در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی مطرح شد:

لزوم انجام پژوهش‌های تاریخی و تقویت هویت ملی

۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۹ کد : ۲۲۹۲۳ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۵۲۸
لزوم انجام پژوهش‌های تاریخی و تقویت هویت ملی

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز سه‌شنبه مورخ 26 مهر ماه از ساعت 10:00 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا تشکیل شد و ضمن بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری، بر انجام پژوهش‌های مرتبط با ایران باستان در ارتباط با مسائل و چالش‌های زمان حاضر به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با تقویت هویت ملی تأکید شد.

پرداخت بدهی‌های پژوهشگاه مربوط به حق‌التدریس و حق‌الزحمه راهنمایی و مشاوره رساله‌ها

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر اکرم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، با اشاره به پرداخت بدهی‌‌های باقیمانده از سال‌های گذشته حق‌التدریس‌ها و حق‌الزحمه راهنمایی و مشاوره رساله‌ها از سال 97 تا پایان سال 1400، گفت: مدیریت پژوهشگاه در تلاش است تا با برنامه‌ریزی مناسب ضمن تسویه سایر بدهی‌های باقیمانده از گذشته، نسبت به تأمین سایر هزینه‌های جاری پژوهشگاه همچون حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان پژوهشگاه، هزینه‌های انتشار کتاب‌ها، حق‌الزحمه داوری مقالات، نوسازی و تجهیز فیزیکی ساختمان‌های پژوهشگاه، تجهیز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز پژوهش‌های پژوهشگران و دانشجویان و... اقدام نماید. بر این اساس دکتر نجفی از مدیریت تحصیلات تکمیلی خواست تا با محاسبه و ارسال حق‌‌التدریس‌ها و حق‌الزحمه رساله‌ها در شش ماهه نخست سال 1401، و در صورت لزوم ارائه پیشنهاد افزایش حق‌الزحمه داوری رساله‌ها مطابق با قوانین و مقررات مربوطه، از ایجاد خلل و تأخیر در فرایندهای اجرایی و اداری مرتبط با امور دانشجویان جلوگیری به عمل آید.

تأکید بر انجام پژوهش‌های تاریخی و ارتباط آنها با مسائل امروز

رئیس پژوهشگاه همچنین با اشاره به اهمیت انجام پژوهش‌های مرتبط با مواریث تمدنی و تاریخی به‌ویژه در زمینۀ ایران باستان، گفت: عدم ارتباط میان پژوهش‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران با مسائل جامعه و ارائه آنها به زبان قابل فهم برای عموم مردم، از نقص‌های بسیار جدی است که باید توسط اندیشمندان و متخصصان علوم مختلف به‌ویژه علوم انسانی چاره‌ای برای آن اندیشید. از اینرو ضرورت دارد با برنامه‌ریزی لازم از سوی رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز، نتایج پژوهش‌های پژوهشگران و دانشجویان پژوهشگاه، به رغم حفظ وجهه تخصصی و علمی آنها، با مسائل و چالش‌های مختلف موجود در جامعه مرتبط باشد و به زبانی عرضه شود که برای عموم مردم و یا حداقل برای متخصصان و پژوهشگران سایر رشته‌ها قابل فهم و بهره‌برداری باشد.

دکتر نجفی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: شایسته است از امکانات موجود و ظرفیت‌های مختلف برای معرفی مواریث فرهنگی به‌ویژه فرهنگ و تمدن ایران باستان در ارتباط با مسائل مختلف امروز کشور همچون هویت و... بهره برد. رئیس پژوهشگاه متذکر شد: عدم پرداختن صحیح و شایسته به دوره‌های تاریخی ایران سبب شده است تا مخالفان نظام جمهوری اسلامی به‌نحوی با اغراق دربارۀ ایران باستان و برخی دیدگاه‌ها و ایده‌های آن دوره سخن بگویند که گویی اندیشه‌ها و الگوهای ایران باستان در تضاد با آرمان‌ها و اهداف امروز کشور است؛ در حالی‌که تأثیر آموزه‌های ایران باستان هم‌اکنون نیز به طرق مختلف و از طریق انتقال و سنخیت با اندیشه‌های اسلامی ـ ایرانی، در جامعه و میان اقشار مختلف اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی قابل مشاهده و ردیابی است.

دکتر یحیی فوزی: تقویت و توازن هویت ملی با انجام پژوهش‌های تاریخی میسر است

دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، نیز با تأکید بر اهمیت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، انجام این پژوهش‌ها را یکی از راه‌های ارتباط میان اندیشمندان و متخصصان علوم مختلف برشمرد و گفت: در زمان حاضر، به دلایل مختلف، بر گذشته و تاریخ ایران به‌ویژه ایران باستان توجه بسیاری می‌شود، که بخشی از این دلایل سیاسی و بخشی نیز غیرسیاسی است. دکتر فوزی گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های مختلف می‌توانیم با انجام پژوهش‌های متعدد در زمینه مسائل فرهنگی و تاریخی، ضمن انعکاس صحیح و دقیق عناصر و مسائل ایران باستان، میان مسائل و موضوعات تاریخ ایران باستان با مسائل و موضوعات امروز پیوند و ارتباط برقرار کنیم. به این ترتیب علاوه بر برقراری ارتباط میان پژوهش‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران علوم انسانی با مسائل جامعه، این پژوهش‌ها می‌تواند به تقویت و توازن هویت ملی و حفظ وحدت ملی یاری رساند.

امکان برگزاری جلسات دفاع و کلاس‌های دانشجویان در ساختمان اصلی پژوهشگاه

سپس دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، ضمن قدردانی از توجه مسئولان پژوهشگاه به مسائل گوناگون دانشجویان، از امکان برگزاری جلسات دفاع و کلاس‌های دانشجویان در ساختمان اصلی پژوهشگاه، علاوه بر ساختمان تحصیلات تکمیلی در خیابان کریم‌خان خبر داد و گفت: با مساعدت مدیریت پژوهشگاه و با توجه به تجهیز سالن حکمت در ساختمان اصلی پژوهشگاه، پژوهشکده‌های متقاضی می‌توانند، پس از انجام هماهنگی لازم، جلسات دفاع از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان را در این سالن برگزار نمایند. همچنین پژوهشکده‌هایی که دارای اتاق‌هایی مناسب و در خور شأن جهت برگزاری کلاس باشند نیز می‌توانند کلاس‌های خود را در ساختمان اصلی برگزار نمایند.

دکتر کریمی با اشاره به عدم ارائه خوابگاه از سوی پژوهشگاه به دانشجویان، از رئیسان پژوهشکده‌هایی که دارای دانشجو هستند خواست تا در صورت امکان با برنامه‌ریزی مناسب و مساعدت بیشتر با دانشجویان، کلاس‌ها را در یک یا دو روز متوالی برگزار نمایند تا با توجه به افزایش هزینه‌های اقامت و اسکان، دانشجویان هزینه‌های کمتری را متحمل شوند.

بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

سپس مطابق دستورجلسه مقرر شورا، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دورۀ دکتری پژوهشگاه پس از بررسی و تبادل نظر اعضاء، به تصویب رسید. در این بخش از جلسه، ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی خانم فهیمه شفیعی محمدآبادی  دانشجوی رشته‌ فرهنگ و زبان‌های باستانی از پژوهشکده زبان‌شناسی که به پژوهشی تطبیقی در زمینه ایزدبانوان در متون اوستایی اختصاص داشت، بررسی شد. سپس طرح‌نامه پیشنهادی آقای سید حسام محمدزاده دانشجوی رشته تاریخ ایران بعد از اسلام از پژوهشکده تاریخ ایران که به بررسی مسائل و جریان‌های سیاسی دوره پهلوی دوم و تأثیر آنها بر زندگی و حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کردها می‌پرداخت، مورد بررسی قرار گرفت.  

ابتدا دانشجویان نامبرده در جلسه شورا حاضر و ضمن تشریح و بیان مسائل و اهداف پژوهش‌های خود، به دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده از سوی اعضای شورا پاسخ دادند. بر اساس مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی دانشجویان و در چارچوب موضوعات پیشنهادی، مطابق نظر اعضای شورا اصلاحاتی در عناوین رساله‌ها صورت گرفت. همچنین تصحیح و ایضاح اهداف پژوهش، تعریف مفاهیم و اصطلاحات، روش پژوهش و... از دیگر نکات پیشنهادی مورد نظر اعضاء برای بازبینی در طرح‌نامه‌ها بود.

کلید واژه ها: جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه پژوهش‌های تاریخی تقویت هویت ملی تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری


نظر شما :