در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی انجام شد:

تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۴ کد : ۲۳۶۹۸ مهم‌ترین اخبار حوزه ریاست شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۷۵۵
تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

آخرین جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه در سال جاری، 23 اسفند ماه 1401، در سالن اندیشه برگزار شد.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این جلسه پس از ارائه گزارش مدیریت تحصیلات تکمیلی از عملکرد این مدیریت در طول سال جاری، طرح‌نامه‌های پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا درباره آنها و ارائه پیشنهادها و اصلاحات لازم به تصویب رسید.

ارائه گزارش عملکرد مدیریت تحصیلات تکمیلی در سال  1401 توسط مدیر تحصیلات تکمیلی
در ابتدای جلسه دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، از همکاری‌ها و مشارکت اعضاء در جلسات سال جاری شورا و خدمات آنان قدردانی کرد و با اعلام اینکه این جلسه آخرین جلسه شورای تحصیلات تکمیلی در سال 1401 خواهد بود، گزارشی از فعالیت‌های متنوع تحصیلات تکمیلی به رئیس پژوهشگاه و اعضای شورا ارائه کرد و گفت: در سال تحصیلی 1401- 1402 تعداد 19 دانشجوی جدید در مقطع دکتری در پنج رشته به دانشجویان پژوهشگاه افزوده شدند. مدیر تحصیلات تکمیلی با اشاره به حذف جذب دانشجو در مقطع ارشد در مؤسسات پژوهشی براساس ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: باوجود اینکه از سال 97 تاکنون در مقطع کارشناسی ارشد جذب دانشجو در پژوهشگاه صورت نگرفته است، اما تعداد 7 نفر دانشجو از سال‌های پیش از آن در پژوهشگاه در حال ادامه تحصیل هستند. در مجموع تعداد دانشجویان پژوهشگاه در حال حاضر 122 نفر است که در 10 رشته در مقطع دکتری و ارشد در حال تحصیل هستند. دکتر کریمی افزود: در میان رشته‌های موجود، امسال جذب دانشجو در رشته جدید جامعه‌شناسی مسائل ایران در پژوهشگاه با پیگیری‌های پژوهشکده مطالعات اجتماعی صورت گرفت و از زحمات مسئولان پژوهشگاه به‌ویژه رئیس این پژوهشکده، دکتر محمدسالار کسرایی در تحقق این امر قدردانی کرد.
دکتر کریمی بارگزاری متن 48 رساله و پایان‌نامه در سامانه همانندجویی را از دیگر اقداماتی برشمرد که توسط مدیریت تحصیلات تکمیلی در سال جاری صورت گرفته است و ادامه داد: با تحقق این امر علاوه بر افزایش کیفیت و رعایت موازین علمی و اداری، از بروز سوءرفتارهای پژوهشی و علمی جلوگیری خواهد شد. و ایجاد سامانه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را اقدام دیگر این مدیریت برشمرد و افزود: تاکنون اطلاعات 206 رساله دکتری و 548 پایان‌نامه کارشناسی ارشد در این سامانه قرار گرفته است و علاقه‌مندان و دانشجویان می‌توانند از سراسر کشور و هر نقطه از جهان به محتوای آنها دسترسی داشته باشند.
اعطای 32 وام دانشجویی؛ بررسی 17 پرونده در جلسات شورای بررسی  موارد خاص؛ برگزاری 10 جلسه شورای تحصیلات تکمیلی؛ تصویب دو آئین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری و شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد آموزشی پژوهشگاه؛ برگزاری 5 آزمون جامع؛ تصویب 29 طرح‌نامه رساله دکتری؛ برگزاری 17 جلسه دفاع رساله دکتری؛ صدور 45 گواهی موقت تحصیلی؛ صدور 24 دانشنامه تحصیلی و... از دیگر اقدامات مدیریت تحصیلات تکمیلی بود که از سوی دکتر کریمی گزارش آنها به اعضای شورا ارائه شد.
دکتر کریمی در پایان گزارش خود ضمن قدردانی از مسئولان پژوهشگاه به‌ویژه رئیس پژوهشگاه، دکتر نجفی بابت پرداخت معوقات حق‌التدریس و حق راهنمایی و مشاوره رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها گفت: به رغم دشواری‌ها و مشکلات مختلف اقتصادی، بدهی‌‌های باقیمانده از سال‌های گذشته حق‌التدریس‌ها و حق‌الزحمه راهنمایی و مشاوره رساله‌ها از سال 97 تا پایان سال 1400 در سال جاری پرداخت شد و اکنون پرداخت‌های مرتبط به این موارد به‌روز شده است که این امر در پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های این مدیریت بسیار راهگشا بوده است.
در ادامه جلسه شورا ابعاد و جوانب مختلف ظرفیت جذب دانشجویان از سوی پژوهشگاه در رشته‌‌های مختلف مقطع دکتری مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. در این زمینه اعضای شورا با تأکید بر اهمیت پیگیری تحقق درخواست‌های جذب دانشجو در رشته‌‌های مختلف، با توجه به ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌ پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه در پرورش و تربیت پژوهشگران، از رئیس پژوهشگاه درخواست کردند درخصوص وضعیت جذب دانشجو از مسئولان ذی‌ربط پیگیری لازم را صورت دهد.
بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری
در بخش پایانی جلسه شورا، طرح‌نامه‌های‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دورۀ دکتری پژوهشگاه پس از بحث و تبادل‌نظر اعضاء، به تصویب رسید. در این بخش از جلسه، ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی جعفر حسن‌خانی، دانشجوی رشته اندیشه سیاسی از پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و  تمدن اسلامی بررسی شد که به تحلیل و تبیین امر سیاسی در آثار متفکران شیعه و ابعاد و آثار آن اختصاص دارد.
سپس طرح‌نامه پیشنهادی مریم رشنو دانشجوی رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی از پژوهشکده زبان‌شناسی مورد بررسی قرار گرفت که به پژوهش در زمینه یکی از گویش‌های کشور از دیدگاه زبان‌شناسی تاریخی می‌پردازد. در ادامه طرح‌نامه پیشنهادی فاطمه تباری، دانشجوی رشته زبان‌شناسی از پژوهشکده زبان‌شناسی که به تحلیل و تبیین عواطف در شرایط همه‌گیری در آثار مختلف اختصاص دارد، بررسی شد. به‌عنوان آخرین طرح‌نامه نیز طرح‌نامه مهدی دسترنج، دانشجوی رشته حکمت متعالیه از پژوهشکده فلسفه مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت که به پژوهش در ابعادی از مباحث مختلف مرتبط با حیات اجتماعی انسان در حکمت متعالیه می‌پردازد.
در این بخش پس از حضور دانشجویان نامبرده در جلسه شورا و تشریح موضوع و مسئله پژوهش‌ از سوی آنان، اعضای شورا دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوع و اهداف رساله و سایر بخش‌های طرح‌نامه پیشنهادی مطرح و دانشجویان به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای شورا پاسخ دادند. براساس مباحث صورت گرفته و مطابق نظر اعضای شورا اصلاحاتی در طرح‌نامه پیشنهادی دانشجویان در محورهای مختلف شامل اصلاح عنوان برخی از طرح‌نامه‌ها؛ تبیین دقیق‌تر چارچوب نظری؛ تصریح رهیافت روش‌شناختی در بررسی موضوع؛ بهره‌گیری از منابع ادبی مختلف و... مطرح شد./پایان

 

کلید واژه ها: تصویب طرح نامه شورای تحصیلات تکمیلی


نظر شما :