باشگاه دانش‌‏آموزی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه‌اندازی می‌شود

۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۰ کد : ۲۳۸۹۱ خبر و اطلاعیه حوزه ریاست
تعداد بازدید:۷۵۹
باشگاه دانش‌‏آموزی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه‌اندازی می‌شود

مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، باشگاه دانش‌آموزی علوم انسانی را در محل پژوهشگاه راه اندازی می‌کند.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جلسه نخست تشکیل باشگاه دانش‌آموزی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوم خردادماه 402 به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این نشست صمیمی که با حضور رئیس و معاونین آموزش و پرورش منطقه12 تهران، مدیر دبیرستان دولتی فرهنگ منطقه2، مهندس دارویی، بهروز آهنگر بیگ و قرایی مدیران ستادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، دکتر محمود جنیدی، مشاور رئیس پژوهشگاه، دکتر سیدرضا حسینی، معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی، دکتر زهرا حیاتی، مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری و دکتر محمد نجاری، معاون مرکز نوآوری و توسعه فناوری برگزار شد، مسایل کلی و ضرورت تشکیل باشگاه دانش‌آموزی تشریح شد.
 
در ابتدای نشست، دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اهداف پژوهشگاه را برای راه اندازی باشگاه دانش‌آموزی علوم انسانی به اختصار بیان کرد و گفت: راه حل همه مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و..، فرهنگی است و برای رسیدن به این نقطه به گفت‌وگو و همفکری نیاز داریم. هدف ما ادراک درست صورت مسئله است. با توجه به اینکه نسل جوان و نوجوان آسیب‌پذیر است و ریشه بسیاری از مسائل در علوم انسانی واکاوی می‌شود، باید این حوزه از دانش در سطح دانش‌آموزی، عمومی‌سازی شود. علوم انسانی به جامعه عمق می‌دهد و برای رهایی از سطحی‌اندیشی نیاز است جامعه مخاطب، توسعه پیدا کند و در حوزه نخبگانی محدود نمانیم. یکی از ظرفیت‌ها و بسترهای این عمومی‌سازی، مواجهه دانش‌آموزان مقطع دبیرستان با علوم انسانی است. برای مثال یکی از ایده‌ها، راه‌اندزی مجله علوم انسانی برای دانش‌آموزان است و در این مسیر قصد پژوهشگاه، در وهله نخست، حمایت فکری، و در گام بعد، آموزش راه اندازی و اداره مجله توسط خود دانش‌آموزان است و برای رسیدن به نتیجه، امکانات مرتبط با انتشار نشریه در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

 
در ادامه جلسه، دکتر زهرا حیاتی، مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به اقدامات اولیه راه‌اندازی باشگاه دانش‌آموزی گفت: برای راه‌اندازی باشگاه، با اعضای معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاونت مراکز و مدارس غیر دولتی، و تعدادی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مذاکره شد و بنا به پیشنهاد ایشان مقرر شد، همکاری‌های اولیه با دو منطقه آموزش و پرورش تهران به عنوان نمونه، آغاز شود. منطقه12 آموزش و پرورش با جمعی از دانش‌آموزان برگزیده در همه رشته‌ها، و مدرسه دولتی فرهنگ، با جمعی از دانش‌آموزان منتخب رشته علوم انسانی پیش‌قدم شدند و جلسه حاضر ترکیبی از نهادهای نامبرده است. در جلسات نخستین، هدف اصلی این تعامل، هم‌سویی پژوهشگاه با سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر «ترویج نگاه مسئله‌محور در جامعه» و «اهمیت بحث خدمات و رویکردهای فناورانه» اعلام شد و راه اندازی باشگاه دانش‌آموزی به‌مثابه یکی از اقدامات عملی این برنامه مطرح شد. از آنجاکه یکی از مشکلات اجتماعی، ناتوانی در حل مسئله به‌سبب فقدان نگاه مسئله‌محور است، ضروری است پیش از آنکه گروه اجتماعی دانش‌آموختگان، با مسائلی نظیر اشتغال، امنیت اجتماعی و... مواجه شوند، مهارت ارزیابی مسئله را به عنوان گروه اجتماعی دانش‌آموزان فراگیرند و این بینش از آموزه‌های زیرساختی علوم انسانی به دست می‌آید. «شناخت مسائل روز با درک رابطه علی و معلولی پدیده‌ها» هدف اصلی مواجه دانش‌آموزان با علوم انسانی است؛ چنانکه در دنیای امروز دانشگاه‌های مطرح و موفق، احاطه بر جهان را محصول علوم انسانی می‌دانند. فقدان نقشه راه در کشور، آسیبی است که می‌تواند با این همکاری کاهش یابد.

در ادامه احمدرضا اصلانی، رئیس آموزش و پرورش منطقه12 تهران، ضمن اظهار خرسندی از تشکیل این جلسه گفت: آموزش و پرورش درحال حاضر با پشت سر گذاشتن شیوع بیماری کرونا و فراگیر شدن تولید محتوا در فضای مجازی، وضعیت مطلوبی ندارد. اما با قوی بودن پشتوانه علوم انسانی در کشور، امکان برخاستن و چه‌بسا پیشرفت مضاعف برای دانش‌آموزان فراهم است. بدیهی‌ست آموزش و پرورش به تنهایی از عهده این امر برنمی‌آید و به کمک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیاز دارد. آموزش و پرورش منطقه12 از آنجاکه در قلب تهران واقع شده و افزون بر تراکم جمعیت بالا از بافت سنتی و مذهبی نیز برخوردار است، داوطلب می‌شود تا نقشه راه را با مهندسی و تدبیر اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، از نو ترسیم کند و به همین سبب از ایده راه اندازی باشگاه دانش‌آموزی استقبال کرده، و دانش‌آموزان خود را به سمت پژوهشگاه علوم انسانی هدایت می‌کند. گروه‌های جهادی مختلف برای استعدادیابی و پرورش دانش‌آموزان در مدارس فعالیت می‌کنند، اما تاکنون خروجی درخور توجهی نداشته‌اند. پرسش‌های ساده و اولیه دانش‌آموزان مبنی بر اینکه، آموزش درس‌های الف، ب، ج و... به چه کار می‌آید، بی‌پاسخ مانده و آثار مخرب آن، عدم اعتماد دانش‌آموزان به محتوای آموزشی و انقطاع از آن است. بنابراین، همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با آموزش و پرورش فرصتی مغتنم است. هدایت‌گری جامعه با علوم انسانی نیاز به تجهیز معلمان و دانش‌آموزان دارد. تربیت نیروی متخصص با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای دبیران علوم انسانی از تقاضاهای آموزش و پرورش است. گذراندن دوره‌های آموزشی با محتوایی که پژوهشگاه ارائه می‌دهد از نیازهای آموزش و پرورش است. 140مدرسه دولتیِ منطقه12 آموزش و پرورش، به آموزش‌هایی نیاز دارند که واقع‌نگری را میان آنها ترویج کند. تاکنون دو گروه 50 نفری نخبگانی در این مدارس شناسایی شدند و می‌توانند برای شکل دهی حلقه دانش‌آموزی به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معرفی شوند.
در ادامه، بهروز آهنگربیگ، عضو ستاد فناوری‏‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری، گفـت: هدایت دانش‌آموزان به ایده‌های نوآورانه متکی بر علوم انسانی می‌تواند در درازمدت بخشی از نیاز جامعه را به خدمات فناورانه فرهنگی و هنری تأمین کند و در تعامل میان پژوهشگاه و آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش حمایتی خواهد داشت.
 
همچنین آقای قرایی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: حدود17 خانه خلاق و نوآوری که به‌طور مستقیم در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند، یا 1700 شرکت خلاق که با معاونت در ارتباط هستند و نیز رویدادهای پراکنده که دستاوردهای آنها می‌تواند با دانش رشته‌های مختلف علوم انسانی درک و تبیین شود، همه با میانجی‌گری معاونت علمی در پژوهشگاه علوم انسانی، به‌مثابه یک سرشاخه جمع می‌شوند و به ترویج این رویکرد می‌پردازند تا تولید محتوا برای خدمت فناورانه در هسته فرهنگی و هنری با پشتوانه علوم انسانی تقویت شود.
سپس، دکتر علی تفکری، مدیر دبیرستان پسرانه فرهنگ منطقه2، اظهار داشت: مدارس فرهنگ دولتی در سال 1238 با مصوبه 714 شورای‌عالی وزارت آموزش و پرورش، با هدف نخبه‌پروری در علوم انسانی تأسیس شدند و ارتباطی با مدارس غیردولتی همنام خود ندارند. در حال حاضر 23 مدرسه فرهنگ در شهر تهران وجود دارد که خروجی‌های مطلوبی داشته اند. دبیرستان فرهنگ منطقه2 با قدمت 20ساله و 350 دانش‌آموز فعالیت دارد. این دبیرستان به توسعه کمی، کیفی و کارآمد علوم انسانی توجه ویژه دارد و از نمونه فعالیت‌های آن که مورد توجه این نشست است دو اقدام ویژه است: یکی بحث پیوند فناوری با علوم انسانی و دیگری بحث ترویج فرهنگ مدارا و گفت‌وگو به معنای مهارت برقراری ارتباط مؤثر است. پیشنهاد دبیرستان فرهنگ، پرهیز از دیوان سالاری اداری و مرکزیت بخشی به آموزش و پرورش است و اگر در پژوهشگاه به‌طور مستقیم با مدارسی که به علوم انسانی اهمیت می‌دهد، ارتباط برقرار کند، زودتر به نتیجه می‌رسد.


در ادامه دکتر محمد نجاری، معاون مرکز نوآوری و توسعه فناوری، با تشریح عملکرد پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تولید علوم انسانی، از فعالیت‌های فناورانه پژوهشگاه، همچون پرتال جامع علوم انسانی، سامانه مهارت زبانی، پایگاه دادگان زبان فارسی، سامانه تحیل محتوا و... یاد کرد و با اعلام آمادگی برای همکاری گسترده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه و ترویج و کاربست مفاهیم نوآورانه در علوم انسانی از طریق کارگاه‌ها و نشست‌های علمی مشترک اعلام آمادگی کرد. وی گفت: هم‌زمان با این نشست‌ها، کارگاه‌های ضمن خدمت معلمان منطقه12 می‌تواند با اعلام نیاز از سوی منطقه در پژوهشگاه برگزار شود.
در ادامه، دکتر سیدرضا حسینی، معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی، با تأکید بر برگزاری کارگاه‌های ضمن خدمت معلمان منطقه12 از سوی مرکز نوآوری و توسعه فناوری، مفاهیمی همچون: استعمارستیزی، هویت ایرانی اسلامی، تاریخ ایران و... را از اولویت بین کارگاه‌ها برشمرد که مورد پذیرش اعضاء قرار گرفت.
در پایان این نشست با توجه به اهمیت تشکیل حلقه دانش‌آموزی، مقرر شد کارگروه‌های مشترک پژوهشگاه، آموزش و پرورش منطقه12، دبیرستان فرهنگ منطقه2، و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالیت خود را آغاز کنند و برنامه و سیاست‏های تعیین شده از ابتدای مهرماه و برای سال تحصیلی 1403- 1402 اجرایی شود./پایان

 

کلید واژه ها: باشگاه دانش‌‏آموزی


نظر شما :