گزارش نشست «تجربه زیسته استاد احمد صفارمقدم»

۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۶ کد : ۲۳۵۸۹ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۸۳۹
گزارش نشست «تجربه زیسته استاد احمد صفارمقدم»

پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درتاریخ یکم اسفندماه 401، میزبان استاد احمد صفارمقدم از استادان و پیشکسوتان پژوهشکده زبان‌شناسی بود. در این جلسه که به‌صورت حضوری و برخط برگزار شد، تعدادی از پژوهشگران، همکاران و دانشجویان استاد در محل کتابخانه تخصصی پژوهشکده زبان‌شناسی حضور داشتند و دکتر صفارمقدم از تجربه زیسته خود از دورانی که در نیشابور، زادگاهشان رشد و نمو کردند تا همکاری با فرهنگستان زبان، گفت و به برخی از فعالیت‌های علمی خود درپژوهشگاه اشاره کرد.


دکتر صفارمقدم ابتدا درمورد «آزوفا» (آموزش زبان برای غیر فارسی‌زبانان) و شکل‌گیری نرم‌افزار فوق که طی 10 سال فعالیت علمی مستمرشکل گرفته است، توضیح داد و در مورد روند شکل‌گیری رشته زبان‌شناسی چنین گفت: آزفا «آموزش زبان فارسی»، ، براساس چهار رکن شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن است.آزوفا  «آموزش زبان فارسی و فرهنگ ایرانی»، برای غیرفارسی‌زبانان است که در پژوهشگاه براساس چهار رکن شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن ، رکن فرهنگ نیز اضافه شده است.
استاد صفار مقدم همچنین درمورد تأسیس انجمن بین‌المللی آواشناسی و طراحی الفبای بین‌المللی آواشناسی و پایه‌گذاری رشته زبان‌شناسی کاربردی برای تدریس زبان، به مواردی اشاره کرد.


وی در ادامه در مورد تجربه زیسته خود و برخی مشکلات یادآور شد: «طرح آزوفا» در پژوهشگاه علوم انسانی به‌طور انفرادی بود و سپس درسال‌های 71-1369 مأموریت دانشگاه سارایوو را داشتند. از 1375-1373 دانشگاه هانکوک کره جنوبی و تألیف 1377 انتشار فارسی عمومی و درسال 1384 به دعوت دانشگاه آکسفورد به مأموریت انگلستان رفتند. در سال1386 انتشار مجموعۀ «زبان فارسی»: زبان، تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران و در سال 1391 انتشار ویراست دوم مجموعۀ «زبان فارسی»، هم‌زمان با تأسیس بنیاد سعدی تدوین شد.
دکتر صفارمقدم در بخش پایانی سخنانش درمورد حوزه‌های نیازمند به کار در زمینۀ آزوفا به موارد زیر اشاره کرد که می تواند درجهت ارتقاء «آزوفا» برای آموزش به غیر فارسی‌زبانان به‌کار گرفته شود و درحوزه‌های کاربردی و فناوری به‌کار آید:
 
•    زبان دوم و زبان خارجی
•    واژگان پایه در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان
•    حوزۀ فناوری
•    آموزش با فیلم سینمایی
•    آموزش با موسیقی ایرانی
•    ادبیات فارسی
•    نامۀ دکتر دهقانی
•    پرداختن به محتوای فرهنگی و تمدنی ایران ضمن آموزش زبان فارسی

پایان/

بخش چندرسانه‌ای (ویدیو یا صوت نشست‌ها و سخنرانی‌های پژوهشگاه)

کلید واژه ها: گزارش نشست «تجربه زیسته استاد احمد صفارمقدم»


نظر شما :