در سی و نهمین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:

تصویب تغییر نام پژوهشکده مطالعات اجتماعی به علوم اجتماعی

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۲۴۳۳۱ مهم‌ترین اخبار شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۳۰۱
تصویب تغییر نام پژوهشکده مطالعات اجتماعی به علوم اجتماعی

سی‌ونهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 17 مهر ‌ماه 1402 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه پس از ارائه گزارش کمیته شورای پژوهشی درباره تغییر نام پژوهشکده مطالعات اجتماعی، براساس نظر اعضای شورای پژوهشی نام این پژوهشکده به علوم اجتماعی تغییر یافت. در ادامه جلسه شورا برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه به تنفیذ و تصویب رسید.

دکتر نجفی: مدیریت پژوهشگاه در تلاش برای بهبود وضعیت بودجه و حفظ منافع پژوهشگاه است

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام و خوشامدگویی به اعضای شورا، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت املاک و بودجه پژوهشگاه تأکید کرد: باوجود فشارهای مختلف، مدیریت پژوهشگاه در تلاش است تا با بهره‌گیری از راهکارهای قانونی از املاک و منافع پژوهشگاه حفاظت کند. همچنین در بحث بودجه نیز با پیگیری‌های مختلف، تلاش شده است تا با دریافت تخصیص بودجه ماهانه به صورت کامل بر مشکلات مختلف مالی پژوهشگاه فائق آمده و با بهبود شرایط، امکانات رفاهی مناسبی برای اعضای پژوهشگاه فراهم شود.  

قدردانی از دست‌‌اندرکاران برگزاری نشست کارگاه‌های فکرپروری با کودکان کار

رئیس پژوهشگاه در ادامه از دکتر روح‌ا... شهابی به نمایندگی از پژوهشکده اخلاق و تربیت و دکتر زهرا حیاتی، سرپرست مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه بابت برگزاری نشست کارگاه‌های فکرپروری با کودکان کار به‌مناسبت روز جهانی کودک در پژوهشگاه قدردانی و اظهار امیدواری کرد، پژوهشگاه بتواند هرچه بیشتر با سطوح و قشرهای مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده و گام‌های بلندی جهت ارتباط مستمر با مردم و عموم جامعه بردارد.

تصویب تغییر نام پژوهشکده مطالعات اجتماعی به علوم اجتماعی

در ادامه جلسه و با توجه به دستورجلسه مقرر، موضوع تغییر نام پژوهشکده مطالعات اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. در این بخش از جلسه ابتدا دکتر نجفی با اشاره به اهمیت اتخاذ تصمیم‌ براساس خرد جمعی گفت: پس از طرح انتقادهایی درخصوص ساختار نامتوازن پژوهشکده مطالعات اجتماعی و گروه‌های آن، بررسی موضوع براساس یک رویه منطقی و علمی و نه سلیقه شخصی، آن‌گونه که مناسب شأن و جایگاه یک مرکز پژوهشی و علمی همچون پژوهشگاه است، در دستور کار قرار گرفت و مطابق نظر اعضای شورا در جلسه گذشته، کمیته‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شد.

رئیس پژوهشگاه اتخاذ تصمیم براساس خرد جمعی و نه صرفاً حسب دلخواه یک فرد ازجمله رئیس یک مرکز را یک سنت حسنه و تجربه‌ای گران‌بها دانست که در دوران گذشته سابقه نداشته و می‌تواند در بررسی بهتر، دقیق‌تر و عادلانه‌تر مسائل دیگر مورد استفاده قرار گیرد. وی اظهار امیدواری کرد: یکی از اهداف و نتایج مهم این مباحث، علاوه بر اینکه به روشن‌تر ساختن نسبت میان پژوهشکده‌ها با پژوهشگاه به‌عنوان یک کل منجر شود، درک و فهم عمیق‌تری را از مفهوم پژوهشگاه و ویژگی‌های ممیزه آن از سایر مراکز دانشگاهی و علمی در اختیار اعضای پژوهشگاه قرار دهد. بر همین اساس بر ارزیابی برنامه‌های پژوهشی پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه متناسب با اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه در جلسات آتی شورا تأکید شد.

سپس دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، به‌عنوان سخنگوی کمیته منتخب شورای پژوهشی گزارشی از فعالیت‌های این کمیته و گفت‌وگو با اعضای پژوهشکده مطالعات اجتماعی و حضور اعضای کمیته در نشست گفت‌وگوی انتقادی با عنوان «پژوهشکده مطالعات اجتماعی یا جامعه‌شناسی؟» ارائه کرد و گفت: پس از تعیین اعضای کمیته منتخب توسط اعضای شورای پژوهشی، براساس دو معیار با همه اعضای پژوهشکده مطالعات اجتماعی به منظور اخذ دیدگاه‌ها و نظرات آنان گفت‌وگو صورت گرفت: معیار نخست شنیدن دلایل و استدلال‌های منطقی هر یک از اعضاء و معیار دوم جلوگیری از ایجاد تنش در این زمینه بود. پس از دریافت دید‌گاه‌های اعضاء و شرکت در جلسه گفت‌وگوی انتقادی در این زمینه، اعضای کمیته جلسه‌ای تشکیل و ضمن جمع‌بندی دیدگاه‌ها، مسائل و ابعاد مختلف موضوع و دیدگاه خود را در جلساتی با رئیس پژوهشگاه مطرح کردند. دکتر کریمی تأکید کرد: رئیس پژوهشگاه در این زمینه صرفاً بر استماع دلایل منطقی موافقان و مخالفان تغییر نام پژوهشکده تأکید داشتند و هیچ نظر خاصی را بر کمیته تحمیل نکرده و اعلام کردند تصمیم کمیته در جلسه شورا مطرح و مطابق نظر اعضای شورا تصمیم‌گیری جمعی صورت گیرد. وی در ادامه گزارش خود ضمن تشریح ساختار فعلی پژوهشکده و گروه‌های آن، پیشنهادهای کمیته منتخب را مطرح کرد.

سپس اعضای شورای پژوهشی ضمن قدردانی از اتخاذ این رویه در بررسی مسائل پژوهشگاه، به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره نام پژوهشکده و گروه‌های آن پرداختند. اهمیت و جایگاه موضوع خانواده در مسائل کشور به‌عنوان یک اولویت اساسی؛ اهمیت پژوهش‌های میدانی در علوم اجتماعی علاوه بر مباحث نظری؛ اهمیت بحث توسعه در مباحث علوم اجتماعی؛ اهمیت توجه به موضوعات در ساختار پژوهشگاه برخلاف اهمیت رشته‌ها در دانشگاه؛ برگزیدن عناوین کلی و جامع برای گروه‌های پژوهشی؛ بررسی علل شکل‌گیری ساختار کنونی و نقد رویکرد سلیقه‌ای و مبتنی بر روابط دوستانه در مدیریت‌های گذشته در طراحی ساختار پژوهشگاه و انتخاب نام پژوهشکده‌ها و گروه‌ها؛ ضرورت گذر از منطق بیرونی، کلی و مصلحتی به منطق درونی، همیشگی و ملازم با الزامات یک رشته و... از مهم‌ترین محورهای مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا بود. براساس مباحث و آراء اعضای شورا مقرر شد: نام پژوهشکده به علوم  اجتماعی تغییر یافته و سه گروه پژوهشی: 1. مطالعات مسائل اجتماعی ایران؛ 2. مطالعات زنان و خانواده و 3. گروه جامعه‌شناسی نظری ذیل آن قرار گیرد. همچنین گروه پژوهشی مستقل «مطالعات راهبردی سیاست و امنیت» به‌عنوان گروه مستقل تشکیل شود.

تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در بخش پایانی جلسه دکتر معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه، عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه ازجمله پژوهشکده زبان‌شناسی؛ پژوهشکده مطالعات قرآنی؛ پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم؛ و پژوهشکده مطالعات اجتماعی را قرائت کرد. با طرح مسائلی از سوی اعضای شورا و ارائه توضیح رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز ذی‌ربط، برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی، مورد تنفیذ و تصویب قرار گرفتند./پایان

کلید واژه ها: سی‌ونهمین جلسه شورای پژوهشی تصویب تغییر نام پژوهشکده مطالعات اجتماعی به علوم اجتماعی


نظر شما :