در شانزدهمین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:

آغاز بررسی اصلاح آئین‌نامه ارتقاء متناسب با شیوه‌نامه پژوهشی مصوب شورا

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۲ کد : ۲۲۵۱۸ خبر و اطلاعیه حوزه ریاست شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۱۰۸۵
آغاز بررسی اصلاح آئین‌نامه ارتقاء متناسب با شیوه‌نامه پژوهشی مصوب شورا

شانزدهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه در دوره جدید 2 خرداد ‌ماه 1401، در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا تشکیل شد.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این جلسه رئیس پژوهشگاه ضمن تأکید بر اهمیت تقویت روحیه همبستگی و تصمیم‌گیری براساس خرد جمعی در پژوهشگاه، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی نیروهای مختلف پژوهشگاه با سلائق و دیدگاه‌های مختلف سیاسی را در شکوفایی و بالندگی پژوهشگاه به عنوان یک مرکز علمی، حائز اهمیت فراوان دانست.
تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و اهمیت حفظ میراث‌های ارزشمند انقلاب
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص)، فرارسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت. دکتر نجفی اظهار کرد: استقلال، امنیت و حق حاکمیت موجود در کشور حاصل فداکاری و ایثارگری‌های شهدای این مرز و بوم است که با گذشتن از جان خود، میراثی گران‌بها برای ما به یادگار گذاشته‌اند و امید است مسئولین در کنار مردم، به‌عنوان جانشینانی صالح، در حفظ و گسترش دستاوردهای آنان کوشا باشند.
دکتر نجفی با اشاره به اهمیت و لزوم حفظ میراث‌های ارزشمند نسل‌های گذشته، بر اهمیت تأثیر و بنانهادن روش و سنت‌های شایسته و کارآمد تأکید کرد و مواردی همچون برگزاری انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها از زمان مرحوم دکتر صادق‌ آئینه‌وند یا انتخاب رئیس پژوهشگاه از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مواردی مشابه آنها را ازجمله خدماتی دانست که ضرورت دارد حفظ و تقویت شوند. وی اظهار امیدواری کرد: در مدیریت فعلی نیز، میراث‌هایی اثرگذار و شایسته پایه‌ریزی شود.
ضرورت تقویت روحیه همبستگی و تصمیم‌گیری براساس خرد جمعی در پژوهشگاه
رئیس پژوهشگاه تقویت روحیه همبستگی و تصمیم‌گیری براساس خرد جمعی را از جمله سیاست‌ها و رویکردهای مدیریت خود برشمرد که بر مبنای آن اختیارات بسیاری به رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز واگذار شده و علاوه بر تقویت استقلال پژوهشکده‌ها و مراکز و فعال‌تر شدن آنها، منجر به تمرکززدایی و جلوگیری از اتخاذ تصمیمات یکجانبه می‌شود. وی بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اعضای پژوهشگاه با عقاید سیاسی مختلف را رویکردی بسیار مهم دانست و اظهار امیدواری کرد: پس از برگزاری انتخابات رؤسای پژوهشکده‌ها و مراکز، رئیسان گروه‌های پژوهشکده‌ها نیز از میان افراد با دیدگاه‌های متفاوت انتخاب و معرفی شوند تا نگرش حاکم در رویکرد مدیریت پژوهشگاه مبنی بر تصمیم‌گیری با اتکاء بر خرد جمعی، در پژوهشکده‌ها نیز حاکم شود. دکتر نجفی ثمره اتخاذ این رویکرد را در یک سطح استفاده از خدمات و توانایی‌های اعضای هیأت علمی جوان یا شایسته‌ای که امکان خدمت در مناصب مدیریتی نداشته‌اند و در سطح دیگر بهره‌مندی از تجارب اعضایی که دارای دیدگاه متفاوت به لحاظ سیاسی هستند، دانست.
بررسی وضعیت پژوهشکده دانشنامه‌نگاری در انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز
در ادامه نشست دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه، با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته و ارسال شیوه‌نامه انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز به اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌ها و مراکزی که امکان برگزاری انتخابات دارند، گفت: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده پس از ثبت نام داوطلبان، انتخابات از 22 الی 24 خردادماه برگزار خواهد شد.
در ادامه جلسه رئیس پژوهشگاه با اشاره به وضعیت پژوهشکده دانشنامه‌نگاری و شکل‌گیری آن پس از الحاق بنیاد دانشنامه‌نگاری به پژوهشگاه و اینکه رئیس این پژوهشکده باوجود امکان برگزاری انتخابات، عموماً از سوی رئیس پژوهشگاه منصوب شده است، گفت: در خصوص ادامه مدیریت رئیس فعلی پژوهشکده یا برگزاری انتخابات به همراه سایر پژوهشکده‌ها براساس نظر اعضای شورا عمل خواهد شد. بر این اساس پس از تبادل نظر اعضای شورا درباره ابعاد و جنبه‌های مختلف این موضوع ازجمله: ضرورت برقراری نسبت میان فعالیت‌های این پژوهشکده با حوزه علوم انسانی؛ اهمیت توجه به تداوم حکم رئیس پیشین پژوهشکده به‌منظور تحقق برنامه‌های اعلام شده؛ لزوم حفظ وحدت رویه در انتخاب یا انتصاب رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز و زمان صدور احکام آنان؛ نوع فعالیت‌ها و تخصص اعضای حاضر در گروه‌های مختلف این پژوهشکده که عموماً مربوط به رشته‌های حوزه مهندسی و علوم تجربی یا ریاضی هستند و ... مقرر شد، در این زمینه رأی‌گیری صورت گیرد. پس از رأی‌گیری درباره برگزاری انتخابات یا ادامه فعالیت رئیس فعلی، با توجه به برابر بودن آراء مقرر شد، جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت علمی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری با رئیس پژوهشگاه برگزار و با تشریح ابعاد مختلف موضوع، تصمیم لازم در این زمینه اتخاذ شود.
بررسی بخش دیگری از مفاد آیین‌نامه پیشنهادی ارتقاء اعضای هیأت علمی
در ادامه جلسه و با توجه به مباحث مطرح شده در جلسات پیشین شورا درباره اصلاح آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی و تدوین آیین‌نامه‌ای متناسب با فعالیت اعضای هیأت علمی مراکز پژوهشی حوزه علوم انسانی، ساختار پیشنهادی دبیرخانه هیأت ممیزه پژوهشگاه مورد بحث و بررسی اعضاء قرار گرفت. دکتر دالوند، دبیر هیأت ممیزه پژوهشگاه، با تشریح ابعاد مختلف ساختار پیشنهادی مبتنی بر توجه به اهمیت و ارزش‌های علوم انسانی و نواقص و محدودیت‌های آیین‌نامه فعلی، بر رفع انحصار از امتیاز فعالیت‌های وتویی متناسب با فعالیت‌های قابل احصاء مبتنی بر شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه خبر داد.
اعضای شورا ضمن تبادل نظر و گفت‌وگو درباره مفاد ساختار پیشنهادی بر لزوم توجه و اصلاح محورهایی همچون اهمیت توجه به ابعاد مختلف آیین‌نامه ارتقاء مرتبط با حوزه‌های علوم انسانی از یکسو و فعالیت‌های مورد انتظار از اعضای هیأت علمی مؤسسات پژوهشی از سوی دیگر، تأکید کردند. همچنین رفع انحصار از بندهای وتویی و تغییر حداقل و حداکثر امتیاز لازم متناسب با انواع فعالیت‌های پژوهشی، توجه به تنوع فعالیت‌های پژوهشی و امکان احتساب امتیاز بندهای مرتبط با سایر فعالیت‌های پژوهشی همچون کتاب، گزارش، طرح‌ها و ...، افزایش امتیاز گزارش طرح‌های پژوهشی به حسب اهمیت آنها در مؤسسات پژوهشی حوزه علوم انسانی، اصلاح شیوه امتیازدهی به طرح‌های کاربردی متناسب با رشته‌های علوم انسانی، اهمیت توجه به فعالیت‌های ترویجی در حوزه علوم انسانی، اهمیت انتشار آثار ترجمه‌ای و توجه به جایگاه آن در آیین‌نامه پیشنهادی از دیگر موضوعاتی بود که اعضای شورا جهت اصلاح آئین‌نامه بر اهمیت آن تأکید کردند. بر این اساس و با توجه به مباحث و پیشنهادهای مختلف، مقرر شد نسخه اصلاح شده آیین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسات پژوهشی علوم انسانی از سوی دبیرخانه تهیه و در جلسات آتی شورا بررسی آن ادامه یابد.
گزارش جلسه بررسی درخواست تداوم فعالیت کارکنان دارای 30 سال سابقه بیمه
در بخش پایانی جلسه، دکتر عبدا... قنبرلو، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع با اشاره به مباحث جلسات پیشین شورا درباره بررسی درخواست تداوم فعالیت برخی از کارکنانی که دارای 30 سال سابقه بیمه هستند، گفت: پس از تشکیل جلسه در این زمینه و بررسی ابعاد و جوانب مختلف موضوع، مکاتبه‌ای با مرکز هیأت‌ امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت تا در این زمینه استعلام قانونی صورت پذیرد. دکتر قنبرلو با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از نتایج جلسه را انجام فرایند اداری بازنشستگی این اعضاء برشمرد تا پس از دریافت نتیجه استعلام، تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد و بدین ترتیب به‌لحاظ قانونی و حقوقی، موضوعی مترتب بر فعالیت‌های پژوهشگاه نشود. با توجه به مباحث مختلف، مطابق نظر اعضای شورا مقرر شد، در این زمینه براساس نظر مرکز هیأت‌ امنای وزارت علوم یا رأی دیوان عدالت اداری عمل شود./پایان

 

کلید واژه ها: شانزدهمین جلسه شورای پژوهشی آغاز بررسی اصلاح آئین‌نامه ارتقاء متناسب با شیوه‌نامه پژوهشی مصوب شورا


نظر شما :