در اولین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» صورت گرفت؛

تجلیل از پژوهشگاه علوم انسانی به‌عنوان یکی از مجموعه‌های برتر حوزه مطالعات تمدنی

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸ کد : ۲۲۲۶۰ خبر و اطلاعیه حوزه ریاست
تعداد بازدید:۹۹۶
تجلیل از پژوهشگاه علوم انسانی به‌عنوان یکی از مجموعه‌های برتر حوزه مطالعات تمدنی

 
اولین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» روز سه‌شنبه سوم اسفندماه به همت دانشگاه امام حسین(ع) و با مشارکت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و سایر نهادها و مؤسسات مختلف در سالن سوره مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
دکتر محمدحسین رجبی دوانی، دبیر علمی این همایش با اشاره به تمایز میان نگاه مادی‌گرایانه به تمدن از یکسو و تمدن‌سازی پیامبران الهی به‌ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) از سوی دیگر، نسبت میان قدرت و حاکمیت با موضوع تمدن را متذکر شد و گفت: تمدن عظیم اسلامی باوجود اینکه با فتنه‌ها، چالش‌ها و مسائل مختلفی مواجه شد، تا قرن‌ها بزرگ‌ترین تمدن عالم بود و تحول بزرگی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، سبک زندگی و ... ایجاد کرد. آن تمدنی که در عالم اسلام شکل گرفت، در حقیقت تمدن مسلمانان بود، نه تمدن اسلام؛ چون بعضاً حوزه‌های مختلف این تمدن در دوران حکومت‌هایی همچون عباسی و ... با تفکرات دیگر تمدن‌ها مخلوط شد. البته در نهایت تمدن بزرگ مسلمانان در جهان شکل گرفت و تا قرن‌ها در جهان حرف اول را می‌زد. با افول تمدن مسلمانان پس از دوران رنسانس و سیطره جهان غرب بر جهان، وقوع انقلاب اسلامی منجر به تجدید حیات تمدن مسلمانان شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی اندیشه تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند و امروز این وظیفه نخبگان و عالمان جامعه است تا این تفکر را پیگیری و اجرایی کنند و رسیدن به تمدن نوین اسلامی به‌هیچ عنوان دور از دسترس نیست.


یادآور می‌شود ریاست همایش بر عهده دکتر محمدرضا حسنی آهنگر و آیت‌ا... سیدمحمدمهدی میرباقری، اصغر طاهرزاده و حسین کچوئیان ازجمله سخنرانان ویژه این همایش بودند. همچنین بخش دیگری از این همایش به گفت‌وگوی علمی میان دکتر عطاءا... بیگدلی، دکتر سجاد صفارهرندی و دکتر میلاد دخانچی با موضوع «ایران آینده از افول تا تمدن» اختصاص داشت.
در مراسم اختتامیه این همایش که با قدردانی از استادان، کتاب‌ها و مقالات برتر و مجموعه‌های فعال و برتر در این حوزه همراه بود، با اهدای لوحی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان یکی از مجموعه‌های برتر حوزه مطالعات تمدنی قدردانی به‌عمل آمد.
 

 

 

کلید واژه ها: قدردانی از پژوهشگاه اولین همایش انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده


نظر شما :