دکتر مهدوی‌راد: لایه لایه‌ی قرآن برای ما سخن دارد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۸ کد : ۲۰۷۶۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۰۵۶
امیدوارم در توجه به قرآن راهی را برویم که بزرگتن ما رفتند و در قرآن تأمل کنیم و از قرآن جدا نشویم که لایه لایه‌ی این کتاب آسمانی برای ما سخن دارد و از این‌که این فرصت را به من دادید، سپاسگزارم.
دکتر مهدوی‌راد: لایه لایه‌ی قرآن برای ما سخن دارد

دکتر مهدوی‌راد: لایه لایه‌ی قرآن برای ما سخن دارد

دکتر محمدعلی مهدوی‌راد در مراسم گرامی‌داشت مقام معلم و شهید مطهری که 12 اردیبهشت‌ماه 1400 که به صورت حضوری و مجازی به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، توضیحاتی را درباره‌ی روش تفسیر قرآن کریم علامه طباطبایی ارائه کرد و گفت: ایشان در دو بخش تفسیر المیزان می‌گوید: خداوند آیات را به گونه‌ای نظم دادند که از یک آیه می‌توانید بهره‌های فراوان ببرید.

او ادامه داد: یکی از ابعاد شخصیتی‌ شهید مطهری که به آن پرداخته نشده مسئله‌ی تفسیر قرآن ایشان است که شناخته شده نیست. ایشان یک دوره‌ی کامل را تفسیر کردند اما نهایت چیز زیادی به دست ما نرسیده است.

مهدوی‌راد گفت: آن‌قدر این تفسیر نکات ابداعی دارد که حیرت‌آور است. یادداشت‌ها و تفاسیر ایشان نکات فراوانی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. آن‌چه را که علامه طباطبایی ابداع کردند و خودشان خیلی به آن نپرداختند از میان شاگردانش نظری و عمل شهید مطهری به آن پرداخته است که آیت‌الله جوادی در ذیل آیه‌ی 8 سوره‌ی نساء مواردی را فرمودند.

مهدوی‌راد در خاتمه‌ی سخنانش گفت: امیدوارم در توجه به قرآن راهی را برویم که بزرگترهای ما رفتند و در قرآن تأمل کنیم و از قرآن جدا نشویم که لایه لایه‌ی این کتاب آسمانی برای ما سخن دارد و از این‌که این فرصت را به من دادید، سپاسگزارم.

 

در پژوهشگاه فضا برای تنفس فکری وجود دارد

دکتر مالک شجاعی جشوقانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ‌ قرآن پژوهی استاد مطهری در تمام آثارشان، یادداشت‌ها، مجموعه چهارجلدی ایشان و سایر آثار ... دیده می‌شود، گفت: کرسی مطهری‌پژوهی از مهرماه سال 1396 با حضور هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه تأسیس شد. در نخستین جلسه‌ای که با حضور علی و محمد مطهری تشکیل شد، تفاهمنامه‌ای با بنیاد علمی‌فرهنگی شهید مطهری به امضا رسید و در نهایت منجر به مشارکت پژوهشگاه در برنامه‌های یک‌صدمین سالگرد ایشان شد.

او ادامه داد:‌ در سال 98 نیز، با کمک انجمن مطالعات قرآنی نخستین همایش ملی «مطهری، قرآن و مطالعات علوم انسانی» برگزار شد. هم‌چنین ما هر سال با همکاری شبکه‌ی چهار برنامه‌ی اندیشه مطهر را داشتیم. با مجله حکمت معاصر نیز در زمینه انتشار مقالات همکاری شد.

شجاعی جشوقانی با اشاره به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت این کرسی عنوان کرد: در برنامه‌ی میان‌مدت ما فعال کردن گروه پژوهشی دین و مطالعات علوم انسانی مدنظر است چون، کارنامه‌ی بزرگانی مثل شهید مطهری بدون فریاد کردن قصه دیالوگ دین و علوم انسانی است.

او گفت: در برنامه‌ی بلند مدت هم فعالیت‌هایی مدنظر است و همکاری‌هایی با دکتر احمد پاکتچی صورت می‌گیرد تا کرسی بین‌المللی دین و علوم انسانی با محوریت شهید مطهری قابل پیگیری باشد.

این مدرس دانشگاه در پایان درباره‌ی متفکرانی که در گفتمان فرار از مدرسه قرار می‌گیرند، گفت: باید به افراد برای فرار از قفس آهنین دانشگاه مجال داده شود و در پژوهشگاه فضا برای تنفس فکری وجود دارد که امیدوارم از آن استفاده شود.

گزارش تصویری مراسم گرامی‌داشت مقام معلم و شهید دکتر مطهری + رونمایی

فایل صوتی سخنان دکتر مهدوی‌راد:


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: محمد علی مهدوی راد مالک شجاعی جشوقانی شهید مطهری


نظر شما :