درس گفتارهای استاد پورنامداریان در پژوهشگاه علوم انسانی

۲۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۴ کد : ۲۳۷۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۷۳۵
درس گفتارهای استاد پورنامداریان در پژوهشگاه علوم انسانی

 درس گفتارهای  دکتر تقی پورنامداریان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع ادبیات و نقد ادبی آغاز شد . در این دوره 10 جلسه ای که از 19 فروردین شروع شده و تا 20 خرداد ادامه دارد،کسانی که پیش از این ثبت نام کرده اند و ثبت نام شان نهایی شده حضور دارند.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 4 شنبه هر هفته از ساعت 14 تا 16 میزبان استاد پورنامداریان و شرکت کنندگان این دوره است.

در این مجموعه درس گفتار ها ، شرکت کنندگان با ادبیات و نظریه های که درباره ادبیات به خصوص شعر از طرف دانشمندان و منتقدان ایرانی و خارجی ابراز شده آشنا شده و رابطه زبان و معنی در ادبیات تا دهه های معاصر توضیح داده می شود. در خلال آن شواهد لازم ایراد می گردد به طوری که شرکت کنندگان در کلاس تصور دقیق تر و منسجم تری درباره شعر و ادبیات پیدا می کنند.

معنی و مفهوم ادبیات در گذشته و حال و مصداق های آن،  شعر به عنوان مشخص ترین نوع ادبی در گذشته،نظر قدما درباره شعر (چهار مقاله، قابوس نامه، المعجم) فلاسفه و شعر و نظریه خواجه نصیرالدین طوسی،افلاطون و ارسطو و نظریه آنان در باره شعر و ادبیات،شعر و ادبیات، شعر و زیبای، شعر و زبان،انواع شعر،نظریه های مهم مطرح شده پیرامون شعر و نقد شعر سرفصل های این درس گفتار ها هستند.

اردیبهشت سال گذشته نیز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوره درس گفتارهای استاد پورنامداریان را با موضوع «ادبیات رمزی / تفسیر عقل سرخ سهروردی» برگزار کرد که با استقبال گسترده علاقه مندان برگزار شد.

دکتر پورنامداریان از شناخته شده ترین چهره های حوزه زبان و ادبیات فارسی است که علاوه بر تدریس در دانشگاه های کره جنوبی،در اکثر دانشگاه های کشور مانند تهران،تربیت معلم،شهید بهشتی و تربیت مدرس نیز به تدریس پرداخته است.کتاب «رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی» نوشته وی در دوره چهارم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران،از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :