گزارش حضور رئیس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان در پژوهشگاه علوم انسانی

۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۲ کد : ۲۲۵۳۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۷۲۴
گزارش حضور رئیس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان در پژوهشگاه علوم انسانی


دکتر الکساندر چولوخادزه، رئیس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان، روز یکشنبه هشتم خردادماه 1401، به دعوت مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حاضر شد.

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این دیدار که با حضور این ایرانشناس گرجی، دکتر مسعود قیومی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و همچنین دکتر الهام ملک‌زاده، مدیر گروه تاریخ اجتماعی اقتصادی پژوهشکده تاریخ، صورت گرفت، پیرامون معرفی دو مؤسسه و زمینه‌سازی عقد تفاهم همکاری علمی تبادل نظر شد.

در ابتدای نشست دکتر قیومی، به معرفی سابقه، مزیت‌ها، اهداف و رسالت‌های پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه پرداخت و در ادامه دکتر چولوخادزه نیز به معرفی امکانات و قابلیت‌های دانشگاه گرجستان پرداخت. وی گفت: این دانشگاه خصوصی در سال 2004 تأسیس شده و دارای هشت هزار نفر دانشجوست. همچنین 1800 دانشجوی خارجی به زبان گرجی و زبان‌های اروپایی مشغول تحصیل‌اند که از این تعداد 640 تن ایرانی هستند. در این دانشگاه رشته‌های مختلفی تدریس و پژوهش می‌شود و مرکز مطالعات خاورمیانه و مرکز شرق‌شناسی (با سه گرایش مطالعات ایران، کشورهای عربی و ترکیه) نیز مشغول فعالیت است.

در ادامه چولوخادزه که ریاست بخش خاورمیانه انیستیتو دانشگاه گرجستان را نیز بر عهده دارد از مراوداتی که تاکنون با دانشگاه و مؤسسات علمی ایرانی از زمان تأسیس دانشگاه گرجستان صورت پذیرفته، مواردی را مطرح کرد و گفت؛ از جمله 18 هیأت گرجی به ایران سفر کرده‌اند و در مقابل 11 هیأت ایرانی از دانشگاه گرجستان بازدید به‌عمل آورده‌اند. او همچنین اشاره کرد که دانشگاه گرجستان با موزه ملی ایران و چهار دانشگاه از جمله دانشگاه شیراز، سمنان، مازندران و علامه طباطبایی همکاری دوجانبه دارد و طرح‌هایی از جمله مطالعه در خصوص گرجی‌محله‌های مازندران در دست انجام است. همچنین در ذیل تفاهم‌نامه‌ها همکاری در حوزه‌های زبان و ادبیات، روابط خارجی، روابط فرهنگی، تأثیر زبان فارسی بر گرجستان، مطالعات قفقاز و انسان‌شناسی در دستور کار قرار داده‌ شده است.

چولوخادزه همچنین از طرح‌هایی که در حوزه روابط ایران و گرجستان انجام شده است نیز سخن گفت و به پژوهش‌هایی درباره شاهنامه به زبان‌های گرجی و روسی، تاریخ روابط فرهنگی بین ایران و گرجستان، تأثیر ادبیات فارسی در گرجستان، آثار فرهنگ و تمدن ایران در گرجستان و ... اشاره کرد و نیز به‌طور ویژه در خصوص سه جلد کتاب فهرست اسناد آرشیوهای گرجستان پیرامون ایران که با همت او و دکتر گودرز رشتیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و نیز سه جلد کتاب فهرست تفصیلی نسخ خطی فارسی «انستیتو ککلیدزه تفلیس» توسط انتشارات وزارت خارجه منتشر شده است، نکاتی را مطرح کرد.
در پایان دکتر ملک‌زاده در مورد زمینه‌های همکاری متقابل و زمینه‌های مشترک پژوهشی سخنانی بیان کرد و مقرر شد، با ارسال پیش‌نویس تفاهم‌نامه، همکاری دو جانبه پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه گرجستان فراهم شود./پایان

 

کلید واژه ها: گزارش حضور رئیس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان در پژوهشگاه علوم انسانی دکتر الکساندر چولوخادزه، رئیس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی


نظر شما :