در مراسم هفته پژوهش سال ۱۴۰۲ مطرح شد

دکتر نجفی: با علوم انسانی باید مشکلات و اولویت‌ها را بهتر بفهمیم

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۳ کد : ۲۴۷۲۹ مهم‌ترین اخبار گزارش نشست‌ها هفته پژوهش ۱۴۰۲
تعداد بازدید:۶۱۸
ابتدا ما باید بدانیم فرق پژوهشگاه با سایر داشکده‌ها یا دانشگاه‌ها چیست؟ ما به همراه گروه جدید مدیریتی در پژوهشگاه روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم که ما در پژوهشگاه علوم انسانی برای چه کار می‌کنیم و تفاوت ما با دانشکده‌های علوم انسانی چیست؟ علوم انسانی قرار نیست مشکلات «عملی» کشور را حل کند بلکه ما باید بتوانیم با علوم انسانی مشکلات کشور را درست‌تر درک کنیم و اولویت‌ها را بفهمیم و صورت‌مسئله خودمان را تصحیح کنیم.
دکتر نجفی: با علوم انسانی باید مشکلات و اولویت‌ها را بهتر بفهمیم

مراسم رونمایی از سه اثر دکتر رضا داوری اردکانی به‌مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، 20 آذرماه 402 در تالار تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به برخی زوایای وجودی پژوهشگاه و حوزه‌های فعالیت این مرکز علمی و پژوهشی اشاره کرد.
دکتر نجفی در ابتدای سخنانش ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: به برجسته‌ترین استاد علوم انسانی کشور، استاد داوری اردکانی خوش‌آمد عرض می‌کنم همچنین هفته پژوهش را به چهار نسل از محققان علوم انسانی که در جلسه حضور دارند، تبریک عرض می‌کنم.
دکتر نجفی با اشاره به شخصیت برجسته دکتر داوری ادامه داد: دکتر داوری تأثیرگذارترین فرد علوم انسانی شاید در نیم‌قرن اخیر یا جزو چند نفر تأثیرگذار کشور باشند که این تأثیر فقط در رشته فلسفه نبوده و در سایر رشته‌ها و جامعه علمی کشور هم مؤثر بودند. همچنین استاد داوری نسبت منطقی و فکورانه‌ای با تحولات نیم قرن اخیر کشور، یعنی انقلاب اسلامی دارند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تمرکز روی واژه «پژوهش» تأکید کرد: ابتدا ما باید بدانیم فرق پژوهشگاه با سایر داشکده‌ها یا دانشگاه‌ها چیست؟ ما به همراه گروه جدید مدیریتی در پژوهشگاه روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم که ما در پژوهشگاه علوم انسانی برای چه کار می‌کنیم و تفاوت ما با دانشکده‌های علوم انسانی چیست؟ علوم انسانی قرار نیست مشکلات «عملی» کشور را حل کند بلکه ما باید بتوانیم با علوم انسانی مشکلات کشور را درست‌تر درک کنیم و اولویت‌ها را بفهمیم و صورت‌مسئله خودمان را تصحیح کنیم. پژوهشگاه از این منظر به بازخوانی تجربه و اندیشه آثار دکتر داوری محتاج است و ما به ادبیات فاخر ایشان نیازمندیم. ما نسبت به دوستان و ناقدین دکتر داوری احترام قائلیم که ادبیات ایشان ادبیات مؤدبانه، سنگین و عمیقی بوده و از این جنبه سرایت این ادبیات از فلسفه به کل علوم انسانی شاید امر مهمی باشد.


دکتر نجفی ادامه داد: در تفکرات دکتر داوری شناخت دو حوزه تمدنی اسلام و غرب وجود دارد که شاید از استاد خودشان، فارابی این موارد را آموخته باشند. این دانش، پنجره‌ای است رو به دو حوزه تمدنی اسلام و غرب که نسبتِ بین این‌دو در اندیشه‌های دکتر داوری موج می‌زند. امروز هم ما در حوزه علوم انسانی کشور به این تجارب نیاز داریم.
وی در ادامه سخنانش با تجلیل از تلاش‌های علمی استاد کریم مجتهدی بیان کرد: دکتر مجتهدی هم استاد نمونه ما هستند که خداوند به ایشان طول عمر و سلامتی عطاء کند. از دکتر مجتهدی یک جمله در خاطر دارم که می‌گوید، از نظر برخی تعصب بد است اما من (مجتهدی) معتقدم تعصب خوب است. تعصبی که بعد از علم، آگاهی و تحقیق در فرد ایجاد می‌شود، تعصب مثبتی است و من این تعصب مثبت و آگاهی را به‌خصوص در نقد «عابدالجابری» دکتر داوری، تعبیر می‌کنم به یک غیرت ملی و وطنی که ایشان از عقلانیت در ایران و تمدن اسلامی در کتابشان دفاع کردند. این مسئولیت‌پذیری و تعهد ایشان به فرهنگ کشور جای تجلیل و قدردانی دارد، ما هم در هفته پژوهش به‌سر می‌بریم و اینجا هم پژوهشگاه است و ما از ایشان تقاضا می‌کنیم به ما یک خط راهبردی ارائه دهند تا مسیر خودمان را بهتر بفهمیم./ پایان

دکتر نجفی: با علوم انسانی باید مشکلات و اولویت‌ها را بهتر بفهمیم
دکتر داوری: نفس احترام به «علم و پژوهش» نشانه دانشمند و دانش‌دوست بودن است
گزارش تصویری مراسم «رونمایی از سه اثر استاد داوری + نفرات برتر هفته پژوهش»

 

کلید واژه ها: دکتر نجفی: علوم انسانی قرار نیست مشکلات «عملی» کشور را حل کند هفته پژوهش 1402


نظر شما :