پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه به‌مناسبت درگذشت دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه کشور

دکتر مجتهدی، استاد برجسته پژوهشگاه علوم انسانی درگذشت

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۲ کد : ۲۴۹۲۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۶۹۲
دکتر کریم مجتهدی متولد دهم شهریور ۱۳۰۹ در تبریز بود که پس از حدود دو سال بیماری و کهولت سن، جان‌به‌جان‌آفرین تسلیم کرد و به ندای حق لبیک گفت.
دکتر مجتهدی، استاد برجسته پژوهشگاه علوم انسانی درگذشت

انالله و انا الیه راجعون

 درگذشت تأسف‌آور غرب‌شناس برجسته و متفکر عالی مقام و فیلسوف معاصر آقای دکتر کریم مجتهدی رحمت الله علیه را سوگمندانه تسلیت عرض می‌کنم. این ضایعه غمناک ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه علمی و دانشگاهی و به‌خصوص علوم انسانی در ایران محسوب می‌شود. تربیت صدها شاگرد، محقق، پژوهشگر و استاد طراز اول و نوشتن ده‌ها کتاب و مقاله علمی سودمند نام این دانشمند فقید را در عالی‌ترین سطوح علمی کشور زنده نگه خواهد داشت.
دکتر مجتهدی که نسبش به عالمان بزرگ شهر تبریز می‌رسد خود از نمونه‌ها و الگوهایی است که متانت، ادب و سخت‌کوشی و عزت‌نفس و عشق به آموختن و پژوهش را تا آخرین روزهای حیات پربارش همچنان سرلوحه رفتار و اعمالش قرار داد و از این نظر تداعی‌کننده سیره حسنه دانشمندان بزرگ و نامور تاریخ تمدن اسلام و ایران است.
فقدان این شخصیت علمی برای همه ما و خیل عظیم ارادتمندانش هر چند سخت و مصیبت‌بار خواهد بود ولی توجه هر چه بیشتر و رجوع عالمانه و عمیق‌تر به منابع محققانه و ارزشمند تألیفی وی شاید بتواند از بار جانکاه مصیبت مرگش بکاهد.
به گفته مولوی:
گــنج زری بود در این خاکــدان
کو دو جهان را بجویی می‌شمرد
قالب خاکی سوی خاکی فکند
جان خرد سوی سماوات برد

رحمة الله علیه رحمة واسعة و حشره مع اولیائه و اسکنه الجنة
خداوند درجاتشان را متعالی فرماید

دکتر موسی نجفی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کلید واژه ها: دکتر کریم مجتهدی درگذشت دکتر کریم مجتهدی کریم مجتهدی


نظر شما :