گزارش درس‌گفتار زبان و زبان‌شناسی

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۷ کد : ۲۰۶۷۷ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۶۵۷
گزارش درس‌گفتار زبان و زبان‌شناسی

گزارش دوره‌ی آموزشی «درس‌گفتار زبان و زبان‌شناسی»

در طلیعه‌ی‌ سال نو، دفتر همکاری‌های علمی_بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای ایجاد و تقویت بستر همکاری با دانشگاه‌های دیگر کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای حوزه‌ی‌ زبان فارسی، اقدام به برگزاری دوره‌ی آموزشی با عنوان «درس‌گفتارهای زبان و زبان‌شناسی» با همکاری دانشگاه کابل و انجمن زبان‌شناسی ایران کرده است. این دوره که با تدریس استادان برجسته‌ی‌ این حوزه از 15 فروردین 1400 آغاز شده، مشتمل بر 14 جلسه در هفت حوزه‌ی متفاوت زبان‌شناسی است. در این جلسات، موضوعات روز علم زبان‌شناسی در قالب مباحث نظری جدید در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

گفتنی‌ست، نخستین جلسه از این درس‌گفتارها با تدریس دکتر مصطفی عاصی و با عنوان «پیدایش و تکوین زبان‌شناسی پیکره‌ای» با استقبال چشم‌گیر استادان و دانشجویان ایرانی و افغانستانی برگزار شد و بالغ بر 160 نفر در این جلسه شرکت کردند. دکتر عاصی در این درس‌گفتار با تعریف زبان‌شناسی پیکره‌ای، انواع پیکره‌های زبانی را توضیح داد و به تبیین رویکردهای روز به این پیکره‌ها پرداخت و پیکره‌های موجود زبان فارسی را معرفی کرد. وی در جلسه‌ی آینده به موضوع پیکره‌های زبانی و کاربرد آنها در پژوهش‌های زبانی خواهد پرداخت.

 دیگر سرفصل‌های این دوره‌ی آموزشی عبارت‌ است از؛ نظریه‌های ترجمه، از زبان‌شناسی انتقادی تا گفتمان‌شناسی انتقادی، گفتمان‌شناسی انتقادی و کارکرد آن در نقد ترجمه، ادبیات از منظر زبان‌شناسی شناختی، دوزبانگی و زبان و مهاجرت، گویش‌شناسی ادراکی، خاستگاه و سیر تحولات آن، نگرش‌های زبانی از منظر جغرافیا و توسعه، ریشه‌های واژگانی دشوار در فارسی و پشتو با رویکرد معناشناسی تاریخی_تطبیقی.

دکتر فرزانه فرحزاد، گلرخ سعیدنیا، آزیتا افراشی، یحیی مدرسی تهرانی، علی‌رضا قلی‌فامیان و احمد پاکتچی، دیگر استادان این دوره هستند که در روزهای یکشنبه از ساعت 15 تا 16:30 توسط مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد (ماتا) پژوهشگاه برگزار می‌شود. 

 

کلید واژه ها: درس‌گفتار زبان فارسی دانشگاه کابل انجمن زبان‌شناسی


نظر شما :