در چهاردهمین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:

لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۷ کد : ۲۲۴۵۶ خبر و اطلاعیه شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۱۱۹۷
لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز

چهاردهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه در دوره جدید، روز 19 اردیبهشت ‌ماه 1401، با حضور اعضای شورا برگزار شد.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر اعضاء درباره فرم‌های پیشنهادی برای ارائه برنامه پژوهشی فردی نوع «ب» مقرر شد، نسخه اصلاح شده و ضمائم موردنیاز، توسط معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی تنظیم و تدوین و در جلسه آتی شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با اهداء سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص)، ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی توفیق و بهره‌مندی همکاران پژوهشگاه از برکات معنوی ماه مبارک رمضان، از درگاه خداوند سبحان برای اعضای پژوهشگاه و خانواده‌های آنان آرزوی سلامتی کرد.
رئیس پژوهشگاه با اشاره به سلایق و سیاست‌های مختلف رئیسان پیشین پژوهشگاه در انتصاب یا برگزاری انتخابات برای تعیین رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز، از «مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه» خواست تا مقدمات برگزاری انتخابات را، مطابق با آیین‌نامه انتخاب رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز، در پژوهشکده‌ها و مراکزی که تعداد اعضای آنها بیش از 9 نفر است، فراهم سازند.
دکتر نجفی با تأکید بر سیاست محوری و اساسی خود در دوره جدید مبنی بر بهره‌گیری از نیروهای داخلی پژوهشگاه در انتصاب‌های مختلف، گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریتی هریک از رئیسان پیشین پژوهشگاه دارای نقاط قوت و ضعفی بوده است که در این دوره کوشش شده است تا با اخذ نقاط قوت آنها، برنامه‌ها و سیاست‌های جدید تدوین و مسیر اعتلاء و پیشرفت پژوهشگاه بیش از پیش دنبال شود.
صداقت و شفافیت؛ سیاست اصلی مدیریت فعلی است
رئیس پژوهشگاه یکی از مشکلات اساسی پژوهشگاه را نسبت میان اعضای غیر هیأت علمی به اعضای هیأت علمی دانست که ریشه در سیاست‌های رئیسان پیشین پژوهشگاه داشته است. وی تأکید کرد: ضروری است با توجه به جایگاه و موقعیت پژوهشگاه، در این نسبت تغییراتی صورت پذیرد تا ضمن خروج از فضای اداری حاکم بر پژوهشگاه، مناسبات، شرایط و محیط پژوهشگاه مبتنی بر مسائل علمی، پژوهشی و فرهنگی باشد.
دکتر نجفی با تأکید بر سیاست اصلی مدیریت پژوهشگاه مبنی بر شفافیت و انعکاس صادقانه مسائل به اعضای پژوهشگاه به‌منظور جلوگیری از شکل‌گیری و تشدید حواشی، سوءظن‌ها و سوءبرداشت‌های مختلف است، یادآور شد: تداوم فعالیت دکتر عبدا... قنبرلو به‌عنوان معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه، که از دوره ریاست پیشین عهده‌دار این سمت بودند، در چارچوب همین سیاست بوده است و مدیریت پژوهشگاه با تکیه بر بینش اعتقادی و آرمان‌های اسلامی و انقلابی خود، نیازی به پنهان‌کاری در ابعاد مختلف ازجمله در زمینه مسائل مالی ندارد.
بررسی امکان تداوم فعالیت کارکنان دارای مدرک کارشناسی ارشد و سی سال سابقه بیمه
رئیس پژوهشگاه در ادامه سخنان خود، با اشاره به درخواست ادامه فعالیت برخی از کارکنانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده و سابقه بیمه‌ای آنان به سی سال رسیده است و با تشریح امکان استناد به برخی مفاد قانونی برای ادامه فعالیت آنان از یکسو و نیز وجود قوانین دیگر مبنی بر ضرورت بازنشستگی آنان از سوی دیگر، گفت: طرح این مسئله در شورا به‌منظور تصمیم‌گیری مبتنی بر اجماع نظر اعضای شورا از این جهت حائز اهمیت است که این موضوع، از ابعاد مختلف مالی و اجرایی در پژوهشگاه نتایجی خواهد داشت. وی متذکر شد: ضرورت دارد با بهره‌گیری از خرد جمعی و با حضور رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز به‌عنوان نمایندگان آنها، چنین تصمیماتی اتخاذ شود تا ضمن مشارکت و توجه به دیدگاه‌های مختلف، از شکل‌گیری احساس تضییع حق و نارضایتی نیروهایی که سال‌ها خدمات صادقانه داشته‌اند، جلوگیری شود.

دکتر نجفی در ادامه به تصمیم و نظر هیأت اجرایی جذب پژوهشگاه در این زمینه، توجه به زحمات و تلاش‌های کارکنان و علاقه و اشتیاق آنان به ادامه خدمت در پژوهشگاه را متذکر شد و بر ضرورت اتخاذ رویه‌ای واحد در این زمینه تأکید کرد تا ضمن حفظ مصالح و منافع پژوهشگاه و جلوگیری از آسیب به روند فعالیت‌ها و انجام مأموریت‌ واحدهای مختلف، با اتخاذ تصمیمی مبتنی بر ملاحظات ابعاد انسانی و عاطفی کارکنان پژوهشگاه، تصمیم‌گیری در این زمینه شکلی اقناعی و متناسب با شأن و جایگاه علمی و فرهنگی پژوهشگاه داشته باشد.

سپس اعضای شورا درباره ابعاد مختلف بازنشستگی کارکنان همچون توجه به مشکلات حاصل از بازنشستگی برخی کارکنان در مسیر فعالیت‌های اداری و اجرایی واحدهای مختلف این مرکز؛ لحاظ‌کردن مدت خدمت قانونی برای پرداخت حقوق ایام بازنشستگی؛ جلوگیری از تبعیض و ضرورت بهره‌مندی نیروهای پژوهشگاه از مزایای مختلف دوران اشتغال به‌کار و بازنشستگی؛ توجه به مشکلات معیشتی فعلی؛ و علاقه‌ها و مسائل عاطفی ایجاد شده میان اعضاء با پژوهشگاه در طول دوران خدمت و ... به بحث و تبادل نظر پرداختند. با توجه به مسائل طرح شده و با بررسی پیشنهادهای مختلف مقرر شد، کمیته‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورا ازجمله دکتر سیدمحمدرحیم ربانی‌زاده، دکتر حمید تنکابنی، دکتر محمدسالار کسرایی و دکتر فریباالسادات محسنی‌سهی (که سابقه فعالیت‌های اجرایی داشته و با قوانین اداری کشور آشنا هستند) تشکیل شود و این کمیته صرفاً با بررسی درخواست‌های اعضای مشمول بازنشستگی و متقاضی ادامه خدمت و ابعاد مختلف آن، نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای پژوهشی ارجاع دهند.
دکتر فوزی: تصویب طرح‌نامه‌های پیشنهادی اعضای هیأت علمی براساس شیوه‌نامه جدید پژوهشی
در ادامه جلسه دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی سلامتی برای همکاران پژوهشگاه، اظهار امیدواری کرد: با توجه به ابلاغ شیوه‌نامه جدید پژوهشی، اعضای هیأت علمی با انرژی و نشاط بیشتر همراه با آرامش‌خاطر به فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی خود ادامه دهند. دکتر فوزی با اشاره به ارجاع طرح‌نامه‌هایی که پیش از تصویب شیوه‌نامه پژوهشی جدید به معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی ارجاع شده بودند تا در کمیسیون‌ها و شورای پژوهشی مطابق روال شیوه‌نامه سابق طرح شوند؛ گفت: از آنجاکه مطابق شیوه‌نامه پژوهشی جدید نقش اصلی در مسئولیت و تصمیم‌گیری درباره طرح‌نامه‌ها به پژوهشکده‌ها و مراکز واگذار شده است، ضرورت دارد، رئیسان پژوهشکده‌ها و اعضای شورای پژوهشی پژوهشکده‌ها با دقت‌نظر و حساسیت بیشتری نسبت به بررسی و تأیید موضوعات پیشنهادی اعضاء رسیدگی کنند تا اعتبار، جایگاه و نقش پژوهشکده‌ها و مراکز و شوراها تقویت و حفظ شود.
ارسال فراخوان برای اجرای طرح‌های مشترک و کلان
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه متذکر شد: علاوه بر برنامه‌های پژوهشی فردی نوع «الف»، تعدادی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌ها و مراکز نیز برنامه‌های پژوهشی فردی نوع «ب» را پیشنهاد داده‌اند که مطابق شیوه‌نامه پژوهشی فرایند آنها در حال اجراست. دکتر فوزی با اشاره به فراخوان ارسالی از سوی معاونت پژوهشی برای دریافت موضوعات کلان و ملی برای انجام به‌صورت مشترک میان‌رشته‌ای با مشارکت پژوهشکده‌ها و مراکز، اظهار امیدواری کرد: با توجه به دریافت موضوعات پیشنهادی از برخی پژوهشکده‌ها و مراکز و طرح و تصویب آنها در جلسات آتی شورا، این طرح‌های کلان و ملی به‌صورتی فاخر اجرا شده و پژوهشگاه بتواند، علاوه بر اینکه با انجام چنین طرح‌هایی به مسائل و چالش‌های مختلف پیش‌روی کشور بپردازد، نقش و مأموریت خود را در جامعه علمی به‌درستی ایفا کند.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی در ادامه سخنان خود، با اشاره به تعویق صدور احکام سردبیران نشریات، دلیل آن را انجام مراحل تأیید مدارک همه سردبیران پیشنهادی به کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت: امیدوارم پس از تأیید و صدور احکام همه سردبیران، فعالیت‌های نشریات، هرچند هم اکنون نیز در حال انجام است، با قوت بیشتری تداوم یابد و اعضای هیأت تحریریه جدید نیز با همکاری‌های لازم از سوی سردبیران و مدیران مسئول مجلات معرفی و مشخص شوند.
دکتر فوزی در پایان سخنان خود، با اشاره به معرفی سرپرست جدید مدیریت نشر آثار علمی پژوهشگاه، سیدرضا آقایی، اظهار امیدواری کرد: با توجه به اهمیت فعالیت‌‌های متنوع این مدیریت، با عنایت به توانمندی سرپرست جدید با همگرایی و مساعی نیروهای موجود در این مدیریت، انجام امور مختلف این واحد تسریع شود.
تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی
در ادامه جلسه شورا با توجه انجام فرایندهای تعدادی از برنامه‌های پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف پژوهشگاه مطابق با شیوه‌نامه جدید پژوهشی، پس از اعلام عناوین و مجریان این برنامه‌ها توسط دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه، اعضای شورا با تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی موافقت کردند.
بررسی فرم‌های پیشنهادی برنامه پژوهشی فردی نوع «ب»
بخش پایانی جلسه شورا به بررسی فرم‌های پیشنهادی برنامه پژوهشی فردی نوع «ب» اختصاص داشت و فرم‌های پیشنهادی پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم و پژوهشکده زبان‌شناسی که در کارگروه معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار گرفته بود، با اصلاحات و بازبینی‌هایی در اختیار اعضای شورا قرار گرفت.
اعضای شورا ضمن بحث و بررسی درباره ابعاد مختلف فرم‌های پیشنهادی و ابهام‌های موجود در آنها، بر ضرورت تبیین مفاد شیوه‌نامه پژوهشی جدید تأکید کردند تا ضمن آشنایی هرچه بیشتر اعضای هیأت علمی پژوهشگاه با روندها و برنامه‌های پژوهشی مختلف، در مراحل اجرای آن ابهام کمتری پدید آید.
در خاتمه جلسه براساس مباحث مطرح شده و ضرورت لحاظ ابعاد مدیریتی در فرم پیشنهادی از یک‌سو و ابعاد پژوهشی و علمی آن از سوی دیگر، نکات و پیشنهادات اصلاحی از سوی اعضای شورا مطرح و مقرر شد، معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی با تجمیع نکات شاخص فرم‌های مختلف و احصاء کامل فعالیت‌های پژوهشی مورداشاره در ماده چهار شیوه‌نامه پژوهشی جدید، نسخه اصلاح شده فرم پیشنهادی این نوع برنامه‌های پژوهشی و ضمائم متناسب با نوع فعالیت انتخابی متقاضی را برای طرح در جلسه آتی شورا تدوین کند.

 

کلید واژه ها: چهاردهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز


نظر شما :