در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی مطرح شد:

اهمیت بررسی اندیشۀ تعالی دربرابر ایدۀ ترقی

۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۰۷:۵۱ کد : ۲۲۶۵۰ شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۹۵۴
اهمیت بررسی اندیشۀ تعالی دربرابر ایدۀ ترقی

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز دوشنبه مورخ 6  تیر ماه از ساعت 10:30 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا تشکیل شد و طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، گفت: ضرورت دارد موضوعات پیشنهادی پژوهش‌های دانشجویان پژوهشگاه در تناسب با مسائل و نیازهای روز کشور قرار داشته باشد. دکتر نجفی افزود: این انتظار از مجموعه‌های پژوهشی و دانشگاهی کشور وجود دارد که ضمن فراهم آوردن بستر مناسب برای طرح ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف با رویکردها و علایق متنوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی، بتوانند با هدایت و برنامه‌ریزی صحیح و شایسته از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جوانان به‌ویژه دانشجویان کشور در پرداختن به ابعاد و جوانب مختلف مسائل و چالش‌های کشور بهره برده و با ایجاد انگیزه در آنان زمینه را برای بهبود و تقویت ایفای نقش آنان در اداره کشور فراهم کنند.

رئیس پژوهشگاه همچنین متذکر شد: فراهم آوردن امکان طرح نگاه‌ها و اندیشه‌های مختلف و پرداختن به مبانی و لایه‌ها و ابعاد مختلف نظریه‌های علمی، فلسفی، دینی، فرهنگی و...، از وظایف و مأموریت‌های مراکز و نهادهای پژوهشی و علمی است که این رویکرد و سیاست در این دوره از مدیریت پژوهشگاه، برخلاف دوره‌های پیشین، بیش از پیش مورد توجه است. دکتر نجفی با نقد مطلق‌انگاری و پذیرش بی‌قید و شرط نظریه‌ها و اندیشه‌های غربی طرح شده در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، ایجاد فضای گفت‌وگو و برگزاری نشست‌های مختلف علمی در این زمینه را از مهمترین برنامه‌هایی دانست که می‌تواند نقشی اساسی در روشنگری و آگاهی از سطوح و لایه‌های مختلف مباحث علمی و تأثیرهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن داشته باشد. رئیس پژوهشگاه طرح و بررسی اندیشۀ تعالی در برابر ایدۀ ترقی را نمونه‌ای از موضوعات بسیار مهمی برشمرد که زیربنای بسیاری از منازعات و مناقشات علمی، سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ کشور بوده است و با شرایط ایجاد شده در پژوهشگاه و با حضور اندیشمندان و پژوهشگران مختلف می‌توان به واکاوی ابعاد و زوایای مختلف این موضوع و تحلیل و تشریح نتایج و پیامدهای آن پرداخت.

بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

در ادامه جلسه شورا مطابق دستورجلسه مقرر، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دوره دکتری پس از بررسی و تبادل نظر اعضاء، به تصویب رسید. ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی آقای محمدجلال ماخانی دانشجوی رشته تاریخ ایران بعد از اسلام از پژوهشکده تاریخ ایران بررسی شد که به پژوهشی در حوزه تاریخ‌نگاری اجتماعی اختصاص داشت. سپس طرح‌نامه پیشنهادی آقای سعید گلستانی دانشجوی رشته فلسفه علم و فناوری از پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم در زمینه مباحث علم مکانیکی نیوتنی و در پایان طرح‌نامه پیشنهادی آقای امیر اعتمادی دانشجوی رشته علوم سیاسی از پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی که به مسائل و مبانی ایدۀ تعالی در اندیشه سیاسی ایران معاصر اختصاص داشت، مورد بررسی قرار گرفت. دانشجویان نامبرده با حضور در جلسه شورا ضمن تشریح و دفاع از موضوعات پیشنهادی خود، به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای شورا پاسخ دادند. براساس نظر اعضای شورا مقرر شد عناوین برخی از رساله‌ها اصلاح و در بخش‌های مرتبط با فرضیه‌ها، سؤالات پژوهش، تعریف مفاهیم و...، به حسب مورد، نکات پیشنهادی مورد بازبینی لازم قرار گیرد.

با توجه به باقی‌مانده بررسی و تصویب تعداد دیگری از طرح‌نامه‌ها، مقرر شد بررسی آنها در در جلسه آتی شورا صورت گیرد.

کلید واژه ها: جلسه شورای تحصیلات تکمیلی اندیشۀ تعالی ایده ترقی


نظر شما :