در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی صورت گرفت:

بررسی برنامه‌های درسی رشته‌های مقطع دکتری پژوهشگاه

۲۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۹ کد : ۲۴۵۱۰ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۲۳۴
بررسی برنامه‌های درسی رشته‌های مقطع دکتری پژوهشگاه

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز سه‌شنبه مورخ 16 آبان ماه از ساعت 10:00 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه علاوه و در ادامه بررسی برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه، درس‌های پژوهش‌ورزی، اصلی و جبرانی (پیش‌نیاز) دانشجویان رشته‌های دوره دکتری پژوهشگاه مورد بررسی و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، بر اهمیت بررسی خلاء‌های موجود در محتوای درسی دانشجویان تأکید و ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و شایسته برای برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه به منظور افزایش کیفی و سطح آگاهی و دانش آنان تأکید کرد.

بررسی درس‌های پژوهش‌ورزی دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه

سپس مطابق دستورجلسه مقرر شورا و در ادامه مباحث جلسه پیشین، برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دکتر نجفی ضمن جمع‌بندی و بیان محورهای موضوعات جلسه گذشته، با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده درباره درس‌های مرتبط با پژوهش‌ورزی دانشجویان گفت: در جلسه گذشته پیشنهاد شده بود که تعداد واحدهای درس پژوهش‌ورزی 4 واحد در قالب دو درس 2 واحدی شامل روش تحقیق پیشرفته و درس تحقیق مستقل به صورت یکسان برای همه رشته‌ها برگزار گردد. با توجه به مباحث مطرح شده در پژوهشکده‌ها و طرح دیدگاه‌های آنان، این پیشنهاد مطرح شده است که برگزاری درس روش تحقیق بر عهده پژوهشکده‌های ذی‌ربط باشد و به جای درس تحقیق مستقل، درس مفاهیم اساسی در علوم انسانی به صورت مشترک میان دانشجویان همه رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه برگزار گردد. پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا درخصوص مفاد دروس پژوهش‌ورزی، مقرر شد دو درس روش تحقیق با مسئولیت پژوهشکده‌ها و مفاهیم اساسی در علوم انسانی به صورت مشترک میان همه دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه به‌عنوان درس‌های پژوهش‌ورزی به دانشجویان ارائه گردد.

بررسی درس‌های اصلی رشته‌های دکتری فعال در پژوهشگاه

سپس درس‌های اختصاصی هریک از رشته‌های مقطع دکتری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش با توجه به مباحث جلسه گذشته و طرح موضوع از سوی رئیسان پژوهشکده‌ها با اعضای پژوهشکده‌های خود و دریافت دیدگاه‌های آنان، درس‌های اصلی رشته‌های دکتری فعال در پژوهشگاه شامل: تاریخ ایران بعد از اسلام؛ جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران؛ زبان‌شناسی؛ زبان و ادبیات فارسی؛ اندیشه سیاسی؛ و فلسفه علم و فناوری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

با توجه به پیشنهادهای ارائه شده از سوی پژوهشکده‌ها، برگزاری درس‌هایی همچون تحولات اقتصادی ـ اجتماعی ایران، تاریخ‌نگاری و تحولات آن در ایران، و مناسبات قدرت و جامعه در ایران در رشته تاریخ؛ تلفیق نظریه‌های جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی سیاسی تاریخی ایران، و مردم‌شناسی در ایران در رشته جامعه‌شناسی؛ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران، تاریخ تحولات سیاسی ـ اجتماعی پنج قرن اخیر، فلسفه انقلاب اسلامی در رشته اندیشه سیاسی؛ متون حکمی و عرفانی، ادبیات حماسی و قهرمانی، ادبیات غنایی، و سیر تحول در ادبیات معاصر ایران در رشته زبان و ادبیات فارسی؛ فلسفه علم پیشرفته، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه تکنولوژی، و فلسفه علوم خاص در رشته فلسفه علم و فناوری؛ نظریه‌های نحو، نظریه‌های معنی‌شناسی، نظریه‌های واج‌شناسی، و نظریه‌های صرف در رشته‌ زبان‌شناسی مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. همچنین مقرر شد بررسی درس‌های اصلی رشته‌های حکمت متعالیه و فلسفه دین با حضور رئیس این پژوهشکده در جلسه آتی شورا صورت گیرد.

بحث و تبادل نظر دربارۀ برگزاری یک درس اختصاصی به صورت مشترک میان دانشجویان رشته‌های اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، و زبان و ادبیات پژوهشگاه با عنوان درس تاریخ تفکر در ایران معاصر (با تأکید بر استعمار، هویت و تجدد) از دیگر محورهای مورد بررسی این جلسه شورا بود.

تبادل نظر درباره درس‌های جبرانی (پیش‌نیاز) رشته‌های دکتری پژوهشگاه

بخش پایانی جلسه شورا به بررسی و تبادل نظر اعضای شورا درباره واحدهای مرتبط با دروس جبرانی (پیش‌نیاز) اختصاص داشت. با توجه به مباحث مطرح شده از سوی اعضا، در این زمینه مقرر شد یک درس دو واحدی با تشخیص و نظر پژوهشکده‌ها به دانشجویان ارائه گردد. همچنین با توجه به خلاءها و ضرورت آگاهی هرچه بیشتر دانشجویان در زمینه مطالعات تمدنی، مقرر شد یک درس دو واحدی با عنوان تمدن‌پژوهی نیز به صورت مشترک میان دانشجویان همه رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه برگزار شود./پایان

کلید واژه ها: جلسه‌ی شورای تحصیلات‌ تکمیلی بررسی برنامه‌های درسی رشته‌های مقطع دکتری پژوهشگاه


نظر شما :