بارگذاری بیش از 50 هزار مقاله و رونمایی از دو پایگاه جدید در پرتال جامع علوم انسانی

۱۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۵ کد : ۲۳۲۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۴۳۰۳
بارگذاری بیش از 50 هزار مقاله و  رونمایی از دو پایگاه جدید در پرتال جامع علوم انسانی

همزمان با آغاز سال 1391 و در اولین مرحله از فاز دوم جمع آوری و بارگذاری مقالات علمی در پرتال جامع علوم انسانی، بیش از 50 هزار مقاله تمام متن در پرتال جامع علوم انسانی برای بهره مندی محققین بارگذاری شد.

همراه با بارگذاری این مقالات و با توجه به نیاز مخاطبان دو پایگاه جدید تربیت بدنی و علوم کتابداری نیز در پرتال رونمایی شد.

پرتال جامع علوم انسانی که با هدف ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی ، ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات و تولیدات علمی به زبان فارسی به صورت متمرکز با دسترسی آسان، رویکرد یکسان و رفع محدودیت های شکلی ، زمانی و سازمانی ؛ به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  راه اندازی شده است، در فاز دوم ضمن تکمیل نشریات موجود در فاز اول، شناسایی نشریات جدید و جمع آوری، کارشناسی و بارگذاری مقالات در پرتال جامع علوم انسانی از ابتدای اردیبهشت سال 1390 آغاز به کار نمود.

در ابتدا، اطلاعات بیش از 1500 نشریه جمع آوری و با کار کارشناسی صورت گرفته بیش از 1000 نشریه مورد تایید علمی قرار گرفت و هم اکنون 55 هزار مقاله تمام متن به 110 هزار مقاله پیشین، افزوده شده است. این تعداد مقاله از 500 عنوان نشریه و بیش از 5500 شماره نشریه استخراج شده است. بدین ترتیب بخش قابل توجهی از علوم انسانی بومی که توسط محققین و پژوهشگران ایرانی تولید شده است به صورت متمرکز، دسته بندی شده و سهل الوصول در اختیار دانشجویان و اساتید حوزه علوم انسانی قرار می گیرد.

علاوه بر این، واحد روابط عمومی پرتال جهت حفظ حقوق صاحبان آثار و دریافت مجوز نشریات برای بارگذاری مقالات در پرتال و همچنین دریافت فایل الکترونیک نشریه و یا نسخه کاغذی آن برای اسکن و تهیه نسخه الکترونیک با بیش از 500 نشریه فعال موجود تماس حاصل نموده اند که حاصل این فعالیت دریافت بیش از 250 موافقت نامه وشده اند.

در این میان با برخی مراکز بزرگ علمی و دانشگاهی کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به دریافت مجوز از فردوسی مشهد، تبریز، باهنر کرمان، شیراز، چمران اهواز، سیستان و بلوچستان و ... و همچنین مراحل نهایی انعقاد تفاهم نامه با سایر دانشگاه ها اشاره نمود.

هم اکنون روزانه بیش از 10 هزار محقق از پرتال جامع علوم انسانی بازدید می کنند که پیش بینی می شود با تکمیل اطلاعات نشریات این تعداد به بیش از 40 هزار نفر افزایش یابد.

در توضیح اهداف و برنامه های پرتال جامع علوم انسانی آمده است؛

در شرایط کنونی و با وجود جهش در فن آوری های اطلاعات؛ دسترسی سریع، آسان و کم هزینه به اطلاعات علمی و یافته های پژوهشی، یکی از نیازهای جدی اساتید، محققان و دانشجویان در رشته های مختلف علوم انسانی است. به رغم وجود صدها پایگاه اطلاعاتی وابسته به مراکز دانشگاهی، سازمانهای علمی پژوهشی و انجمن های تخصصی، پراکندگی اطلاعات، فقدان وحدت رویه در دسته بندی و ارزیابی و همچنین بخشی نگری و عدم جامعیت موجب شده است تا جستجوی علمی در منابع معتبر بویِژه برای محققین و دانشجویانی که به بانکهای اطلاعاتی اختصاصی مراکز و سازمانهای علمی–پژوهشی دسترسی ندارند، با دشواری انجام شود. از این رو خلا تاسیس یک پایگاه اطلاع رسانی در حوزه علوم انسانی به شدت احساس می شد که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای ماموریت ذاتی خود، پروژه تاسیس "پرتال جامع علوم انسانی" را با هدف پاسخ دادن به این نیاز آغاز کرده است.

اهداف پروژه پرتال جامع علوم انسانی

1-    ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیتهای علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی.
2-    ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، کتب و فراورده های علمی چندرسانه ای به صورت متمرکز، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیتهای شکلی، زمانی و سازمانی.
3-    ایجاد جامعه مجازی از فعالان عرصه تحقیق و پژوهش در علوم انسانی جهت تعامل با مخاطبان از طریق فراهم کردن امکان اعمال نظرات، طرح ایده ها و نظام پیشنهادات و انتقادات به صورت آنی.
4-    معرفی تخصصی پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی علوم انسانی جهت تقویت حقوق معنوی
5-    ایجاد مرکزی برای معرفی نیازها و خلاهای موجود در موضوعات پژوهشی چهت هدایت طرح های تحقیقاتی به موضوعات کاربردی
6-    فراهم کردن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای علوم انسانی جهت جلوگیری از هرز رفتن منابع مادی و معنوی و توان تحقیقاتی جامعه علمی کشور در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی و ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی علوم انسانی در کشور.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :