در اولین جلسه شورای تحصیلات تکمیلی سال ۱۴۰۱ مطرح شد:

تصویب آیین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری پژوهشگاه

۰۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۲۲۵۲۴ خبر و اطلاعیه شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۱۱۵۸
تصویب آیین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری پژوهشگاه

اولین جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه در سال 1401 روز سه‌شنبه مورخ 3 خرداد ماه از ساعت 10:30 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا تشکیل شد و آیین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری پژوهشگاه پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا و اعمال اصلاحات پیشنهادی به تصویب رسید.

اهمیت توجه به مباحث آینده‌پژوهانه در باره انقلاب و لزوم راه‌اندازی واحد درسی در این زمینه

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، فرارسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت.

دکتر نجفی با اشاره به اهمیت آشنایی دانشجویان دوره دکتری با مسائل مختلف انقلاب با رویکرد آینده‌پژوهانه، بر ضرورت افزودن واحد درسی به منظور بررسی ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سایر ابعاد انقلاب مرتبط با آینده انقلاب و نگاه آینده‌پژوهانه به آن، علیرغم اهمیت توجه به گذشته و تاریخ انقلاب تأکید کرد. رئیس پژوهشگاه متذکر شد: یکی از ضرورت‌هایی که در بخش تحصیلات تکمیلی احساس می‌شود، آشنایی و بهره‌گیری دانشجویان از تجارب و دانش دانشجویان سایر رشته‌ها برای عمق‌بخشی به مطالعات و گرایش تخصصی آنهاست. از این‌رو برگزاری مشترک این درس این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا ضمن آشنایی دانشجویان رشته‌های مختلف با یکدیگر و بهره‌گیری از تجارب و دانش همدیگر در کنار بهره‌گیری از دیدگاه‌های استادان متخصص این حوزه، از زوایا و نقطه نظرات مختلف به حسب رشته‌های متفاوت‌شان به مسائل انقلاب پرداخته و علاوه بر ایجاد انگیزه برای مشارکت در مباحث فکری، در مورد آسیب‌شناسی آینده انقلاب نیز، که از اهمیت بسیاری برخوردار است، تأمل کنند.

تشکیل ستاد برگزاری مرحله دوم آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال 1401

سپس دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز با اشاره به رشته‌هایی همچون جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، زبان‌شناسی، زبان و ادبیات فارسی، علوم سیاسی، و حکمت متعالیه که در سال جاری جذب دانشجو خواهند داشت، گفت: با توجه  به ضرورت برنامه‌ریزی شایسته برای برگزاری مرحله دوم آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال 1401، ستادی در مدیریت تحصیلات تکمیلی تشکیل شد تا ضمن هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر با پژوهشکده‌های مرتبط، فرایندها و اقدامات اجرایی برای برگزاری مراحل مصاحبه و معرفی نفرات با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

پس از تشریح نحوۀ ارزیابی و احراز صلاحیت علمی متقاضیان شامل مصاحبه علمی و آزمون کتبی به حسب رشته‌ها و اعلام پژوهشکده‌های ذی‌ربط از سوی مدیریت تحصیلات تکمیلی، اعضای شورا دربارۀ  ابعاد مختلف نحوۀ احراز صلاحیت علمی داوطلبان گفت‌وگو کردند. اعضای شورا ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ رویه‌ای واحد برای ارزیابی صلاحیت علمی متقاضیان، بر اهمیت برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری راهکارهای مناسب جهت رعایت عدالت در این موضوع و جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی و غرض‌ورزی تأکید کردند تا با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت و صلاحیت متقاضیان، دانشجویانی که شایستگی علمی داشته باشند، جذب شوند.

بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

در ادامه جلسه شورا مطابق دستورجلسه مقرر، طرح‌نامه‌ پیشنهادی رساله‌ دانشجوی دوره دکتری از پژوهشکده مطالعات زبان و ادبیات بررسی شد. در این بخش از جلسه پس از دفاع دانشجو از طرح‌نامه پیشنهادی خود و بحث و تبادل نظر اعضاء درباره اهمیت، ابعاد و مسائل مختلف ناظر بر موضوع پیشنهادی به‌ویژه میان‌رشته‌ای بودن آن و ضرورت افزودن استاد مشاور از رشته تاریخ با گرایش متناسب به جمع  اساتید راهنما و مشاور، طرح‌نامه‌ بررسی شده به تصویب اعضای شورا رسید.

براساس نظر اعضای شورا مقرر شد بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌ دانشجوی دوره دکتری از پژوهشکده تاریخ ایران به دلیل عدم حضور دانشجو در این جلسه، در جلسه آتی شورا و با حضور دانشجو صورت پذیرد.

بررسی و آیین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری پژوهشگاه

در بخش پایانی جلسه شورا آیین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری پژوهشگاه مورد بررسی قرار گرفت. پس از تشریح مباحث جلسات پیشین شورا درباره این آیین‌نامه و تشکیل کارگروهی به منظور تصحیح و تدوین پیش‌نویس آن متشکل از معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، مدیر تحصیلات تکمیلی، دکتر غلامحسین مقدم‌حیدری و دکتر فریباالسادات محسنی سهی از سوی دکتر کریمی، اعضای شورا درباره محورها و مسائل مختلف آیین‌نامه ازجمله ابعاد حقوقی و کسب ضمانت‌های لازم برای عمل به تعهدات پژوهشگر و مزایا و فوائد بهره‌گیری از پژوهشگران پسادکتری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

براساس نظر اعضای شورا اصلاحاتی در بندهای مختلف مواد مرتبط با شرایط متقاضی فرصت پژوهشی پسادکتری؛ نحوۀ تأمین اعتبار و امور مالی آن؛ مراحل پذیرش متقاضی؛ تعهدات پژوهشگاه، استاد راهنما و پژوهشگر اعمال شد و آیین‌نامه به تصویب اعضای شورا رسید.

کلید واژه ها: شورای تحصیلات تکمیلی آیین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری پژوهشگاه


نظر شما :