دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

«شمس تبریزی» یکی از پایه‌های هویتی ایران است

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۱ کد : ۲۲۳۸۴ مهم‌ترین اخبار حوزه ریاست
تعداد بازدید:۸۶۰
«شمس تبریزی» یکی از پایه‌های هویتی ایران است

دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جلسه‌‎ای  که برای هماهنگی برنامه‌های هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا با حضور مدیران تولیت شمس تبریزی و شهرداری خوی در پژوهشگاه برگزار شد، عنوان کرد: شمس تبریزی یکی از پایه‌های هویتی ایران است.

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به نقل از «پایگاه اطلاع‌رسانی شمس تبریزی»، نشست مشترک مدیران تولیت شمس تبریزی و شهرداری خوی با رئیس پژوهشگاه 27 فروردین‌ماه 1401، در سالن اندیشه برگزار شد.
دکتر نجفی در این نشست گفت: شمس تبریزی یکی از اساسی‌ترین پایه‌های هویتی ایران است که متأسفانه مفقود مانده است. وی برگزاری برنامه‌های علمی و فرهنگی برای معرفی این شخصیت برجسته عرفانی را ضروری دانست و افزود: رخ نشان دادن شمس تبریزی از طریق همین برنامه‌های علمی و فرهنگی است که باید برای سنجش چنین شخصیت‌هایی، دین و اسلام و دستورات دینی را معیار قرار داد.

دکتر موسی نجفی با بیان این‌که پاکی و صداقت رمز جاودانگی شمس تبریزی و دیگر عارفان وارسته است، گفت: اگر اراده خداوند متعال بر این تعلق یافته که پس از هشتصد سال بار دیگر نام و آوازه شمس تبریزی از طریق همین برنامه‌ها مطرح شود، رمز و راز آن معنویت و پاکی همین افراد است.

 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ایران فرهنگی را وسیع‌تر و بزرگتر از ایران سیاسی دانست و گفت: آرامگاه شمس تبریزی در خوی و شخصیت عرفانی وی یکی از هویت‌های ملی ایران است که بخشی از ایران فرهنگی را شکل می‌دهد.
وی تأکید کرد: خط عرفانی که توسط این شخصیت‌های عرفانی ترسیم و بیان شده است، همان خط محبت اهل بیت است.

 

در ادامه جعفرپور، مدیر تولیت شمس تبریزی با ارائه گزارشی از برگزاری همایش‌های بین‌المللی شمس و مولانا در سال‌های قبل گفت: با یاری خداوند و تلاش همه دلسوزان و علاقه‌مندان به‌خصوص استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی توفیقات خوبی حاصل شده است که ثبت هشتصدمین سالگرد دیدار شمس و مولانا در یونسکو، چاپ و انتشار  الکترونیکی مجموعه مقالات هفت همایش گذشته، نمایه‌شدن مقالات در پایگاه استنادی جهان اسلام و استقبال بسیار گسترده کشورهای خارجی برای حضور در این رویداد بین‌المللی از مهمترین آن‌هاست.

مدیر تولیت شمس تبریزی ایجاد مرکز تحقیقات بین‌المللی «شمس‌پژوهشی» در شهرستان خوی را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه فعالیت‌های علمی در این حوزه عنوان کرد و گفت: با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه علامه طباطبایی بخشی از کارهای ایجاد این مرکز انجام شده است که انتظار می‌رود در سال جاری این مرکز تأسیس شود.

 

کلید واژه ها: هشتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا شمس تبریزی خوی


نظر شما :