گزارشی از کارگاه «نقد و بررسی براهین اثبات وجود خدا»

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۳ کد : ۲۴۶۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۴۶۳۸
گزارشی از کارگاه «نقد و بررسی براهین اثبات وجود خدا»
 

کارگاه «نقد و بررسی براهین اثبات وجود خدا (در جریان اندیشه غربی و اندیشه اسلامی)» با حضور دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، 10 جلسه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در تاریخ های 18 و 19، 25 و 26 بهمن ماه، 2 و 3، 9 و 10، 16 و 17 اسفندماه 90 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

جلسه اول: با توجه به زیر سؤال بردن علل و دلایل وجود خدا در میان متفکران، چه در سنت غربی و چه در سنت اسلامی، آشنایی با این مباحث به فهم مسائل و رویکردهای موجود به براهین اهمیت خاصی در دوران کنونی دارد. از جمله کسانی که علل وجود خدا را زیر سؤال برده­ اند می­توان به مارکس، فروید و کنت و... اشاره کرد. هیوم و کانت نیز در زمره کسانی قرار می­گیرند که دلایل وجود خدا را نقد و رد کرده­ اند.

به طور کلی براهین مطرح در این زمینه را می­ توان به دو دسته تقسیم کرد: براهین اثبات وجود خدا و براهین اثبات عدم وجود خدا. جریان­های مختلف در این زمینه را می­ توان تحت 5 جریان دسته­بندی کرد:

1- جریانی که دلایل اثبات وجود خدا را مطرح می­ کند.

2- جریانی که دلایل اثبات وجود خدا را رد می­ کند.

3- جریانی که در قرن 19 علت اعتقاد به وجود خدا را زیر سؤال می­ برد.

4- جریانی که در قرن بیستم علاوه بر رد دلایل و اعتقاد، اثبات می­ کند که خدا نیست (دلایل بر انکار وجود خدا را مطرح می­ کند).

5- جریانی که اثبات می­کند خدا از ابتدا معنادار نیست که از بود و نبودش صحبت کنیم.

بحث از دلایل اثبات وجود خدا که در سنت غربی چند دلیل بوده که اهم آنها عبارتند از: 1- برهان­های وجودی (در این برهان نفس خود مفهوم خدا نشان دهنده وجود داشتن خداست.) 2- برهان­های جهان­شناختی (در این برهان­ها بر اساس اخذ یک واقعیت عالم و توجیه وجود آن، به این نتیجه می­رسیم که باید خدایی وجود داشته باشد.) 3- برهان نظم 4- برهان تجربه دینی 5- برهان اخلاقی و...

در سنت اسلامی براهین مطرح شده عبارتند از: 1- برهان حدوث که از سوی متکلمین مطرح شده است. 2- برهان امکان و وجوب 3- برهان­های صدیقین

جلسات دوم و سوم: نقد و بررسی برهان­های­ وجودی که توسط آنسلم و مشابه دیگری که توسط دکارت مطرح شده است. در این جلسات ایرادات وارد شده بر برهان وجودی از جمله نقدهای کانت بر آن مطرح شد.

جلسه چهارم: بیان برهان صدیقین و نقد و ارزیابی آن و عرضه تقریری جدید از آن.

جلسه پنجم: طرح برهان­های جهان­شناختی همچون برهان حدوث و قدم و برهان امکان و وجوب و برهان علیت، و.... تمام برهان­های جهان­شناختی اولاً مبتنی بر علیت و بعد مبتنی بر ابطال تسلسل هستند. توماس آکویناس از جمله کسانی است که از این دست برهان­ها را مطرح کرده است و 5 برهان را مطرح می­ کند: 1- برهان برگرفته از حرکت 2- برهان برگرفته شده از علیت و علیت فاعلی3- برهان برگرفته شده از امکان و وجوب 4- برهان برگرفته شده از درجات کمال و برهان پنجم نیز شبیه برهان نظم است که در بحث از برهان نظم گفته خواهد شد.

یک برهان جهان­شناختی نیز توسط دکارت مطرح شده است.

جلسه ششم: ادامه طرح براهین جهان­شناختی و انتقادات کانت و هیوم بر آن و طرح برهان حدوث و قدم متکلمین و برهان امکان فقری در سنت اسلامی.

جلسه هفتم: طرح برهان نظم و بیان انتقادات وارد شده بر آن.

جلسه هشتم: ادامه طرح و نقد برهان نظم و همچنین طرح و نقد برهان تجربه دینی.

جلسه نهم: طرح و ارزیابی برهان اخلاقی که زمینه آن توسط کانت فراهم شد. همچنین نظریات اشاعره و معتزله نیز در خصوص حسن و قبح شرعی یا عقلی مسائل اخلاقی نیز مطرح شد.

جلسه دهم: طرح و نقد برهان­های رد وجود خداوند از جمله برهان شرّ که در قرن بیستم مطرح شد.


فایل­های صوتی و تصویری این کارگاه را در بخش سخنرانی­ها و کارگاه­های سایت می­ توانید دریافت نمایید.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :