشد همه جانبه آنها در جامعه
-    رعایت حقوق معنوی زنان
-    اشتغال مناسب که منجر به رفع بحران اقتصادی و ایجاد عزت نفس و احساس ارزشمندی و استقلال به آنها می‌دهد.
-    حذف نگاه جنسیتی و ابزاری از زنان
-    ایجاد فضای آموزش و تقویت مهارت‌های آنان جهت شناخت و ارتقای خود
-    نقش‌های اجتماعی سازنده و مفید جهت دادن حس خود ارزشمندی به زنان
-    حمایت‌های اجتماعی در ابعاد مختلف
به‌طور کلی برای ارتقاء و تقویت سلامت اجتماعی زنان و متعاقب آن کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء توسعه کشور نیاز به بستری است که این مهم در اسناد بالادستی همچون «منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان» به وسیع‌ترین شکل خود توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است که نیاز به تأمل و بررسی در اجرای بهینه این سیاست‌ها در سازمان‌های متولی ضروری است./پایان

 

کلید واژه ها: نشست «تحلیل جامعه‌شناختی سلامت اجتماعی زنان» زنان و شهر تهران سلامت اجتماعی زنان


نظر شما :