تمدید تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی

۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۲۴۰۹۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۴۳۲
تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی به مدت پنج سال دیگر تمدید شد.
تمدید تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی

تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر با موضوع گسترش فعالیت‌های علمی شمس پژوهی و مولوی شناسی به مدت پنج سال دیگر تمدید شد.
این تفاهم‌نامه با موضوع همکاری در برگزاری همایش‌های بین المللی شمس و مولانا، راه اندازی میز مطالعات فرهنگی با محوریت شمس و مولانا، همکاری در طراحی و اجرای طرح‌های کلان ملی در حوزه‌های تخصصی و بینارشته‌ای شمس‌پژوهی و مولوی‌شناسی، ایجاد زمینه مناسب برای استفاده طرفین از تولیدات علمی و نشر مشترک کتاب و نشریات و ویژه‌نامه‌های علمی است که از سال ۱۳۹۶ آغاز و برای بار دوم به دلیل ارزیابی موفق آن، 18 تیرماه 402 تمدید شد.
در آئین امضای این تفاهم‌نامه که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین قاسم‌خانی، امام جمعه خوی و رئیس هیأت مدیره تولیت شمس تبریزی، با اشاره به تاریخ دیرینه علمی و فقهی شهرستان خوی گفت: خوی از دیر باز سرزمین علم و ادب و عرفان اسلامی بوده است و این شهر خاستگاه علمی دین پژوه و فقیهی عارف و مرجعی عالی‌قدر چون حضرت آیت‌الله‌العظمی خویی است که تلاش‌های علمی وی دنیا را متحول کرده است.
وی در ادامه با اشاره به اهداف ارتباطات علمی و پژوهشی مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی با مراکز معتبر علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور گفت: پژوهشگاه به‌عنوان نهاد مرجع علمی کشور در حوزه علوم انسانی و فرهنگ، موجب غنای برنامه‌های مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر در برگزار ی همایش‌ها شده است.

در ادامه نشست دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با تأکید بر بازتعریف اهمیت شمس‌پژوهی و مولوی‌شناسی بر اساس مبانی انقلاب اسلامی ایران گفت: در داخل پرداختن به شمس عمق هویتی برای کشور ایجاد می‌کند و در بیرون از مرزهای ایران عمق تمدنی کشورمان را بیشتر آشکار می‌کند.
دکتر نجفی افزود:با اقدامات علمی و فرهنگی شایسته باید در مجموعه هویتی و تمدنی ایران اسلامی جایگاه شمس به خوبی تبیین شود چراکه شمس تنها جریان علمی نیست بلکه جریان ایدیولوژیک نیز دارد.
این استاد تاریخ در ادامه با اشاره به تاریخ خوی و غنای آن در میان فرهنگ‌ها و علوم گفت: خوی در تاریخ عظمتی دارد که متأسفانه به خوبی تبیین نشده است و شمس می‌تواند بخشی از این تاریخ را شفاف تر کند.


در این جلسه دکتر محمدرضا پیری، عضو هیأت‌مدیره تولیت شمس تبریزی و مفاخر و رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خوی، دکتر حسین شرفخانلو عضو هیأت مدیره و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شهرداری خوی، دکتر مهدی معین‌زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دبیر علمی نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا و دکتر فرزانه اعظم لطفی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مدیر امور بین‌الملل همایش شمس و مولانا و دکتر فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در خصوص رویداد بین‌المللی شمس و مولانا مطالبی بیان کردند و جعفرپور، رئیس نهمین همایش بین المللی شمس و مولانا و مدیرعامل مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی، هم گزارشی از فعالیت‌های تفاهم‌نامه اول تولیت شمس تبریزی و پژوهشگاه ارائه داد.
در بخش پایانی جلسه نیز تفاهم‌نامه یاد شده برای بار دوم به مدت پنج سال دیگر امضا و مبادله شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی شمس تبریزی

کلید واژه ها: مؤسسه تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی تمدید تفاهم‌نامه


نظر شما :