تصویب 37 پروژه اولویت‌دار ملی برای اجرا در دانشگاه‌ها/ سیکلوترون کوچک ساخته می‌شود

۰۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۵ کد : ۲۱۴۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۲۷۲

معاون پژوهشی وزارت علوم از تصویب 37 پروژه اولویت‌دار ملی برای اجرا در دانشگاه‌ها در شورای عتف خبرداد .

دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم در نشستی خبری با اشاره به تصویب 37 پروژه اولویت‌دار ملی برای اجرا در دانشگاه‌ها در شورای عتف گفت: بعد از گفته رئیس جمهور در جشنواره ملی هفته پژوهش و فناوری مبنی بر تألیف 20 پروژه بزرگ برای واگذاری به دانشگاه‌ها به نحوی که مورد نیاز کشور است و موجب تحول می‌شود با توجه به اینکه از یک سال و نیم قبل در این موضوع تمرکز‌هایی صورت پذیرفته بود، تیم‌های کارشناسی اقدامات انجام شده را مجددا مورد بررسی قرار دادند .

 به گفته وی در جلسه نهم شورای عتف تصویب شد که طی دو ماه نظام مدیریت زمانبندی استفاده از همکاری‌های بین‌المللی در روند اجرا، نوع کنسرسیوم و پیوست فرهنگی اجرای پروژه‌ها مشخص شود .

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: 37 طرح تحقیقاتی ملی اولویت‌دار در شورای عتف تصویب شده است که قرار است برای اجرای این طرح‌ها ردیف مستقل بودجه‌ای برای اجرا ذیل نظر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در بودجه سال 91 ایجاد شود .

به گفته وی پروژه‌ها طی 5 سال باید اجرا شود که در مجموع 2 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه‌ها پیش‌بینی می‌شود .

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در جلسه نهم شورای عتف اجرای 2 طرح تحقیقی ملی اولویت‌دار در حوزه علوم انسانی تصویب شد که این پروژه‌ها قرار است به تأیید شورای تحول علوم انسانی برسد .

وی افزود: اجرای طرح جامع مطالعات امنیت اجتماعی و طرح جامعه سیاست خارجی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز در جلسه نهم شورای عتف تصویب شد .

به گفته دکتر مهدی‌نژاد طراحی و اجرای طرح میکروآلگ و تولید بیودیزل و مواد دیگر طرح جامع تولید واکسن‌های دام، طیور و آبزیان، توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره، طراحی کفی ملی برای خودرو سواری کلاس ب، طراحی و ساخت سیکلوترون کوچک، طراحی جامع تولید واکسن‌های انسانی، شبکه ملی اطلاعات، طرح معماری و راه‌اندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانه‌های زیرساختی فضای سایبری، بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های حوزه زیرساختی و دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری، صنعت و کشاورزی تعدادی از طرح‌های ذکر شده هستند .

وی تأکید کرد: این پروژه‌ها با توجه به حجم و بزرگی می‌توانند باعث تقویت جهشی دولت، دانشگاه و صنعت، تقویت اقتصاد دانش بنیان، اصلاح مدیریت علم و فناوری در کشور، افزایش شرکت‌های دانش بنیان در سطح بالا، شکست تحریم‌های استکبار جهانی و الگو شدن ایران در پیشرفت با حفظ استقلال شود .

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :