مراسم رونمایی از کتاب‌های «شناخت‌گرایی» و «عاقلان عاشقی کنند» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۸ کد : ۲۳۸۰۰ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۵۶۶
مراسم رونمایی از کتاب‌های «شناخت‌گرایی» و «عاقلان عاشقی کنند» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد

مراسم رونمایی از دو عنوان کتاب تازه منتشر شده پژوهشـگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 22 اردیبهشت‌ماه 402، برگزار شد.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مراسم رونمایی کتاب‌های «عاقلان عاشقی کنند، بازتعریف «عشق» به‌مثابه بلوغ مراقبتی» و «شناخت‌گرایی رویکردی به بین‌رشته‌ای‌شدن علوم انسانی» با حضور نویسندگان این دو اثر، دکتر مهرنوش هدایتی و دکتر آزیتا افراشی در سالن «گوشه نقد» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

دکتر هدایتی: مفهوم جدایی عشق و عقل اشتباه است
در ابتدای این مراسم دکتر مهرنوش هدایتی، نویسنده کتاب «عاقلان عاشقی کنند»، گفت: عامه مردم مسیر عاقلان را از عاشقان جدا می‌دانند که شاید این موضوع به ضعف شناختی ما از «عقلانیت» مرتبط باشد. جایی‌که ما عقل را صرفاً یک امر سرد یا منطق سرد در نظر می‌گیریم و آن‌را در هیچ عاطفه، هیجان و احساسی در نظر نداریم و برعکسش «عشق» را کاملاً یک مفهوم هیجانی، بسیار آتشین و گرم تلقی می‌کنیم تا مسیر عقل و عشق از همدیگر جدا شود. شاید دلیل شکننده‌بودن عشق، تحریف مفهومی عشق است، یعنی آنجایی که ما به خطا این تصور را داریم که عشق در قلب ما رخ می‌دهد و ما را هیجان‌زده و بی‌قرار می‌کند.
دکتر هدایتی با شرح اینکه چه عاملی باعث شد، نگاهش به این تفسیر اشتباه تغییر کند، گفت: من به‌واسطه تجربه زیسته و عاشقی خودم متوجه شدم این مفهوم که عشق و عقل از هم جدا هستند، اشتباه است. من بعدها با مقوله تفکر و بلوغ مراقبتی آشنا شدم و بر اساس تجربه‌های خودم متوجه شده‌ام که عقل صرفاً منطق نیست. عقل سه ظرف منطق، هیجان و عواطف را دارد. عقل در دل عشق قرار دارد. به‌نظر من امروزه عشق در نگاه جوانان ما، همچون مرواریدی است که ارزشش شناخته نشده است و خیلی‌ها دارند با این مروارید در کوچه و خیابان «تیله‌بازی» می‌کنند، اما اینکه اگر ما ارزش مروارید را ندانیم، به این معنی نیست که مرواریدی وجود ندارد و از ارزش آن کاسته می‌شود.
نویسنده کتاب «عاقلان عاشقی کنند» تأکید کرد: عشق در ابد و ازل بوده و من در کتاب «عاقلان عاشقی کنند» بازتعریفی از آن را ارائه کردم.‌ ما در «بلوغ مراقبتی» خودمان را فدا نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم با کمک فردی دیگر چیزی را بسازیم. من به دو دسته از مردم توصیه می‌کنم، این کتاب را بخوانند؛ نخست، به افرادی که می‌خواهند وارد تجربه عاشقی شوند و دوم، آن‌هایی که بعد از ازدواج حس می‌کنند، میزان عشق‌شان کم شده است.

دکتر افراشی: امروز، عصر «باهم کار کردن» است
در ادامه نشست دکتر آزیتا افراشی نویسنده کتاب «شناخت‌گرایی» با اشاره به اینکه امروز، عصر «باهم کار کردن» است و باید همکاری‌های بین‌رشته‌ای افزایش یابد، گفت: علوم‌شناختی به عملکرد ذهن ما می‌پردازند و همسو با مطلبی که دکتر هدایتی گفت، علوم‌شناختی معتقد است که ما دنیا را به‌جای اینکه فقط از طریق عقلانیت و استدلال بفهمیم، آن را «حس» می‌کنیم و این تجربه حسی و عاطفی است که به شناخت ما مایه می‌دهد و خوشبختانه ایران در حیطه علوم شناختی، در دنیا بسیار پیشتاز است و ما باید بیش از این به ارزش و جایگاه علوم انسانی واقف باشیم.
 نویسنده کتاب «شناخت‌گرایی» با شرح اینکه علوم‌شناختی به عملکرد ذهن ما می‌پردازد، گفت: خیلی از مسائل ناخودآگاه در ذهن ما هستند که در علوم شناختی مورد تفحص قرار می‌گیرند. ما در کتاب «شناخت‌گرایی» تلاش کردیم، الگویی برای بین‌رشته‌ای‌شدن علوم انسانی ارائه کنیم. من در کتاب «شناخت‌گرایی» گفته‌ام، چند رشته علمی چگونه با هم همکاری می‌کنند و مطالعه بین‌رشته‌ای چگونه به وجود می‌آید.
دکتر افراشی با بیان اینکه ارتباطات بین‌رشته‌ای می‌توانند افق‌های خوبی را مقابل چشم ما باز کنند، گفت: کتاب «شناخت‌گرایی» می‌تواند به کودکان ما بیاموزد که علوم انسانی را بهتر و بیشتر بشناسند و با شناخت علوم بین‌رشته‌ای، زندگی را بهتر درک و حس کنند. وی در خاتمه سخنانش از حمایت‌های علمی_پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و همچنین از تلاش‌های مدیریت نشر آثار علمی، دکتر امیر اعتمادی و ... تشکر و قدردانی کرد.
گفتنی است، برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در وبگاه ketab.ir ادامه دارد که مخاطبان می‌توانند برای خرید آثار انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به سامانه فروش کتاب مراجعه فرمایند./پایان

آدرس غرفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب: مصلی امام خمینی(ره)، شبستان، ناشران عمومی، راهروی 15، غرفه 22، نبش ستون 56

کلید واژه ها: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی کتاب شناخت‌گرایی رویکردی به بین‌رشته‌ای‌شدن علوم انسانی عاقلان عاشقی کنند، بازتعریف «عشق» به‌مثابه بلوغ مراقبتی مهرنوش هدایتی آزیتا افراشی نمایشگاه کتاب 34


نظر شما :