در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی تأکید شد:

لزوم پیوند میان پژوهش‌های دانشجویی با مسائل جامعه

۲۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۵ کد : ۲۲۷۰۱ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۵۸۱
لزوم پیوند میان پژوهش‌های دانشجویی با مسائل جامعه

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز دوشنبه مورخ 21 تیر ماه در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا تشکیل شد و ضمن بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری، از یک سو بر ضرورت ارتباط میان موضوع رساله‌های دانشجویان و پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه با مباحث و مسائل کشور و از سوی دیگر بر توجه به عمومی‌سازی و ترویجی‌سازی مباحث علمی و امکان ارتباط و پیوند میان مباحث طرح شده در پژوهش‌های صورت گرفته با مسائل مردم و تسهیل شرایط فهم مباحث علمی برای عموم مردم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در تحول پژوهش‌های علوم انسانی تأکید شد.


محدودیت‌ جذب عضو هیأت علمی در فراخوان اردیبهشت‌ماه 1401
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، با تشریح فرایند جذب اعضای هیأت علمی در فراخوان اردیبهشت ماه 1401 گفت: پس از دریافت و جمع‌بندی درخواست‌های جذب عضو هیأت علمی از سوی پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه و ارسال تقاضا به مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با توجه به محدودیت‌های پدید آمده در زمینه جذب عضو هیأت علمی در همۀ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، در فراخوان اردیبهشت ماه سال جاری امکان جذب تعداد 6 نفر به پژوهشگاه اختصاص یافت که بسیار کمتر از درخواست ارسالی بود و این تعداد نیز به حسب ظرفیت و تعداد اعضای پژوهشکده‌ها، به پژوهشکده‌هایی اختصاص یافت که دارای کمترین عضو بودند. رئیس پژوهشگاه اظهار امیدواری کرد: در فراخوان آتی شرایط بهبود یافته و با جذب نیروهای شایسته و متعهد، کاستی‌های موجود در پژوهشکده‌ها و مراکز از حیث نیروی انسانی مرتفع و زمینه فعالیت‌های هرچه بیشتر آنها فراهم شود.


ضرورت تعهد سازمانی نسبت به پژوهشگاه و اهتمام در حفظ منزلت آن
دکتر نجفی با اشاره به انتقاد مطرح شده در فضای مجازی نسبت به تصمیم‌های اتخاذ شده در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی، متذکر شد: سیاست و رویکرد مسئولین پژوهشگاه همواره بر امکان طرح مسائل و انتقادات در چارچوب رعایت اخلاق و متناسب با جایگاه علمی و فرهنگی پژوهشگاه بوده است. براین اساس علاوه بر وظیفه مسئولین پژوهشگاه در دفاع از حیثیت و جایگاه پژوهشگاه دربرابر نقدهای مطرح شده، اهتمام به ایجاد بستر مناسب برای امکان طرح دیدگاه‌های متفاوت یکی از ضروریات اساسی است که باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد. اگر هریک از اعضای پژوهشگاه نقد یا نظری دربارۀ مسائل، تصمیمات و برنامه‌های پژوهشگاه داشته باشند، می‌توانند در شورا یا نهاد مربوطه حاضر شده و دیدگاه‌ها و نظرات خود را با رعایت شئونات اخلاقی و اعتقادی مطرح کنند. 
رئیس پژوهشگاه تأکید کرد: پاسخ‌گویی در قبال مسئولیت‌ها و اعمال نیز ازجمله موضوعات اساسی دیگری است که در این دوره برای مسئولین پژوهشگاه واجد اهمیت فراوان است و علاوه بر پاسخ‌گویی انسان‌ها در برابر خداوند متعال، هریک از مدیران و مسئولان پژوهشگاه باید در برابر تصمیمات و اعمال خود دربرابر مردم و همکاران پژوهشگاه نیز پاسخ‌گو باشد و با رعایت این مسأله است که تعهد جدی نسبت به وظایف و اعمال افراد معنا خواهد داشت. دکتر نجفی با مهم دانستن تعصب نسبت به پژوهشگاه و ضرورت رعایت حرمت و حفظ جایگاه آن و دفاع از شأن و منزلت آن به عنوان یک تعهد سازمانی برای یکایک اعضای پژوهشگاه، متذکر شد: اگرچه رئیسان پیشین پژوهشگاه خدمات و زحمات درخور توجهی برای ارتقاء جایگاه پژوهشگاه انجام دادند، اما از اعضای پژوهشگاه نبودند و می‌توان انتقاداتی را بر برخی تصمیمات و سیاست‌های آنان مطرح کرد در حالی‌که اگر از داخل پژوهشگاه بودند شاید چنان تصمیمات و سیاست‌هایی را اجرایی نمی‌کردند. 


بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری
در ادامه جلسه شورا مطابق دستورجلسه مقرر، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دوره دکتری پس از بررسی و تبادل نظر اعضاء، به تصویب رسید. ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی آقای سید مرتضی فاطمی دانشجوی رشته علوم سیاسی از پژوهشکده اندیشۀ سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی بررسی شد که به پژوهش در زمینه ارتباط مباحث زیبایی‌شناسانه با مسائل سیاسی در سینما اختصاص داشت. سپس طرح‌نامه پیشنهادی خانم سیمین‌دخت گودرزی دانشجوی رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران از پژوهشکده زبانشناسی دربارۀ ساختار قصه‌های سغدی و در پایان طرح‌نامه پیشنهادی آقای بهمن بنی‌هاشمی دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی از پژوهشکده زبان و ادبیات که به مسائل و مباحث علوم بلاغی زبان فارسی اختصاص داشت، مورد بررسی قرار گرفت. 
در این بخش از جلسه شورا پس از حضور دانشجویان نامبرده در جلسه شورا و تشریح و دفاع از موضوعات پیشنهادی خود، به سؤالاتی که از سوی اعضای شورا مطرح شده بود، پاسخ دادند. براساس نظر اعضای شورا عناوین برخی از رساله‌ها اصلاح، و بر ضرورت منقح شدن طرح‌نامه‌های پیشنهادی به‌ویژه در بخش بیان مسأله، اهداف اصلی و فرعی پژوهش، تعریف مفاهیم و... تأکید و نکات پیشنهادی مورد نظر اعضاء برای بازبینی در طرح‌نامه‌ها مطرح شد.
با توجه به اهمیت ارتباط میان پژوهش‌های دانشجویان و موضوعات پیشنهادی با مسائل و جامعه و برقراری ارتباط میان مردم با مسائل علمی از یکسو و ضرورت عمومی‌سازی و ترویجی‌سازی پژوهش‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران و دانشجویان به ویژه در حوزه علوم انسانی به‌عنوان یکی از مسائل و چالش‌های اساسی در کشور، اعضای شورا بر لزوم برنامه‌ریزی شایسته توسط رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی در این زمینه تأکید کردند. 
همچنین با توجه به ضرورت آشنایی دانشجویان با فرهنگ و تمدن ایران، مقرر شد برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری یک درس در این زمینه با حضور همۀ دانشجویان رشته‌های مختلف پژوهشگاه به صورت مشترک از سوی مدیریت تحصیلات تکمیلی صورت پذیرد.

 

کلید واژه ها: شورای تحصیلات تکمیلی لزوم پیوند میان پژوهش‌های دانشجویی با مسائل جامعه


نظر شما :