در سی‌وپنجمین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:

تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۰ کد : ۲۳۸۱۱ خبر و اطلاعیه شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۵۵۸
تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

سی‌وپنجمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه، 25 اردیبهشت ‌ماه 1402 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا برگزار شد و برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به تصویب رسید.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این جلسه پس از تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف و ب) و گروهی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه، دکتر زهرا حیاتی، سرپرست مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه، گزارشی از فعالیت‌های این مرکز و برنامه‌های آتی آن ارائه داد.

دکتر نجفی: اولویت‌های پژوهشی وجه تمایز پژوهشگاه با سایر مراکز علوم انسانی را مشخص می‌کند
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام، ضمن تسلیت شهادت امام ششم شیعیان، امام جعفر صادق علیه‌السلام گفت: شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام مصادف با 25 شوال است. مدت امامت ایشان 34 سال از سال 114 تا 148 هجری قمری بود و بیشترین احادیث و روایت‌های شیعیان از این امام گران‌قدر نقل شده است. دکتر نجفی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق علیه‌السلام به‌عنوان رئیس مکتب جعفری شناخته می‌شود ادامه داد: دوره امامت ایشان با دوران انتقال از حکومت امویان به عباسیان مصادف بود و ایشان تلاش بسیاری برای اثبات حقانیت امامیه در دوران خود داشت.
رئیس پژوهشگاه با اشاره به تصویب اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه در جلسه گذشته شورای پژوهشی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌توان در شورای پژوهشی به تبع بحث از اولویت‌های پژوهشی مطرح کرد، وجه ممیزه پژوهشگاه با دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه‌هاست. می‌توان با بررسی نسبت میان برنامه‌های پژوهشی پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی با اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه و بحث و تبادل نظر در شورای پژوهشی درباره آنها، با احصاء امتیازها و ویژگی‌های فعالیت‌های صورت‌گرفته در پژوهشگاه با سایر مراکز علمی و دانشگاهی، گامی در مسیر شناخت عمیق‌تر پژوهشگاه و آنچه آن را در میان سایر دانشگاه‌ها و حتی مؤسسات پژوهشی ممتاز می‌کند، برداشت.
تأکید معاون پژوهشی پژوهشگاه بر تقویت حلقه‌های علمی در جهت ارتقاء برنامه‌های پژوهشی
سپس دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز با اشاره به اهمیت تصویب اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه گفت: فعالیت‌های جاری پژوهشگاه شامل جلسات کمیته‌های ترفیع و گرنت یا امور مربوط به فرایندهای مختلف انتشار کتاب‌ها در شورای انتشارات در حال انجام است، اما آنچه اصل است، محتواست. دکتر فوزی تأکید کرد: مسیری که می‌تواند به تشخص و امتیاز بیشتر پژوهشگاه منجر شود، تمرکز و فعالیت در حوزه‌هایی مشخص است و می‌توان با بهره‌گیری از حلقه‌های علمی و تقویت نقش و جایگاه آنها در فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف پژوهشی و علمی، باعث ارتقاء و تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های اعضای هیأت علمی پژوهشگاه شد.
تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه
در ادامه جلسه دکتر معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه، عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف و ب) و گروهی پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه ازجمله پژوهشکده اقتصاد؛ پژوهشکده زبان و ادبیات و گروه پژوهشی مطالعات میان‌فرهنگی معاصر را قرائت کرد. سپس رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز به تشریح ارتباط میان برنامه‌های پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی خود با اولویت‌های پژوهشی مصوب پژوهشگاه پرداختند و پس از طرح نکاتی از سوی اعضای شورا، برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی، تنفیذ و تصویب شدند.
تصویب برگزاری همایش «رسانه‌ها و نسل نو ایرانی»
در ادامه جلسه با توجه به درخواست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، موضوع برگزاری همایش «رسانه‌ها و نسل نو ایرانی» مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. ابتدا دکتر سیده‌زهرا اجاق، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پس از اعلام برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برگزاری این همایش در آذرماه سال جاری گفت: دوران ما با تحولات بسیاری همراه بوده است که بخش عمده این تحولات سریع و عمیق، ناشی از دیجیتالی ‌شدن و حضور همه‌جایی رسانه‌هاست. وی ادامه داد: موضوع اصلی این همایش که از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تأثیر و تأثر تحولات رسانه‌ها و تحولات نسلی با تمرکز بر مخاطب کودک است.
دکتر اجاق با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها، پیش‌نشست‌ها و سخنرانی‌های مختلف در این همایش، سؤالات اساسی مورد بحث در این همایش را چنین برشمرد: زیستن در دنیای رسانه‌ای شده ایرانی به چه معناست؟ تحولات رسانه‌ای چه رابطه‌ای با تحولات نسلی و اجتماعی دارند؟ نسل‌های مختلف ایرانی چه رفتاری با رسانه‌ها و در رسانه‌ها دارند؟ آیا سابقه عملکرد رسانه‌ها تاکنون در راستای گفت‌وگو یا شکاف نسلی بوده است؟
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات رسانه‌ها، نسل نو و سیاست؛ رسانه‌ها، نسل نو، و دانش و فناوری؛ و رسانه¬ها، نسل نو و زیست‌بوم شهری را سه محور اصلی مورد تأمل و بحث اندیشمندان و پژوهشگران حوزه رسانه‌ها و ارتباطات در این همایش برشمرد.
در ادامه این بخش از جلسه شورا موضوع برگزاری همایش ملی «مسئله تورم در ایران: ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» از سوی پژوهشکده اقتصاد نیز مطرح شد که با توجه به ابعاد و مسائل مطرح شده در زمینه هزینه‌های همایش‌ و... از سوی اعضای شورا، مقرر شد موضوع مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.
این بخش از جلسه شورا، رئیس پژوهشگاه با تأکید و یادآوری اهمیت حفظ جایگاه پژوهشگاه در برگزاری همایش‌‌های مختلف گفت: ضرورت دارد برنامه‌ها و فعالیت‌‌های مختلف پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی منجر به ارتقاء و افزایش اعتبار پژوهشگاه شده و جایگاه پژوهشگاه را به عنوان مرکزی علمی و پژوهشی در میان سایر مراکز و مؤسسات علمی در پرداختن به مسائل و مباحث مورد نیاز کشور بهبود بخشد.
گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه
بخش پایانی جلسه شورا به گزارش دکتر زهرا حیاتی، سرپرست مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف این مرکز اختصاص داشت. دکتر حیاتی ضمن قدردانی از دکتر حمیدرضا دالوند و دکتر نادر سید‌کلالی، مسئولان پیشین مرکز و فعالیت‌های صورت گرفته در طول دوران تصدی مدیریت ایشان گفت: مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه ابتدا با عنوان مرکز رشد در سال 96 پس از اخذ مجوز از هیأت امنای پژوهشگاه ذیل حوزه ریاست راه‌اندازی و از سال 98 به مرکز نوآوری و توسعه فناوری تغییر نام داد.
سرپرست مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه در اشاره به اهداف و وظایف این مرکز ادامه داد: در تعاریفی که از سوی ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوری ارائه شده است، هدف غایی مراکز نوآوری تبدیل دانش به ثروت از طریق جذب ایده‌های خلاقانه و نوآوری‌های فردی، تبدیل آن به محصول مبتنی بر دانش و پژوهش، و کمک به شتاب گرفتن بازار آن محصول در فضاهای دیجیتال است.


دکتر حیاتی برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در طول دوران تصدی مسئولیت این مرکز را چنین برشمرد: مشارکت در برگزاری «نخستین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی» در دانشگاه کاشان در بهمن ماه 1401؛ حضور در همایش «آموزش زبان فارسی»؛ برگزاری جلسات مشترک با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط همچون: باشگاه دانش‌آموزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیر کل اداره کل مراکز و مدارس غیردولتی، مدیرکل فرهنگی هنری صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، معاونت همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، مشاور وزیر نیرو، مشاور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس آموزش و پرورش منطقه 12 تهران، مدیر دبیرستان فرهنگ منطقه 2 و...
سرپرست مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه در بخش پایانی گزارش خود راه‌اندازی «باشگاه دانش‌آموزی علوم انسانی» و تشکیل شورای نوآوری و تولید محتوا و... را ازجمله برنامه‌های در حال اجرای این مرکز عنوان و اظهار امیدواری کرد، با حمایت مسئولان پژوهشگاه این مرکز بتواند اهداف و وظایف مورد انتظار از آن را محقق سازد.
در ادامه دکتر نجفی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های این مرکز در چارچوب سیاست‌های پژوهشگاه گفت: این توانمندی در پژوهشگاه و اعضای آن وجود دارد که با برنامه‌ریزی مناسب در حوزه‌های مرتبط با نوآوری در علوم انسانی به‌ویژه ترویج علوم انسانی میان جوانان و نوجوانان و برقراری ارتباط با آنان فعالیت کند. دکتر نجفی افزود: این انتظار از مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه وجود دارد که با حضور در جلسات شورا، یا اعضای شورا پیشنهادهای خود را به مسئول مرکز ارائه کنند و در مرکز، پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی لازم برای تحقق آنها صورت پذیرد یا خود مسئول مرکز، ایده‌‌‌های مطرح شده در برنامه‌‌های پژوهشی یا مباحث اعضای شورا را مستخرج و به برنامه‌ای در جهت وظایف و اهداف آن تبدیل کند.
سپس اعضای شورای پژوهشی به طرح مباحث و مسائل خود درباره برنامه‌ها و اهداف مورد انتظار از این مرکز در ارتباط با علوم انسانی پرداختند و مقرر شد علاوه بر تداوم این بحث در جلسه آتی شورا، گزارشی از تجارب سایر مراکز دانشگاهی و پژوهشی در ارتباط با فعالیت‌های این حوزه از سوی مسئول مرکز ارائه شود./پایان

 

کلید واژه ها: سی‌وپنجمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه شورای پژوهشی 35 تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه


نظر شما :