اختتامیه دومین کنگره ملی علوم انسانی برگزار شد

۱۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۸ کد : ۲۱۰۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۷۵۲

اختتامیه دومین کنگره ملی علوم انسانی عصر روز پنج شنبه 15 دیماه با حضور اساتید و اندیشمندان در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد .

در این مراسم دکتر غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران و دبیر علمی این همایش ضمن تقدیر از دست اندرکاران و شرکت کنندگان گفت:«این کنگره در دو وجه با کنگره های قبلی در حوزه علوم انسانی متفاوت است. یکی از وجه ساختار و دیگری از وجه محتوا در واقع به لحاظ ساختاری این کنگره در شش نشست تخصصی برگزار شد که هر نشست خود در حکم یک کنگره بود. از جنبه محتوایی نیز مقالات زیادی به این کنگره رسید و دیدگاههای زیادی طرح و بحث شد.»

وی با اظهار امیدواری درباره اینکه این کنگره بتواند گام موثری در راستای ستاد تحول علوم انسانی باشد و دستاوردهای آن مهمترین دستاورد برای این ستاد باشد،افزود:«چرا که یکی از نشانه های عقلانیت استفاده از تجربه دیگران است. گروههای 15 گانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کارهای مهم و جدی در عرصه علوم انسانی انجام می دهند که از این میراث همه باید بهره بگیریم.»

دکتر حمید رضا آیت الهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس کنگره نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان اظهار امیدواری کرد که این کنگره ادامه نقد و بررسی باشد و در سال های آینده ایده روشنی از تفکر اسلامی ایرانی در علوم انسانی داشته باشیم تا این ایده را در سطح جهان معرفی کنیم.

وی افزود:«امید است بتوانیم به زبان دیگری برای علوم انسانی دیگر نقاط جهان مطلب داشته باشیم و این کنگره زمینه کنگره بعدی نیز باشد.»

در ادامه مراسم اختتامیه این کنگره آیت الله دکتر هادوی تهرانی نیز در سخنانی گفت:« در حال حاضر برای بررسی بومی سازی علوم انسانی فضایی فراهم شده است. مقام معظم رهبری در سالهای قبل خواهان تحول در این حوزه بودند که در این سالها اقداماتی در این خصوص انجام شد.»

وی افزود:«برای بررسی دیدگاههای اسلام درباره علوم انسانی باید به یک نظریه دست یافت و یک نگاه سیستماتیک در این خصوص داشت.در گذشته دایره فقه به احکام شرعی محدود می شد ولی امروز و در تعریف جدید از اجتهاد تلاش روشمندی برای دسترسی به عناصر دینی وجود دارد.در بحث علوم انسانی دو پرسش اساسی در این سی سال وجود داشته است و آن اینکه آیا مفاهیم علوم انسانی در اسلام وجود دارد و چگونه می توان به آن دست یافت.»

در این مراسم همچنین از مقام علمی دکتر شریعتمداری استاد تعلیم و تربیت تجلیل به عمل آمد. در پایان اختتامیه دومین کنگره ملی علوم انسانی، بیانیه این کنگره که برآیند مجموعه مقالات و ایده های مطرح شده در این کنگره بود قرائت شد.

 

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :