در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی تأکید شد:

اهمیت برنامه‌ریزی برای انجام پژوهش‌های دانشجویی در زمینه عناصر مختلف هویت ملی

۰۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۲۴۰۱۲ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۳۶۳
اهمیت برنامه‌ریزی برای انجام پژوهش‌های دانشجویی در زمینه عناصر مختلف هویت ملی

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز دوشنبه مورخ 5 تیر ماه از ساعت 10:00 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا تشکیل شد. در این جلسه، علاوه بر بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری، بر اهمیت برنامه‌ریزی لازم از سوی رئیسان پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه برای پژوهش در زمینه هویت ملی و نقش مؤلفه‌های مختلف در تقویت آن از سوی دانشجویان مقطع دکتری تأکید شد. گفت‌وگو و تبادل نظر درباره تعداد واحدهای درسی دانشجویان مقطع دکتری و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای جذب دانشجویان استعداد درخشان و نفرات برگزیده المپیادهای علمی مطابق و با قوانین و مقررات موجود در این زمینه از دیگر محورهای مورد بحث اعضای شورا بود.

تأکید بر اهمیت و ضرورت حضور رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف پژوهشگاه در جلسات شورای پژوهشی و شورای تحصیلات تکمیلی

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، شهادت امام پنجم شیعیان، امام محمدباقر علیه السلام را تسلیت گفت. دکتر نجفی یکی از مؤلفه‌‌های اصلی کار علمی را رعایت نظم برشمرد و بدین جهت اهمیت حضور رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف پژوهشگاه در جلسات شورای پژوهشی و شورای تحصیلات تکمیلی را خاطرنشان و بر حساسیت و ضرورت حضور آنان در این جلسات به دلایل مختلف ازجمله جایگاه این جلسات در برنامه‌ریزی برای برنامه‌‌های آتی پژوهشگاه و تصمیم‌گیری‌ها در موارد مختلف براساس مشارکت و نظر جمعی تأکید کرد.

رئیس پژوهشگاه در ادامه با اشاره به اهمیت حساسیت و توجه به موضوع هویت ملی در پژوهش‌های مختلف پژوهشگران و به‌ویژه دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه این موضوع از ابعاد مختلف، شایسته است رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف پژوهشگاه برنامه‌ریزی لازم برای انجام پژوهش‌های مختلف به‌ویژه توسط دانشجویان مقطع دکتری در زمینه هویت ملی و ابعاد و مؤلفه‌های مختلف آن را صورت دهند.

بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

سپس مطابق دستورجلسه مقرر شورا، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دورۀ دکتری پژوهشگاه مورد بحث و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت. در این بخش از جلسه، دو طرح‌نامه پیشنهادی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی از پژوهشکده زبان و ادبیات مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی خانم مولود مدنی که به پژوهشی درباره تحولات رمان تاریخی در ایران اختصاص داشت، بررسی شد. سپس طرح‌نامه پیشنهادی خانم ملیحه رشیدی که به تحلیل و بررسی تحول ساختار و محتوای داستان در یکی از مجلات دانش‌آموزی کشور اختصاص می‌پرداخت، مورد بررسی قرار گرفت.  

ابتدا دانشجویان نامبرده در جلسه شورا حاضر و به تشریح موضوع پژوهش، تعریف مفاهیم، بیان چارچوب نظری، فرضیه‌ها و اهداف پژوهش‌های خود پرداخته و در ادامه به مسائل و نکات طرح شده از سوی اعضای شورا پاسخ دادند. بر اساس مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان و در چارچوب موضوعات پیشنهادی، مطابق نظر اعضای شورا مقرر شد اصلاحاتی در عناوین رساله‌ها، فرضیه‌ها، سؤالات، بازتعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش و... صورت پذیرد.

بررسی و تبادل نظر دربارۀ تعداد واحدهای درسی دانشجویان مقطع دکتری مطابق با آیین‌نامه‌های ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای جذب دانشجویان استعداد درخشان و نفرات برگزیده المپیادهای علمی مطابق با قوانین و مقررات موجود در این زمینه؛ و همچنین جذب پژوهشگران دوره پسادکتری از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه شورا بود.

کلید واژه ها: جلسه شورای تحصیلات تکمیلی


نظر شما :