در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی تأکید شد؛

ضرورت بازبینی دروس دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه

۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۸ کد : ۲۴۳۸۴ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۱۳۹
ضرورت بازبینی دروس دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 25 مهر ماه 402 با حضور اعضای این شورا برگزار شد. در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت بررسی و به‌روزرسانی دروس دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه، طرح‌نامه‌های پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.
تأکید بر بررسی واحدهای درسی دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، بر اهمیت برگزاری دروسی به‌صورت مشترک میان دانشجویان رشته‌های مختلف پژوهشگاه تأکید کرد و متذکر شد: ضرورت دارد دروسی که در رشته‌های مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه اعم از ادبیات، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، فلسفه علم، زبان‌شناسی و... تدریس می‌شوند، در جلسات شورای تحصیلات تکمیلی مورد بحث و بررسی قرار گیرند تا ضمن آگاهی از وضعیت دروس و جلوگیری از اعمال سلایق شخصی در تعیین آنها، نسبت به به‌روزرسانی و تعریف دروس مشترک برای دانشجویان رشته‌های مختلف تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد. برگزاری دروس مشترک علاوه بر غنا بخشیدن به مباحث و بررسی مسائل از دیدگاه‌های مختلف و به‌صورت بین‌رشته‌ای، باعث فعال‌تر و پررنگ‌تر شدن نقش دانشجویان در کلاس می‌شود.
بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری
در ادامه، مطابق دستورجلسه مقرر شورا، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دورۀ دکتری پژوهشگاه مورد بحث و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت. در این بخش از جلسه، پس از حضور دانشجویان در جلسه شورا و تشریح موضوع و مسائل مورد بررسی، فرضیه‌ها و اهداف پژوهش‌ خود، اعضای شورا دیدگاه‌ها و نکات مدنظر را در ارتباط با موضوع رساله و ابعاد مختلف طرح‌نامه پیشنهادی مطرح کردند و دانشجویان به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای شورا، پاسخ دادند.
براساس مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورا، طرح‌نامه پیشنهادی سیدحسین حسینی صدیق، دانشجوی رشته تاریخ ایران بعد از اسلام از پژوهشکده تاریخ ایران که به پژوهش و تصحیح  انتقادی نسخه‌ای تاریخی مربوط به تاریخ ایران در دوران صفویه اختصاص داشت، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
همچنین مقرر شد دو طرح‌نامه پیشنهادی از پژوهشکده‌های «تاریخ ایران» و «زبان و ادبیات» پس از اعمال اصلاحات لازم در طرح‌نامه‌های پیشنهادی، مجدداً در جلسه شورا مطرح شوند./پایان

 

کلید واژه ها: جلسه شورای تحصیلات تکمیلی ضرورت بازبینی دروس دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه


نظر شما :