در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی صورت گرفت:

بررسی برنامه‌های درسی رشته‌های مقطع دکتری پژوهشگاه

۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۷ کد : ۲۴۴۳۲ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۲۲۶
بررسی برنامه‌های درسی رشته‌های مقطع دکتری پژوهشگاه

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز دوشنبه مورخ 8 آبان ماه از ساعت 10:00 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه که به بررسی برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه اختصاص داشت، ضمن بررسی درس‌های اصلی هریک از رشته‌ها، برگزاری مشترک برخی دروس میان دانشجویان همه رشته‌های دوره دکتری پژوهشگاه مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، به دکتر محمدعلی فتح‌الهی و دکتر علیرضا ملایی توانی، اعضای جدید شورای تحصیلات تکمیلی خوشامد گفت و اظهار امیدواری کرد با بهره‌گیری از دیدگاه‌های آنان، این شورا بتواند در جهت تحقق اهداف خود به‌ویژه در زمینه برنامه‌ریزی هرچه مطلوب‌تر برای دانشجویان و افزایش کیفیت پژوهش‌های آنان گام بردارد.

تأکید بر اهمیت بازبینی برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه

سپس مطابق دستورجلسه مقرر شورا، برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ابتدا دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با اشاره به رشته‌های تحصیلی مقطع دکتری در پژوهشگاه شامل هشت رشته تاریخ ایران بعد از اسلام؛ جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران؛ حکمت متعالیه؛ فلسفه دین؛ زبان‌شناسی؛ زبان و ادبیات فارسی؛ اندیشه سیاسی؛ و فلسفه علم و فناوری گفت: در جلسه گذشته شورا بر اهمیت بررسی برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف دکتری پژوهشگاه تأکید شد تا علاوه بر آگاهی از شرایط موجود و بررسی درس‌های اختصاصی، پیش‌نیاز و اختیاری دانشجویان، نسبت به تغییر برخی از واحدهای درسی و تعریف درس مشترک برای دانشجویان رشته‌های مختلف تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

در ادامه درس پژوهش‌‌ورزی مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت و با توجه به اهمیت آن، مقرر شد تعداد واحدهای آن 4 واحد در قالب دو درس 2 واحدی شامل روش تحقیق پیشرفته و درس تحقیق مستقل به صورت یکسان در همه رشته‌ها برگزار گردد. همچنین در این زمینه با توجه به زمینه‌های مشترک در حوزه روش تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی، تأکید شد 8 جلسه از جلسات درس روش تحقیق پیشرفته به صورت مشترک میان دانشجویان همه رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه و 8 جلسه نیز به صورت اختصاصی برای دانشجویان هر رشته و به صورت مستقل تحت نظارت پژوهشکده ذی‌ربط برگزار گردد.

سپس درس‌های اختصاصی هریک از رشته‌های مقطع دکتری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش رئیسان پژوهشکده‌ها پس از اعلام درس‌های در حال برگزاری و سرفصل‌های مرتبط با آنها، پیشنهاد خود را درباره 8 واحد اختصاصی هر رشته مطرح کردند. بررسی و تبادل نظر درباره درس‌هایی همچون وجودشناسی، معرفت‌شناسی و... در رشته حکمت متعالیه؛ فلسفه معرفت دینی، خدا و جهان آفرینش و... در رشته فلسفه دین؛ مؤلفه‌های تاریخ تحولات ایران، تاریخ‌نگاری در ایران و... در رشته تاریخ؛ جامعه‌شناسی سیاسی ـ تاریخی ایران، نظریه‌های جامعه‌شناسی و... در رشته جامعه‌شناسی؛ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران، تاریخ تحولات سیاسی ـ اجتماعی پنج قرن اخیر و... در رشته اندیشه سیاسی؛ فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه تکنولوژی و... در رشته فلسفه علم و فناوری؛ نظریه‌های نحو، نظریه‌های معناشناسی و... در رشته‌ زبان‌شناسی؛ و تحقیق در متون حکمی و عرفانی، تحقیق در ادبیات حماسی و قهرمانی و... در رشته زبان و ادبیات فارسی از اصلی‌ترین محورهای مورد بحث اعضای شورا بود.

تأکید بر برگزاری یک درس اختصاصی به صورت مشترک میان رشته‌های مختلف پژوهشگاه با عنوان تاریخ تفکر در ایران معاصر با تأکید بر هویت، تجدد و استعمار، مهم‌ترین محور مباحث صورت گرفته در این بخش از جلسه شورا بود.

با توجه به اهمیت و ابعاد مختلف موضوع مقرر شد پس از طرح مسأله توسط رئیسان پژوهشکده‌های دارای رشته در مقطع دکتری پژوهشگاه در شورای پژوهشکده‌ها، این موضوع همراه با بررسی وضعیت دروس پیش‌نیاز دانشجویان در جلسه آتی شورا مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

کلید واژه ها: جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه


نظر شما :