سرپرست پژوهشکده فلسفه انتخاب و معرفی شد

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۹ کد : ۲۲۳۹۲ مهم‌ترین اخبار حوزه ریاست
تعداد بازدید:۹۳۶
سرپرست پژوهشکده فلسفه انتخاب و معرفی شد


دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه و دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، 29 فروردین‌ماه 1401، در سالن اندیشه با اعضای پژوهشکدۀ مطالعات فلسفی و تاریخ علم دیدار و گفت‌وگو کردند.


به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ابتدای این دیدار، دکتر نجفی با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص) و تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و بهره‌مندی از برکات معنوی این ماه برای اعضای حاضر؛ با بیان ابلاغ صورتجلسه اولین نشست از دوره پنجم هیأت امنای پژوهشگاه، از تصویب تفکیک و ارتقاء برخی پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه خبر داد.
دکتر نجفی با اشاره به گستردگی عملکرد پژوهشگاه در سال‌های اخیر از یک‌سو و ضرورت انجام وظایف و مأموریت‌های محوله به پژوهشگاه به‌ویژه در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی دیگر، ضرورت بازبینی و اصلاح ساختار قبلی پژوهشگاه را ناگزیر توصیف کرد.
تفکیک پژوهشکده غرب‌شناسی و فلسفه علم به پژوهشکده‌ فلسفه و پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم
رئیس پژوهشگاه با اشاره به سابقۀ ادغام دو پژوهشکده غرب‌شناسی و فلسفه علم در دوره پیشین و درخواست اعضای این پژوهشکده برای تفکیک مجدد، تفکیک این پژوهشکده و تشکیل دو پژوهشکدۀ فلسفه با گروه‌های پژوهشی سه‌گانه فلسفه غرب، فلسفه اسلامی و حکمت معاصر، فلسفه دین و پژوهشکدۀ تاریخ و فلسفه علم با گروه‌های پژوهشی سه‌گانه فلسفه علم، تاریخ علم و تمدن و روش‌شناسی علوم انسانی را متذکر و بر ضرورت انجام امور و برنامه‌های مختلف پژوهشکده‌های تفکیک‌شده تا زمان برگزاری انتخابات پژوهشکده‌ها و مراکز در خردادماه تأکید کرد.
دکتر نجفی با تشریح رویکرد و سیاست مدیریت پژوهشگاه مبنی بر عدم دخالت در امور پژوهشکده‌ها و مراکز و واگذاری مسئولیت، مدیریت و برنامه‌ریزی برای انجام امور مختلف پژوهشی و علمی به آنها، یکی از نتایج مهم این رویکرد را رشد و تقویت نقش و جایگاه پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف پژوهشگاه متناسب با سیاست‌ها، راهبردها و مسائل موردنظر پیشنهادی از سوی اعضاء دانست.

در ادامۀ این دیدار اعضای پژوهشکده مطالعات فلسفی و تاریخ علم، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و قدردانی از برگزاری این دیدار، ضمن معرفی اعضای گروه‌های مختلف این پژوهشکده، به بخشی از سوابق و فعالیت‌های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی خود اشاره کردند. اعضای پژوهشکده، ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس پژوهشگاه و قدردانی از سیاست‌های او به‌ویژه تدوین شیوه‌نامه پژوهشی جدید و ایجاد فرصت و بهره‌گیری از تمام توان و ظرفیت نیروهای داخل پژوهشگاه در تصدی مسئولیت‌ واحدهای علمی و اداری، دیدگاه‌ها و مسائل خود را در محورهای مختلف مطرح کردند که ازجمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: نیاز به بهره‌گیری و جذب اعضای هیأت علمی در گروه‌های مختلف پژوهشکده‌های جدید به‌ویژه پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم؛ ضرورت تقویت و حمایت مسئولان پژوهشگاه از برنامه‌های این پژوهشکده‌ها برای تحقق اهداف و مأموریت‌های در نظر گرفته‌شده؛ تسهیل در فرایند برقراری ارتباط با پژوهشگران سایر کشورها؛ درخواست بررسی امکان مشارکت دانشجویان ممتاز و شاخص برای همکاری در انجام طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی؛ امکان بهره‌گیری از اعضای هیأت علمی سایر دانشگاه‌ها برای تدریس در رشته‌هایی که با کمبود استاد متخصص مواجه هستند؛ امکان تأمین منابع و کتاب‌های تخصصی موردنیاز اعضای هیأت علمی و تشکیل کتابخانه تخصصی و....
تأکید بر ضرورت بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی پژوهشگاه در حوزه‌های مختلف
در ادامه رئیس پژوهشگاه با تذکر مجدد بر رویکرد و سیاست مدیریت پژوهشگاه در نگاه به درون و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها و توان اعضای داخل پژوهشگاه به‌ویژه در انتخاب اعضای هیأت ممیزه و کمیسیون‌های آن یا انتخاب سردبیران و مدیران مسئول نشریات، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای تقویت نیروهای موجود و جبران کاستی‌ها به‌ویژه در زمینه‌های آموزشی دانشجویان تأکید کرد و امکان بهره‌گیری از تجارب استادان سایر دانشگاه‌ها در موضوع داوری و مشاوره رساله‌ها را فاقد اشکال برشمرد.
توجه به تنوع برنامه‌های پژوهشی در شیوه‌نامه جدید پژوهشی
دکتر نجفی همچنین وضعیت و کیفیت نامناسب طرح‌های پژوهشی انجام شده در دوره‌های قبل و بایگانی شدن آنها را متذکر شد که برنامه‌ریزی برای تدوین شیوه‌نامه جدید پژوهشی را ناگزیر کرده بود. وی با اشاره به تنوع‌بخشی به برنامه‌های پژوهشی در این شیوه‌نامه و امکان انجام طرح‌های گروهی و مشترک به‌صورت درون‌پژوهشکده‌ای یا میان‌پژوهشکده‌ای، اظهار امیدواری کرد، با برنامه‌ریزی و مدیریت لازم از سوی مدیران گروه‌ها و رؤسای پژوهشکده‌ها و مراکز، کیفیت فعالیت‌های پژوهشی ارتقاء و رشد پیدا کرده و پژوهشگاه بتواند به جایگاه شایسته خود دست یابد.
 

دکتر فوزی: سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی
سپس دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، با ابراز مسرّت از حضور در میان اعضای این پژوهشکده‌، هدف از تشکیل این جلسات را آشنایی با دغدغه‌ها، مسائل و انتظارات اعضای پژوهشکده‌ها و مراکز دانست و به تشریح اقدامات مختلف صورت گرفته در معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی و مدیریت‌های آن با رویکرد تسهیل در انجام درخواست‌های مختلف اعضای هیأت علمی ازجمله تشکیل جلسات مرتبط با ترفیع، گرنت، تأمین منابع موردنیاز پژوهشگران و ... پرداخت.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با اشاره به مأموریت این معاونت در سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی، تدوین شیوه‌نامه جدید پژوهشی با کمک و هم‌فکری رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه را نمونه‌ای از کار گروهی موفق برشمرد.
دکتر فوزی ازجمله ویژگی‌های شیوه‌نامه جدید پژوهشی را انعطاف و امکان ارائه فعالیت‌های متنوع پژوهشی از سوی اعضاء شامل نگارش کتاب، مقاله، گزارش‌های راهبردی و سیاستی و ... در کنار فعالیت‌های ترویجی‌سازی و رسانه‌ای به‌عنوان فعالیت‌های موظف؛ امکان ارائه برنامه‌های پژوهشی به‌صورت میان‌رشته‌ای و مشترک از سوی پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف پژوهشگاه؛ توجه به جایگاه و استقلال پژوهشکده‌ها و مراکز برشمرد.
ضرورت مسئولیت‌شناسی و دقت در تصویب برنامه‌های پژوهشی
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با تشریح سیاست‌های مدیریتی جدید پژوهشگاه مبنی بر نگاه پایین به بالا و امکان تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های پژوهشی از سوی متخصصان و پژوهشگران، اظهار امیدواری کرد: با واگذاری این مسئولیت سنگین به پژوهشکده‌ها و مراکز، مدیران گروه‌ها و رئیسان بخش‌های مختلف پژوهشگاه با مسئولیت‌شناسی، دقت و اهتمام جدی در تعیین و تصویب برنامه‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی داشته باشند تا زمینه‌های تقویت هرچه بیشتر نقش پژوهشکده‌ها و مراکز فراهم شده و پژوهشگاه در تحقق اهداف و مأموریت‌های خود به‌ویژه تحول در برنامه‌های پژوهشی توفیق بیشتری داشته باشد.
تشریح وضعیت نشریات علمی پژوهشکده و تعیین سردبیران و مدیران مسئول این نشریات
دکتر فوزی با اشاره به نشریات علمی مختلف این پژوهشکده از جمله منطق‌پژوهی، پژوهش‌نامه علم و دین، غرب‌شناسی بنیادی، و حکمت معاصر، از معرفی و تعیین سردبیران و مدیران مسئول این نشریات، با پیشنهاد اعضای این پژوهشکده و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در داخل پژوهشگاه براساس مصوبات و مقررات ابلاغی از سوی کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد. وی با اشاره به تصویب و ابلاغ احکام سردبیران و مدیران مسئول از سوی کمیسیون نشریات، بر ضرورت تسریع در انتخاب و معرفی اعضای هیأت تحریریه هریک از این نشریات مطابق با قوانین ابلاغی و انجام فعالیت‌های مختلف مرتبط با این نشریات تأکید کرد.
انتخاب و معرفی دکتر سیدمصطفی شهرآئینی به عنوان سرپرست پژوهشکده فلسفه
در پایان این دیدار، با توجه به ضرورت تسریع در معرفی عضوی از اعضای پژوهشکده فلسفه برای تصدی سرپرستی و انجام امور مختلف پژوهشکده، دکتر سیدمصطفی شهرآئینی با نظر اعضای این پژوهشکده به‌عنوان سرپرست پژوهشکده انتخاب و معرفی شد./پایان

 

کلید واژه ها: دکتر سیدمصطفی شهرآئینی


نظر شما :